Тема. Аналіз контрольної роботи. Частини. Порівняння частин. Задачі на знаходження частини числа і числа за його частиною. Складені задачі, які включають знаходження частин (№№ 751-759).
Мета. Проаналізувати помилки, допущені учнями під час виконання контрольної роботи; вчити учнів знаходити частину числа та число за його частиною; удосконалювати вміння учнів розв’язувати складені задачі, які включають знаходження частин.
Обладнання. Таблиця “Дроби”; картки із завданнями.
Зміст уроку
I. Аналіз контрольної роботи.
Учитель
Учні під керівництвом учителя виконують ті завдання, або аналогічні, в яких допущено найбільше помилок.
Учням, які виконали контрольну роботу на 10-12 балів, учитель підбирає додаткові завдання.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення (за таблицею № 48).
2. Первинне закріплення (за №№ 751 – 752).
3. Знаходження частини числа і числа за його частиною.
А) Розгляд задач №№ 753 (1), 753 (2).
Б) Розв’язування
Задача 1. У класі 42 учні, всіх учнів класу – відмінники. Скільки відмінників в ньому класі? (7 відмінників.)
Задача 2. У класі 8 відмінників, що становить всіх учнів. Скільки всього учнів в класі? (32 учні.)
Порівнюючи ці задачі, учні роблять висновок, що в першій задачі знаходили частину числа, а в другій – число за його частиною. Можна до цих задач зробити схему у вигляді відрізків.
1)
2)
В) Порівняння частин (за № 754).
– Скільки половин міститься у цілому прямокутнику? Скільки третіх, четвертих, п’ятих, восьмих, десятих частин є у цілому прямокутнику?
– Скільки четвертих частин у половині?
– Скільки восьмих частин у четвертій частині, у половині прямокутника?
– Що більше чи ? чи ? чи ? чи ? чи ? чи ?
Фізкультхвилинка.
III. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Виконання завдання № 755 (самостійно).
2. Розв’язування задачі № 757.
Учні з високим рівнем знань працюють самостійно, решта – під керівництвом учителя: складають короткий запис задачі, з’ясовують план її розв’язування.
(Розв’язання: 240 : 4 + 420 : 6 = 130 (кв.).)
3. Творча робота над задачею № 757.
– Як зміниться відповідь, якщо в умові замінити на ; ; ?
(Сума зменшиться за рахунок зменшення першого доданка.)
4. Виконання завдання № 756 (самостійно).
А) Якщо а = 43, то 989 : а – 20 = 989 : 43 – 20 = 23.
Б) Якщо а = 43, то 1000 – 774 : а = 1000 – 774 : 43 = 982.
В) Якщо а = 43, то 17 а – 567 = 164.
IV. Підсумок уроку.
– Яка частина прямокутника зафарбована?
– Порівняйте:
V. Домашнє завдання.
№№ 758, 759 (с. 124).