Завдання та вправи для самоконтролю – Займенник

УКРАЇНСЬКА МОВА. ПІДГОТОВКА ДО ЗНО
МОРФОЛОГІЯ

Займенник

Завдання та вправи для самоконтролю

1. Випишіть займенники. Визначте, якими частинами речення вони виступають у реченні.

Шануй і поважай матір і батька. Вони дали тобі життя. Ти будеш дорослою людиною, але для матері і батька до останнього їхнього подиху залишишся дитям. Своєю працею і піклуванням вони несуть радість у твою колиску. Не забувай, що батьки також мають право на радість. Шануй і поважай бабусю й дідуся… дорожи честю сім’ї, оберігай її, як святиню. Де б

ти не був, ніколи не забувай про свою рідну домівку. Завжди пам’ятай про неї (В. Сухомлинський).

2. Поставте замість питань особові займенники в потрібному відмінку й поясніть наявність або відсутність у них звука н.

Зразок: Розмовляти (з ким?) – зі мною, з тобою, з ними, з вами.

Підготувати (для кого?), задоволений (ким?), підійти (до кого?), зустріти (кого?), розповісти (кому?).

3. Спишіть і підкресліть питальні займенники однією лінією, а відносні – двома.

1. Ой, який хороший день, в небі чисто-чисто. Скільки музики й пісень розлилось над містом! (М. Познанська) 2. Добре жить тому, чия душа і дума

добро навчилися любить (Т. Шевченко). 3. Хто людей питає, той і розум має (Народна творчість). 4. Чия ця дівчинка дзвінкоголоса? (П. Тичина) 5. Книга й школа – що є глибше, як з наукою дружить? (П. Тичина) 6. І я згадав своє село. Кого я там покинув? (Т. Шевченко) 7. Хто ця жінка, чим вона стривожена, звідки вона і чому не знає шляху до повітового міста? (А Шиян)

4. Перепишіть фразеологізми, визначте відмінок зворотного займенника.

Собі на умі, дати собі раду, само собою зрозуміло, сам собі пан, показати себе, відчути на собі, себе не пам’ятати, бути не в собі, сам не при собі, сушити собі голову, та й ні гадки собі, ціну собі знати, шукати себе, набивати собі ціну.

5. Випишіть займенники, визначте їх розряд і відмінок.

Усі ми знаємо слово порт. Та не кожний скаже, звідки воно. Адже porta по-латині – “ношу”, портмоне (гаманець) – “нести монети”, портфель – “нести аркуші” (паперу). Походження слова порт пов’язують із давньоримським звичаєм. При заснуванні міста римляни оточували його стіною. Але перед тим, як вимурувати її, місце оборювали плугом. Там, де мала бути міська брама, не орали, а несли плуга на руках. Отже, porta буквально означає “місце, де плуга несли на руках”. Звідси значення porta – “двері”. Тепер нам стає ясно, чому служник, який стоїть біля дверей готелю, називається портьє і звідки походить слово портьєра (завіса, що затуляє двері) (Є. Чак).

6. Перепишіть. Займенники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку.

Спитав у (він), передав через (вони), глянув (вона) у вічі, прийшла до (вона), перед (він), люблю (вони), сміявся з (вони), бачилась із (вони), збудив (вона), згадав про (він), надіявся на (вони), допоможу (вона), в’ється над (воно), зв’язок з (вони), усміхнувся до (він), звільнили (він), переказав через (вона).

7. Перепишіть, розкриваючи дужки.

1. Я славлю (ті), хто множить славу землі (своя) у труді (В. Сосюра). 2. В єдиний звук мільйони струн народних злиті – у (ця) пшениці, в (це) житті (М. Рильський). 3. О краю рідний мій!.. (Твій) красу ні з (що), ні з (що) я не зрівняю (В. Сосюра). 4. В (моє) серці навіки сині очі (твій) (В. Сосюра). 5. Вклонися, (мій) Україно, (цей) людям величним і скромним, що в назвах фронтів титанічних пронесли наймення (твій) (М. Бажан). 6.За (всі) скажу, за (всі) переболію (П. Тичина). 7. Єсть (такий) у світі речі, від (який) душа сія (П. Тичина). 8. (Та) ночі на кордони (своя) рідної землі матроські вийшли батальйони, в порти вернулись кораблі (М. Нагнибіда). 9. Я жду (ти) на перехресті днів перед порогом радості (свій) (Т. Коломієць). 10. Ніхто не здолає в (ми) (ця) сили, народженої в ділі, змужнілої в бою (М. Бажан). 11. Копали цей колодязь колись чумаки, (чий) дороги пролягли в (цей) сивих степах (О. Гончар). 12. Від (уся) картини віє (щось) пісенним (О. Довженко).

8. Перепишіть слова, розкриваючи дужки.

(Що) небудь, (коли) небудь, (ні) (до) чого, (ні) коли, (де) хто, (де) коли, (аби) як, (аби) хто, який (сь), (де) кілька, (ні) який, (ні) де, (ні) хто, (ні) (за) що, (ні) звідки, (ні) як, (казна) де, (казна) хто, (хто-зна) коли, (хтозна) скільки, (ні) (від) кого, де (небудь), який (небудь), (будь) де, (будь) що.

9. Відредагуйте речення, використовуючи займенники, уникаючи повторення слів.

1. Тарас Шевченко – великий український поет. Поет народився в селі Моринцях на Київщині. 2. Наш клас посадив п’ятнадцять яблунь, а третій клас – п’ятнадцять груш. 3. Зацвіли червоні піони. Червоний колір радує всіх.

10. Виправте неправильно побудовані речення, уникаючи двозначності, і запишіть їх.

1. У неділю Лариса зустрічатиме свою маму. Вона буде у червоній сукні. 2. Ми підійшли до клумби школи, навколо якої росли дерева. 3. Раптом заєць наскочив на вовка. Він злякався і почав тікати. 4. Панночку доглядала Устя. Вона її била й штовхала.

11. Перекладіть речення українською мовою, запишіть їх. Поясніть правопис займенників.

1. Родную мать никем не заменить. 2. Нечего на зеркало пенять, коли рожа крива. 3. Скучен день до вечера, коли делать нечего. 4. Завистью ничего не возьмешь. 5. Ничего, мы подождем. Подождем, а свое возьмем (Народное творчество). 6. Ноздрев через несколько времени встречался опять с теми приятелями, которые его тузили, и встречался с ними как ни в чем не бывало (Н. Гоголь). 7. Мне не на кого пенять – сам виноват (И. Тургенев). 8. Никто в Запорожье ничем не обзаводился и ничего не держал у себя: все было в руках у куренного атамана (Н. Гоголь). 9. Никогда он не стеснялся ничьим присутствием и в карман за словом не ходил (И. Гончаров). 10. На его зов никто не явился (А. Чехов). 11. Его шальной насмешливый взгляд ни на чем не остановился (А Чехов).

12. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Випишітьзайменники, укажіть їхній розряд та відмінок.

I. Я дивлюсь на вишні, і в них справді то тут, то там паленіють розпухлі щічки. 2. У житах щось зашаруділо і незабаром на дорогу викотився їжак (М. Стельмах). 3. Рибина летіла вище лисеняти, але воно прудко підскочило й ухопило передніми лапами (Гр. Тютюнник). 4. Нас розлучали з рідними, життям і навіть мрією, але (ні) що й (ні) коли не розлучило з вірою (Б. Олійник). 5. Валерієві не хотілося (ні) кого бачити, (ні) (з)ким говорити, і він лишився на горищі (Ю. Мушкетик). 6. З брехні люди не мруть, та вже їм вірине ймуть (Народна творчість). 7. Вмирає все в житті, та не вмирає слово, народжене в крові, засвічене багрово, заплетене в літа, немов сувора нить (А. Малишко). 8. Дружба має різні прояви, але закон у неї один – вірність (М. Коцюбинський). 9. Він (ні) чого не бачить, але чує далекий шум – то шумлять смереки (Гр. Тютюнник). 10. Привчав мене батько трудитись до поту, а мати – любити пісні (П. Воронько). 11. Чи то мені здається, чи то справді свист тихшає (М. Коцюбинський). 12. Все частіше то там, то тут чувся веселий сміх (Ю. Збанацький).

13. Знайдіть у поданому нижче тексті займенники, зробіть їхній морфологічний розбір.

Дехто думає, що в колі сім’ї немає потреби дотримуватися тих норм поведінки, які вважаються обов’язковими під час спілкування зі сторонніми. Так може думати тільки людина низької культури, для якої ввічливість – щось на зразок парадного костюма: в домашній обстановці вона швидко його знімає, щоб не зім’явся і не запилився від зайвого користування.

Сім’я тим і відрізняється від інших колективів, що вона заснована на взаємній повазі, на близьких стосунках. Повага до старших – основа кожної сім’ї. А тому великого значення набуває повсякденна ввічливість у спілкуванні, готовність завжди прийти на допомогу.

Молодь повинна уникати суперечок із старшими, не зчиняти галасу на захист своїх тверджень. Навіть коли старший справді в чомусь помиляється, і ви не змогли спокійно переконати його в цьому, краще перевести розмову на іншу тему (3 журналу).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Завдання та вправи для самоконтролю – Займенник - Довідник з української мови


Завдання та вправи для самоконтролю – Займенник