УРОК 21. Вишивання носової хустинки швом “назад голкою”
Мета: удосконалювати навички вишивання носової хустинки швом “назад голкою”; навчати гармонійно заповнювати вишивкою площину виробу, естетично оздоблювати виріб; розвивати уяву, фантазію; виховувати старанність, охайність.
Обладнання: тканина, нитки, голка, наперсток, олівець, ножиці.
ХІД УРОКУ
I. Організація уроку
Девіз уроку:
Діяти активно,
Думати оперативно,
Сперечатися доказово
Для всіх обов’язково!
II. Актуалізація і корекція
1. Відгадування загадки
Я в пригоді стану всім –
І дорослим, і малим.
Витру сльози і носи.
При собі мене носи. (Носовичок)
2. Інтерактивна вправа “Мікрофон”
– Хто має при собі носову хустинку?
– Навіщо мама дала вам її?
– Що зображено на носовичку?
Хустинка ще може бути оздоблена вишивкою.
– Як називають людей, які займаються вишиванням?
– Хто з ваших мам та бабусь уміє вишивати? Що зображено на їхніх вишивках?
– Чи можете ви назвати майстринь-вишивальниць свого краю (міста, села)?
– Щоб дізнатися, як оздоблювала
III. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Дещо з історії
– Спочатку носова хустинка була прикрасою. Перші хустинки виникли в Китаї, і були вони паперові. А в Європі багаті люди вихвалялися хустинками з дорогої тканини, прикрашеними вишивками і дорогоцінним камінням. Вони були символом честі і знатності. Пані закріплювали ці хусточки на лівому плечі або лікті. На Сході їх носили під поясом і це було привілеєм князів, а в Європі – у маленькій кишені піджака. У Римі хусточки були символом високої посади (ними подавали знак для початку змагань і страт).
Так, за описом, складеним на початку XIX ст., у гардеробі графа Н. П. Шереметьєва (1751-1809) налічувався 381 носовичок, з них “…батистових з різнокольоровими облямівками – 112, батистових маленьких – 2, полотняних великих без облямівок – 84, таких самих трохи менших – 112, таких самих невеликих із синіми пружками – 24, із червоними широкими пружками – 8, з ліловими – 6, із червоними дещо вужчими – 18, із червоними вузькими – 6, картатих – 9”.
От бачите, навіть у далекі часи носовички мали неабияку популярність.
2. Розповідь про користь носової хустинки
– Поступово люди зрозуміли, що хустинка може принести більшу користь. У Римі вони слугували для витирання поту та прикривання рота. У Європі – для витирання поту, носа, рук під час трапези.
Чхаючи та кашляючи, хвора людина розповсюджує навколо себе до 40 тис. дуже дрібних крапельок, у яких можуть міститися різні віруси та мікроби. Ці крапельки можуть розлітатися на 3-5 метрів. Інші люди, які стоять поруч, вдихають ці крапельки і можуть захворіти. Якщо під час чхання або кашлю затулити рота складеною вчетверо хустинкою, то перекриється шлях мікробам і оточуючі люди не захворіють.
– Діти! А ще для чого нам потрібна носова хустинка?
3. Оздоблення хустинок
– Вишивку красивою орнаментальної смугою розташовували по краях хустки, виконували її різнобарвними шовками, золотими і срібними нитками та перлами. Усі контури малюнка вишивали шовком коричнево-чорних відтінків, а всередині квіти і листя розшивали яскравими, насиченими шовками блакитного, малинового, зеленого кольорів, м’яко мерехтливими золотим і срібним. Додатково весь орнамент прикрашали вусиками-завитками. Інколи на носовичку можна побачити вишиті слова, ініціали.
4. Робота з підручником (с. 66-70)
Правила безпечної поведінки на уроці трудового навчання
1. Голку для вишивання беруть гостру й тонку.
2. Ножиці беруть маленькі, з округлими кінцями.
3. Наперсток захищає палець від проколювання. Його добирають відповідно до величини середнього пальця.
4. П’яльці слугують для того, щоб тримати тканину в натягнутому стані і вберегти вишитий узор від стягування.
5. Перед вишиванням слід вимити руки з милом.
Фізкультхвилинка
V. Демонстрування та аналіз зразка
Пояснення послідовності виконання роботи
VI. Практична робота за посібником “А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас” (с. 36, 37)
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
VII. Підсумок уроку
– Що на уроці вам сподобалось?
– Що ви виготовляли?
– Чия робота сподобалася найбільше?
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
2. Прибирання робочого місця