УРОК N ° 28. ВПЛИВ НЕЦІНОВИХ ЧИННИКІВ НА ЗМІНУ ПОПИТУ ТА ПРОПОЗИЦІЇ
Мета уроку: закріпити знання та вміння розрізняти зміни попиту та пропозиції; аналізувати зміни попиту та пропозиції під впливом різних факторів; прогнозувати зрушення кривих попиту і пропозиції в залежності від подій, що відбуваються на ринку; відображати графічно зміни попиту та пропозиції.
Основні поняття: детермінанти попиту, детермінанти пропозиції.
Тип уроку: урок формування і вдосконалення вмінь та навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II.
Вправа “Економічна дуель”
Для виконання вправи запрошуються два учні, які будуть вести “економічну дуель”. Вправа виконується в два раунди, у ході яких школярі по черзі виконують ролі “нападника” та “захисника”.
Правила бою
– Учитель пропонує учням картки із зображенням економічних символів, з якими вони ознайомилися на попередньому уроці (див. додаток 1).
– За змістом картки “нападнику” потрібно сформулювати запитання до “захисника”.
– “Захисник” дає розгорнуту відповідь на поставлене запитання.
– Під час одного раунду учаснику пропонуються три-чотири картки.
Вправа “Взаємозамінні та взаємодоповнюючі товари”
З наявного списку учням пропонується вибрати товари, які особисто для них є взаємодоповнюючими чи взаємозамінними. Відповіді вписати до таблиці (див. додаток 2).
Автомобіль | Шнурки | Сорочка | Штани | 1 |
Бензин | Кросівки | Джемпер | Цигарки | 2 |
Велосипед | Кеди | Піджак | Сірники | 3 |
Черевики | Футболка | Спідниця | Запальничка | 4 |
Лимонад | Сік | Морс | Компот | 5 |
Масло вершкове | Маргарин | Олія рослинна | Олія оливкова | 6 |
Хліб білий | Хліб чорний | Булочки | Печиво | 7 |
Спортивний костюм | Сіль | Цукор | Мед | 8 |
Шорти | Бриджі | Шини | Варення | 9 |
А | Б | В | Г |
Відповіді
Взаємозамінні товари | Приклад | Взаємодоповнюючі товари |
В5 – г5 | Б3 – б1 |
III. Вивчення нового матеріалу
Лекція вчителя
Зміна величини попиту та зміна попиту під впливом детермінантів попиту
Розгляньмо нецінові чинники попиту, тобто параметри, що впливають на обсяг покупок споживача і викликають зсув його кривої попиту:
– ціна товару-замінника (субституту);
– ціна товару-доповнювача (комплементу);
– дохід споживача;
– податки на споживання;
– субсидії;
– очікування споживачів;
– смаки споживачів;
– кількість споживачів;
– інші фактори.
Ціна товару-замінника (субституту). Товарами-замінниками називають такі товари, які мають для споживача близькі, схожі властивості і задовольняють одну потребу, тобто споживач може замінити споживання одного блага споживанням іншого.
Якщо ціна на товар-субститут зросте, то як це змінить попит на основний товар? Ми вже знаємо, що зміна ціни товару змінює величину попиту. Відповідно, за підвищеннія ціни на товар-субститут обсяг попиту на нього знизиться. Тому споживачі будуть схильні частково замінити товар, що подорожчав, більш дешевим товаром (основним) і почнуть більше його купувати за кожного з можливих рівнів ціни. За рахунок цього попит на основний товар зросте. Таким чином, зростання ціни на товар-замінник призводить до збільшення попиту на основний товар. За зниження ціни товару-замінника споживач починає збільшувати його купівлю, адже він став відносно дешевшим та скорочує споживання основного товару.
Ціна товару-доповнювача (комплементу). Товарами-комп – лементами називають такі товари, які разом краще задовольняють потребу, ніж окремо.
Якщо ціна товару-доповнювача підніметься, то як це змінить попит на основний товар? За підвищення ціни товару-комплементу величина попиту на нього знизиться. Отже, на ринку буде купуватися менший, у порівнянні з тим, що був раніше, обсяг товару-комплементу. Оскільки основний і доповнюючий товари зазвичай купуються в комплекті, споживачам необхідна буде менша кількість основного товару, ніж та, яку вони купували раніше, причому незалежно від їхньої ціни. Попит на основний товар знизиться. Таким чином, зростання ціни товару-комплементу зумовить зниження попиту на основний товар.
Дохід споживача. Для того щоб визначити, як зміна доходу вплине на попит, необхідно згадати про те, що економічні блага, з точки зору споживача, поділяються на нормальні і нижчі. Нормальні економічні блага – це блага, споживання яких має позитивну залежність від доходу споживача. Неякісні економічні блага – це блага, споживання яких має негативну залежність від доходу споживача. Таким чином, у разі підвищення доходу попит на якісні товари зростатиме, а на неякісні – знижуватиметься.
Очікування споживачів. Очікування споживачів щодо майбутніх подій змінюють попит на даний товар уже сьогодні. Припустимо, ви дізналися, що в майбутньому ціни на даний товар зростуть. Якими будуть ваші дії? Якщо ви взагалі не збиралися купувати цей товар, тобто у вас немає попиту на нього, то дана інформація на вас не вплине. Якщо ж ви планували зробити покупку, то купите товар сьогодні за нижчою ціною замість того, щоб купувати цей же товар у майбутньому за більш високою. Таким чином, ви збільшуєте попит на даний товар уже сьогодні. Якщо ж ви, навпаки, розраховуєте на те, що ціни на товар у майбутньому знизяться, ви відкладете покупку товару і почекаєте зниження цін. У цьому випадку попит на товар у поточний момент знизиться.
Зрозуміло, споживач може чекати не тільки подорожчання чи здешевлення товару. Якщо, наприклад, ви очікуєте, що незабаром буде випущена нова покращена модель товару, то, швидше за все, ваш попит на поточну модель знизиться. Таким чином, різні очікування по-різному впливають на попит.
Смаки й уподобання споживачів. Під цим терміном розуміють те, наскільки даний товар подобається або не подобається споживачеві. Якщо думка споживача про даний товар покращується, наприклад, під впливом реклами, відгуків оточуючих або моди, то попит на нього зросте. Споживач буде готовий придбати за існуючої ціни більший обсяг товару або ж заплатити більш високу ціну за дану кількість товару.
Кількість споживачів. Є різниця між тим, коли в магазин прийшов один учень і купив, наприклад, одну шоколадку, і тим, коли в магазин зайшли двадцять учнів із наміром купити принаймні по одній шоколадці. Таким чином, чим більшою є кількість споживачів, тим вищим є ринковий попит. Якщо ж кількість споживачів знизиться, попит на товар скоротиться.
Інші фактори. Існує безліч інших причин, які впливають на попит споживача. Це можуть бути особисті мотиви споживача, погодні умови, політичні події тощо.
Зміна величини пропозиції та зміна пропозиції під впливом детермінантів пропозиції
Розгляньмо нецінові чинники пропозиції, тобто параметри, що впливають на планований обсяг продажів виробників і викликають зсув кривої пропозиції:
– ціни на ресурси;
– технологія;
– податки;
– субсидії;
– кількість виробників;
– очікування виробників;
– інші фактори.
Ціни на ресурси. Для того щоб виробити будь-який товар, виробнику необхідно використовувати економічні ресурси. Як ми вже знаємо, пропозиція відображає мінімальну ціну, за яку виробник готовий постачати даний обсяг товару на ринок. Зміна ціни економічних ресурсів за інших рівних умов призведе до того, що собівартість виробництва даного товару виросте.
Отже, за даного рівня цін виробник не отримає очікуваного прибутку або ж взагалі не покриє витрати на його виробництво, у разі підвищення цін на ресурси виробник буде змушений або збільшити ціну пропозиції за кожного рівня кількості товару, або скоротити обсяг пропозиції за кожного з можливих рівнів ціни. У будь-якому випадку пропозиція даного товару на ринку скоротиться, крива пропозиції зміститься вліво. Падіння цін на ресурси супроводжується зворотними наслідками.
Технологія. Під технологією можна розуміти певний спосіб організації процесу використання економічних ресурсів для отримання певного товару або послуги. Таким чином, поліпшенням технології можна вважати створення нового способу виробництва, який дає можливість за тієї ж кількості ресурсів виробити більший обсяг продукції або, відповідно, можливість виробити той же обсяг продукції за меншої кількості ресурсів. У такому разі виробник зможе запропонувати більший обсяг товару на ринок за будь-якого з можливих рівнів ціни. Таким чином, за умов покращення технології виробництва товару пропозиція товару зростає, а графік кривої пропозиції зсувається вправо. За умови погіршення технології виробництва товару пропозиція товару знижується.
Податки з виробників. Ціна, що отримує виробник за товар, є для нього доходом. Податки знижують величину цього доходу, адже тепер він зобов’язаний деяку частину ціни товару віддавати державі. Таким чином, введення податку рівносильне для виробника тому, що він повинен буде отримувати за кожну продану одиницю товару меншу ціну. Введення або збільшення податку призводить до зниження пропозиції товару. Зниження ж або скасування податку приводить до зростання пропозиції товару.
Субсидії (трансферти) виробникам. Трансферти збільшують величину доходу виробника, оскільки тепер держава доплачує йому деяку суму за кожну одиницю товару. Таким чином, введення або збільшення трансфертів призводить до зростання пропозиції товару, а зниження або скасування – до зменшення пропозиції товару.
Кількість виробників. Очевидно, що двадцять фірм здатні запропонувати на ринок більше продукції, ніж одна, за того ж рівня цін. Таким чином, чим більшою є кількість виробників, тим вищою є ринкова пропозиція (у разі зниження кількості виробників пропозиція товару скорочується).
Очікування виробників. Очікування виробників щодо майбутніх змін на ринках впливають на пропозицію їх товару в даний момент часу. Якщо, наприклад, салон зв’язку очікує, що ціна на мобільні телефони даної моделі в майбутньому зросте, то він змінить їх пропозицію в поточний момент часу? Швидше за все, продавець уважатиме за краще продати більше товару в майбутньому, отримавши за нього більш високу ціну. Таким чином, пропозиція цього товару сьогодні знизиться.
Якщо ж виробник припускає, що незабаром буде випущено покращену модель мобільного телефону, то, скоріш за все, пропозиція старої моделі в поточний момент збільшиться. Досить поширеним явищем є сезонні розпродажі, коли фірми активно намагаються збути, нехай і за зниженими цінами, залишки старих партій продукції. Таким чином, різні очікування виробників здійснюють різний вплив на пропозицію.
Інші фактори. Це можуть бути зміна керівництва фірми, відкриття нових родовищ корисних копалин, погодні умови, політичні події тощо.
IV. Формування в учнів нових умінь і навичок
Тренувальна вправа “Дія цінових та нецінових чинників попиту та пропозиції”
Для організації групової роботи потрібно відпрацювати алгоритм аналізу ринкових ситуацій.
На дошці у два стовпчики учні записують детермінанти попиту і пропозиції. Учитель дає коротке пояснення впливу детермінантів на зміну попиту і пропозиції. Під час пояснення можна використати схеми “Зміна величини попиту та зміна попиту”, “Зміна величини пропозиції та зміна пропозиції”.
Учитель пропонує учням алгоритм аналізу ринкової ситуації:
– прочитати подію;
– визначити фактор, до якого належить умова в завданні;
– визначити вплив даного фактору на попит чи пропозицію;
– визначити особливості руху кривої:
– нанести зміни на загальний графік відповідно до ситуації зміни попиту та пропозиції;
– показати зміни в D, S, Р, і Q.
Для формування навичок аналізу змін попиту та пропозиції вчитель одну ситуацію аналізує сам, а потім пропонує учням проаналізувати ще дві-три аналогічні ситуації. Результати роботи можна оформити у вигляді таблиці (див. додаток 3).
Робота в групах
Учні класу об’єднуються в групи по 4-5 осіб у кожній. Групи отримують список ринкових ситуацій (див. додаток 4) та картки із завданнями (див. додаток 5: картки на аркушах формату А4). Зміст завдання полягає в тому, що кожній групі пропонується графік, а учні повинні вибрати ті ситуації, які б йому відповідали. На виконання завдання відводиться 15-20 хвилин. Після завершення роботи представники груп презентують отримані результати за схемою:
1. Оформлюють запропонований графік відповідно до вимог.
2. Визначають, які чинники мали місце в запропонованих ситуаціях.
3. Групують ситуації за визначеними чинниками.
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Міні-тест (додаток 6)
На виконання тесту відводиться 5 хвилин + 2 хвилини на перевірку. Учні повинні самостійно виконати тест та заповнити бланк відповідей (додаток 7). У кожному тестовому завданні тільки одна правильна відповідь. Після виконання тесту здійснюється подвійне оцінювання:
1. Учні самостійно оцінюють свою роботу. За кожну правильну відповідь виставляють 1 бал. Підсумовують отриманий результат та виставляють оцінку на бланку.
2. Учні звіряють власні відповіді зі зразком правильних відповідей. Виправляють помилки (ручкою іншого кольору) і через дріб виставляють заслужену оцінку.
Учитель визначає тих школярів, у яких оцінки співпали, збирає аркуші та аналізує отримані результати.
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія за допомогою сигнальної карти Учні оцінюють відповідність власних очікувань перед уроком і результату роботи наприкінці уроку за 10-бальною системою (власна самооцінка).
VІI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника.
Підготувати схематичний аналіз 5-10 ринкових ситуацій, які описують зміни попиту чи пропозиції (І варіант – попит; II варіант – пропозиція).
Схема 1
Зміна величини попиту та зміна попиту
Схема 2
Зміна величини пропозиції та зміна пропозиції
Додаток 1
Картки із символами для вправи “Економічна дуель”
P^ | D | PvQ^ | Income Effect |
P^ | S | P^Q^ | Price |
Q^ | Qd | P^Qd^ | MU |
Qv | QS | Substitution Effect | Qd = f (P, PS, Pc, I, F, M) |
Pd | QS = f | Q = a + bP | PS |
Додаток 2
Бланки для вправи “Взаємозамінні та взаємодоповнюючі товари”
Взаємозамінні товари | Взаємодоповнюючі товари |
Додаток 3
Практичні завдання для тренувальної вправи
1. У моду увійшов одяг з натуральної бавовни. Як це вплине на ринок одягу з бавовни?
Аналіз
Подія | Ринок | Фактор попиту чи пропозиції | Назва фактору | Рух кривої | Зміна | |||
D | S | Р | Q | |||||
У моду увійшов одяг з натуральної бавовни | Ринок одягу з бавовни | Попит | Смаки споживачів (F) | Рух кривої вправо | ^ | – | ^ | ^ |
Додаток 4
Ринкові ситуації
1. Увійшли в моду нові гумові чоботи червоного кольору. Ринок шкіряного взуття.
2. Діти у віці 10-12 років перестали читати журнал “Мурзилка”. Ринок дитячих періодичних видань.
3. Зросла ціна на шоколадні цукерки. Ринок шоколадних цукерок.
4. Збільшилася кількість фірм, що продають сноуборди. Ринок сноубордів.
5. Іванці сподобалися блискучі шпильки, і вона стала купувати їх більше. Ринок біжутерії.
6. Саша послухав маму і припинив купувати чіпси. Ринок чіпсів.
7. Впровадили нові технології на виробництві комплектуючих виробів для домашніх кінотеатрів. Ринок домашніх кінотеатрів.
8. Зросла ціна на золоті вироби з натуральними перлами. Ринок дорогоцінних прикрас.
9. Вадим щодня купує нову жувальну гумку. Ринок жувальної гумки.
10. Джинси зеленого кольору увійшли в моду. Ринок екстравагантних джинсів.
11. Збільшили податок на виробництво і вичинку хутра. Ринок хутряних виробів.
12. Зросла ціна на бензин. Ринок автомобілів.
13. У моду увійшов одяг із натурального хутра. Ринок хутряних виробів.
14. Учні 8-А класу не їдять манну кашу. Ринок манної каші.
15. Митниця затримала велику партію мобільних телефонів, тому в майбутньому очікується зростання ціни на них. Ринок мобільних телефонів.
16. Євген почав купувати щодня кока-колу та пепсі. Ринок безалкогольних напоїв.
17. Зросла ціна флешок. Ринок CD-дисків.
18. Очікується, що після завершення кризи будматеріали подешевшають. Ринок житла.
19. Число авіакомпаній скоротилося. Ринок залізничних послуг.
20. Подорожчав корм для корів. Ринок яловичини.
21. Міністерство з надзвичайних ситуацій попередило про поширення епідемії свинячого грипу. Ринок марлевих пов’язок.
22. Зросла ціна на картоплю. Ринок картоплі.
23. Фірма “Nokia” оголосила, що скоро завершиться розробка нової моделі мобільного телефону. Ринок мобільних телефонів.
24. Унаслідок світової економічної кризи різко зменшились доходи населення України. Ринок автомобілів.
Додаток 5
Картки із завданнями
Завдання для груп
– Виберіть із запропонованого списку ситуації, які б характеризувалися даним графіком.
– Оформте запропонований графік відповідно до вимог.
– Визначте, дії яких чинників мали місце в запропонованих ситуаціях.
– Згрупуйте ситуації за визначеними чинниками.
Група № 1 |
Група № 2 |
Група № 3 |
Група № 4 |
Група № 5 |
Додаток 6
Міні-тест (5 хв.)
У тестових завданнях лише одна правильна відповідь.
1. Причиною збільшення попиту на роликові ковзани може бути:
А) очікування настання сезону дощів;
Б) наближення літніх канікул;
В) подорожчання апельсинового соку.
2. Вибрати пару товарів-замінників:
А) перові ручки і чорнило;
Б) джинси і футболки;
В) масло та маргарин.
3. Попит можна виразити за допомогою:
А) графіка;
Б) малюнка;
В) SMS.
4. Виберіть правильне висловлювання:
А) крива попиту зсувається вправо, якщо попит зменшується;
Б) попит змінюється тільки в разі зміни ціни;
В) на зміну попиту впливають також і нецінові чинники попиту.
5. Закон попиту свідчить – чим вища ціна, тим
А) менше продавців на ринку;
Б) менше величина попиту;
В) більше продавців на ринку.
6. Якщо в результаті рекламної компанії населення стало купувати більше фруктів, то:
А) ціна на фрукти зменшилася;
Б) попит на фрукти збільшився;
В) фруктів стало більше.
7. Цінові фактори попиту залежать:
А) від смаків покупців;
Б) ціни на даний товар;
В) від пори року.
Додаток 7
Бланк відповідей | |||
Прізвище, ім’я учня ________________________________________________________________ | |||
№ запитання | Варіант відповіді | Бал самооцінки | Бал |
1. | |||
2. | |||
3. | |||
4. | |||
5. | |||
6. | |||
7. | |||
Разом |