ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ
§11. ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ: РОЗПОВІДНІ, ПИТАЛЬНІ, СПОНУКАЛЬНІ
99. Розгляньте таблицю. Що впливає на вибір виду речення за метою висловлювання при спілкуванні? З якою інтонацією вимовляють речення кожного виду?
ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ
Розповідні | Містять повідомлення про факт дійсності, явище, подію. Інтонація понижується в кінці речення. | Слово гріє й тішить людину (Народна творчість). |
Питальні | Містять Інтонація підвищується на слові, у якому зосереджено зміст запитання. | Хто ви? Як ви зветесь? Як живете? По якій ступаєте путі? (М. Рильський). |
Спонукальні | Містять наказ, прохання, пораду, вимогу, заклик, побажання. Інтонація розповідна або оклична. | Дорожи українською мовою! (Д. Білоус). |
Прочитайте речення мовчки, визначте вид кожного за метою висловлювання. Прочитайте речення вголос, дотримуючи правильної інтонації.
1. Від нерозумних суперечок ухиляйся! Вони породжують сварки (3 Біблії). 2. Шануйте друга. Де ж без
100. Прочитайте кожне питальне речення кількаразово, щоразу виділяючи більшою силою голосу інше слово.
1. Чи одержали ви завдання з математики? 2. Де ваші щоденники? 3. Коли ми зустрінемося наступного разу? 4. О котрій годині почнеться концерт? 5. Що вам – чаю, кави, молока? 6. Чи пам’ятаєте ви мене? 7. Як вас звуть? 8. Коли можна до вас звернутися?
Складіть три питальні речення зі словами як, коли, куди. Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи.
Питальні речення вживають передовсім у діалогах. Питання найчастіше виражаються за допомогою слів як, чому, коли, де, навіщо та інших, а також за допомогою питальної інтонації.
У художній літературі, текстах виступів трапляються питальні речення, не розраховані на одержання відповіді. Мета таких речень – спонукати до роздумів над відповіддю або ж привернути увагу до якогось явища.
Запитання, не розраховане на відповідь, називають риторичним.
101. Прочитайте речення, дотримуючи правильної інтонації. Визначте вид кожного речення за метою висловлювання. Чи є ці питання риторичними? Свою думку поясніть.
1. Хто наш народ? Яка у нього доля? Куди його коріння проросло? (В. Симоненко). 2. Хто може випити Дніпро? (М. Рильський).
3. Чиї це долини? Чиї це луги? Чию це калину гойдають вітри? (Л. Пилип’юк).
102. Кожне зі спонукальних речень прочитайте кілька разів, почергово передаючи інтонацією наказ, прохання, пораду.
1. Горіть і боріться! (В. Сосюра). 2. Не попадайся в сіть брехні (Б. Черепков). 3. Віддай людині крихітку себе (Л. Костенко).
4. Стань під прапор синьо-жовтий, стяг відважних прабатьків! Доторкнися позолоти запорозьких козаків! (Н. Поклад).