Мета: пояснити фізичні властивості речовини в різних агрегатних станах, виходячи з молекулярно-кінетичних уявлень; пояснити відмінності фізичних характеристик кристалічних та аморфних тіл; експериментально показати залежність лінійних розмірів тіл від зміни температури; розвивати вміння пояснювати фізичні явища на основі атомно-молекулярного вчення; показати практичне значення отриманих знань (наприклад, практичне використання явища теплового розширення тіл).
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання та наочність: кристалічні
Відеофрагмент: досліди, які ілюструють залежність розмірів тіл в різних агрегатних станах від температури.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Аналіз виконання лабораторної роботи
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Запитання для фронтального опитування
– Чи відрізняються молекули водяної пари, води та льоду?
– Що відбувається при стискання повітряної кульки з точки зору молекулярної будови речовини?
ІV.
План вивчення нової теми
– Агрегатні стани речовини. Порівняння фізичних властивостей речовини в різних агрегатних станах.
– Властивості кристалічних та аморфних тіл.
– Температурна залежність лінійних розмірів твердих тіл (досліди, формули)
Опорний конспект
V. Закріплення нових знань і вмінь
– Чому тверді тіла та рідини не розпадаються на окремі молекули, хоча між ними є проміжки?
– Чи можна заповнити газом половину закритої банки?
– Чи буває кисень рідким та твердим?
– Навіщо між залізничними рейками роблять проміжки?
VI. Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання
– Завдання за підручником. Вивчити конспект, § 15, 16, стор.99 вправа письмово.
– Завдання за задачником:
– Додаткове завдання. Знайдіть у літературі технологію вирощування кристалів із розчину (наприклад, розчин CuSO4) та виростіть кристал.