7 КЛАС
Тема 1. Образний зміст музики
Урок 4
Тема уроку. Визначальні сторони мелодії. Робота над піснею “Посміхайтеся”. Слухання музики. Ф. Ліст. Рапсодія № 2
Мета уроку: закріплювати уявлення дітей про розвивати вокально-хорові навички, артикуляцію, дикцію дітей; виховувати інтерес до музики.
Обладнання: нотний текст пісні, магнітофон, аудіо-записи музичних творів, портрет Ф. Ліста.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
ІІ. Розспівування.
1. Спів на довгих звуках (а, о, у).
2. Спів вправ для розвитку правильного та протяжного дихання.
ІІІ. Сольфеджування вправи.
Погляньте на вправу. Вашим завданням буде: визначити усі елементи музичної мови, які характеризують цю мелодію. Отже, вправа написана у тональності ре мінор, бо при ключі стоїть сі бемоль, розмір дві четвертних. Складається вона з чотирьох фраз і двох речень. Виконаємо спочатку сольфеджуючи І та II фрази, І речення, ІІ речення.
(Бажаючих опитую та оцінюю).
IV. Робота над піснею (продовження).
Звертаю увагу на
(Бажаючих опитую на оцінку).
V. Слухання музики.
Всі засоби музичної виразності повинні бути між собою узгоджені. Якщо твір буде сумний, але виконуватиметься у швидкому темпі, на форте, то це буде хаотична музика, вона не буде сприйматися нашою свідомістю. Тому між елементами музичної мови: ритмом, темпом, мелодією повинна бути узгодженість, така, як у “Другій рапсодії” угорського композитора Ференца Ліста.
Ференц Ліст народився у 1811 році в мастку угорського князя, де його батько був придворним музикантом. Рано він покинув батьківщину, щоби здобути музичну освіту у Відні, Парижі, де він займався і концертною діяльністю і він здобув визнання як піаніст – віртуоз. Хоча Ліст довго перебував у Європі, проте ніколи не забував про батьківщину і зробив музику Угорщини досягненням світового мистецтва. У своїх “Угорських рапсодіях” ввів ритми народних пісень і танців, одну з яких ми зараз послухаємо.
Рапсодія – це твір довільної побудови, основу якої складають кілька народних мелодій.
За побудовою рапсодію можна поділити на два контрастних розділи – повільний і швидкий. І розділ – це імпровізаційна побудова, а II розділ – варіативна.
2. Зараз ви послухаєте Другу рапсодію і дасте відповіді на питання:
– Скільки музичних тем в рапсодії?
– Що нагадує вступ?
(Діти слухають твір).
3. Характеристика прослуханого.
Музика І розділу романтична, піднесена, а другого – емоційна, динамічних, бо складається із мелодій у ритмі угорських танців – чардашів. Починається рапсодія жалібним речитативом, що нагадує розповідь співця про історичне минуле.
4. Повторне слухання.
VI. Підсумок уроку.