РОЗДІЛ 5. БУДОВА СЛОВА
§ 15. Закінчення слова
Пояснення
Закінчення – змінна частина слова. Щоб знайти закінчення, треба змінити слово. За допомогою закінчень утворюються різні форми того самого слова. Закінчення позначають так: вод[а], вод[и], (у) вод[і].
Закінчення, як і прийменники, служать для зв’язку слів у реченні.
135. Прикрашає (що?) прац[я], (не) живе (без чого?) без прац[і], бережіть (що?) прац[ю], створюються (чим?) прац[ею], бачить (у чому?) у прац[і].
136. Щоб утворити зі слів речення, потрібно змінити їх так, щоб вони були
Після уроків учні нашого класу ходять до парку.
137. Діти поспішають До школи. У школі учні привіталися з учителькою. Школярі сідають За парти. Учень відповідає Біля дошки. Учителька похвалила учня За гарну відповідь.
138. Любіть книгу! Книга допоможе заглянути в глибину історії або в далеке майбутнє. Книга навчить бути добрим, мудрим, чесним, хоробрим. Книга навчить любити свою Вітчизну, шанувати рідну неньку.
Книг[у] читають не очима, а розумом. Книги[] – ключ до знань. Золото добувають із землі, а знання – з книж[ок]. Книг[а] для розуму – що теплий
139.
Дорожіть хлібом!
Шануй і бережи хліб! Не бери собі шматка хліба більшого, аніж зможеш з’їсти. Від старших людей вчися шанувати хліб.
Хліб – це здоров’я і сила.
140.
Хліборобство
Споконвіку українці були хліборобами. І в наш час дорога хліба до нашого столу довга і клопітна.
Навесні зерно висівають у пухку землю. Воно проростає, досягає своєї зрілості влітку. У серпні золоте колосся під вагою своїх зерен схиляється додолу. З раннього ранку до пізнього вечора в полі працюють комбайни. Вони скошують пшеницю, щоб вона не перестояла або не осипалась. Зібране зерно перемелюють на муку. Потім беруться за справу пекарі. Вони замішують тісто і випікають хліб у великих печах. Водії розвозять по магазинах паляниці ще гарячими. Ось такий довгий та непростий шлях від поля до нашого столу проходить хліб.