МОРФОЛОГІЯ І ОРФОГРАФІЯ
ЗАЙМЕННИК
§38. 3айменник як частина мови. Розряди займенників за значенням
357. Прочитайте. Знайдіть у тексті займенники. Скажіть, замість яких слів вони вжиті. Чи можна зрозуміти зміст виділених речень, якщо їх прочитати окремо?
Аж ось і ліс. Він зустрічає Данила як тата. Гілля немовби одхиляється з-понад стежки, щоб він не вдряпнувся. Пеньки неначе одступають од неї, щоб він часом не спіткнувся. А сонечко сіється крізь молоде листя на стежку, і вона весело ряботить в очах. Ось Данило вже на галявині, вкритій
358. Прочитайте текст. Скажіть, на які питання відповідають і на що вказують виділені слова – займенники.
У нашій Тернівщині вулички глибокі, бо стільки ж поколінь по них перейшло! До самої глини повибивали землю своєю ходьбою ті, що до нас тут жили колись. Ідеш неначе ровом, і колюча дереза нависає з обох боків над тобою (О. Гончар).
Займенником (рос. местоимением) називається самостійна частина мови, що вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх.
Займенники, що вказують на особу, предмет і кількість, змінюються тільки
У реченні займенники виступають підметами, додатками, означеннями:
Річеньку малу (Д. Луценко).
359. Попрацюйте в парах. Спишіть, вставляючи пропущені букви. Визначте, якими членами речення є займенники.
1. Ту кр..ницю батько ще копав нам, с..нам, і людям для відради (Д. Луценко). 2. Оч..ретянко! Як тобі віддячити за всі твої м.. лодії живі? (В. Діденко). 3. А скільки роботи по господарству знаходять щодня материні руки! (Є. Гуцало).
За значенням займенники поділяються на 9 розрядів:
1. Особові: я, ми, ти, ви, він, вона, воно, вони.
2. Зворотний: себе.
3. Питальні: хто? що? який? чий? котрий? скільки?
4. Відносні: хто, що, який, чий, котрий, скільки.
5. Неозначені: будь-хто, хто-небудь, абихто, хтось, тказна-який, бозна-чий.
6. Заперечні: ніхто, ніякий, нічий, нікотрий, ніскільки.
7. Присвійні: мій, твій, наш, ваш, свій, їхній.
8. Означальні: весь, всякий, кожний, сам, самий, інший, жодний.
9. Вказівні: той, цей, такий, стільки.
360. Попрацюйте в парах. Прочитайте вірш Юрія Павленка. Знайдіть у тексті займенники, визначте їх розряди.
Українська, моя рідна мово,
В кожнім слові твоїм – цілий світ,
Бачу барви у нім веселкові
І калини червоної цвіт.
А ще небо блакитне, бездонне,
І Ярило, й пшеничні поля,
Плескіт рік, шум гаїв невгамовний –
Вся моя українська, земля!
Українська, моя рідна, мово!
Не одна тобі тисяча, літ!
Таке дивне твоє кожне слово,
Як і весь різнобарвний наш світ.
І хоч ти лиш пелюстка яскрава
В запашній квітці мов світовій,
Мово рідна моя і ласкава,
Молюсь завше красі я твоїй.
Ю. Павленко
361. Спишіть текст, вставляючи пропущені букви. Визначте, до якого розряду належать займенники.
ГУСИ
Починалася весна, і я чув, як усе дзвінкіше й дзвінкіше лунає капіж, тануть бурульки і крапля за. краплею..падає з даху.
Аж якось серед цих звичних звуків мені почулося щось незвичайне, по-справжньому в..сняне. То кр..чали дикі гуси, які поверталися в рідні місця.
Клич цей кілька, разів повторився й умовк, квапливий, тр..вожний. І я собі яскраво уявив гусячу зграю, яка пер..тинала небо. Я від душі вітав сміливців. Хіба мало лиха зазнали вони на своєму шляху, перш ніж провістити в..сну над рідними озерами! Мені стало радісно, ле..ко. Тепер я знаю: настала в..сна, і зимі більше нема ворот..я (За В. Земляком).
362. Перекладіть текст українською мовою і запишіть. Підкресліть, займенники. З’ясуйте, до якого розряду вони належать.
Вокруг было тихо и спокойно. Вдруг кто-то снизу поднял снег, и показалась большая черная голова зверя. Эго медведица. вылезла, из берлоги, в которой провела. всю долгую зиму. За. ней показались два медвежонка. Семейство направилось в лес. Малыши впервые увидели мир.
Каждый день будет приносить им новые открытия (За В. Біанкі).
Берлога – 6арліг
Открытия – відкриття
Ведмежата