Тема. Аналіз контрольної роботи. Роль прикметників у мовленні. (Вправи 189-192).
Мета. Дати учням можливість дослідити, для чого слугують прикметники у мовленні. Повторити вивчене у 2-3 класах про прикметник як частину мови.
Розвивати уяву дітей, збагачувати мовленнєвий словник. Виховувати вміння співпрацювати, вислуховувати товариша, допомагати партнеру.
Обладнання: диск до підручника, зображення лося у зимовому лісі (можливо, ілюстрація до книжки австрійського письменника Зальтена Фелікса “Бембі”), картки з роздатковим матеріалом,
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Аналіз контрольної роботи.
1. Класифікація помилок, повторення правил.
2. Підбір прикладів до обраних правил відповідно до допущених помилок.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Сосновий ліс перебирає струни, рокоче тиша на глухих басах” (Ліна Костенко).
– Як ви розумієте цей вислів поетеси? Що уявляєте?
2. Проблемна ситуація.
– Заберіть із вислову Ліни
– Прочитайте, що вийшло. (Ліс перебирає струни, рокоче тиша на басах.)
– Що сталося із красивою метафорою? (Вона стала біднішою, наче стислася.)
– Прочитайте тихенько вірш Володимира Підпалого (вправа 189), зверніть увагу, що не скрізь треба робити паузу в кінці рядка. Поміркуйте, які слова треба виділити голосом.2-3 учні читають виразно вголос вірш Володимира Підпалого.
– Який образ ви уявили?
– А тепер приберіть із вірша прикметники, прочитайте, що вийде. (Забрів у сніг, втомився, ліг та й снить снами бір, мов звір з рогами.)
– Чи залишився той образ, який ви уявляли, коли читали вірш? Чому?
3. Каліграфічна хвилинка (вправа І90).
Діти утворюють спільнокореневі слова із поданих складів, визначають, до яких частин мови вони належать (сріблиться, сріблястий, срібло), виділяють корінь.
– Спишіть вірш Володимира Підпалого (вправа 189) визначте головні члени речення.
– Яке враження створює використання однорідних присудків? Які дії зимового бору вони малюють? Який стан, настрій лісу передають ці слова?
– Кого нагадує зимовий бір? Чому?
– Підкресліть прикметники.
4. Розвя’зання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.
– Дослідіть роль прикметників у мовленні (текст вправи 192 роздрукований на картках, щоб учні могли на них робити помітки).
– Прочитайте оповідання “Сон богатиря”.
– Кого автор назвав богатирем?
– Яким ви уявили лося?
Вчитель демонструє ілюстрацію із зображенням лося у зимовому лісі. Можливо, це буде ілюстрація до книжки австрійського письменника Зальтена Фелікса “Бембі”. Тоді вчитель скаже декілька слів про цю повість, щоб заохотити учнів до читання.
Довідка для вчителя.
Казка “Бембі” показує життя лісових мешканців у його суперечливій різноманітності. З одного боку, ліс сповнений масою див, незбагненних для розуму; різнобарв’я галявини, візерунок на крилах метелика, таємнича мова звірів і птахів створюють світ, здавалося б, ідеальний, але, з іншого боку, світ книги існує за суворими законами боротьби. Враження першого дня щойно народженого оленятка Бембі – вбивство миші тхором, бійка яструбів за їжу, страх і жорстокість лісових мешканців. Але такий незмінний спосіб життя лісу, він звичний для героїв казки. Бембі з ним примиряється, але не звикає до нього. Доброта, шляхетність і співчуття – якості, притаманні йому і його роду.
Справжньою проблемою в житті лісу є постійна незрима присутність людини. Людина у казці наводить жах. “Вона” – безіменна – розставляє незчисленні пастки та сильця, від її смертоносної зброї та вишколених зрадників-собак неможливо сховатися. Страх і покора спотворюють душі героїв казки.
Зальтен переконаний у можливості розумного спілкування з живою природою. Але у казці спроба дружби “людини” та дітей лісу приречена на трагічну невдачу. Людина дала прихисток оленяткові Гобо – діти гралися з твариною, привчаючи її до добра та ласки, – але, зустрівшись у лісі з людиною, довірливий і беззахисний Гобо стає її жертвою – “Вона” не впізнала Гобо.
Книга прагне спонукати читача до пошуку добрих стосунків із дикою природою. Справжній мисливець повинен бути добрим, повинен знати, як своє, рідне, життя природи, ліс, поле, болото, озеро. Браконьєрство – це наруга над життям, це зневага мудрих законів, що керують життям природи. Книга Зальтена показує, що ліс готовий прийняти доброту людини, якщо це істинна доброта, котра поширюється на всіх його мешканців, а не порожня сентиментальність – блакитний бантик на шиї прирученого оленятка. “Закон життя – це боротьба”, – скаже у фіналі казки змужнілий Бембі. Але розуміння цього закону не робить Бембі жорстоким – його серце назавжди зостанеться відкритим для добра.
Книга Зальтена та її герої здобули всесвітню славу, вона перекладена багатьма мовами світу. У 1942 р. американський художник В. Дісней поставив мультиплікаційний фільм “Бембі”. У 1945 р. у Швейцарії було проведено конкурс ім. “Бембі” на краще оповідання з життя тварин, був встановлений навіть футбольний приз ім. “Бембі”. Українською мовою казку Зальтена “Бембі” переклав О. Журавель.
– Закресліть у тексті всі прикметники.
– Прочитайте, що вийшло.
– Зробіть висновок про значення прикметників у мовленні.
– Прочитайте правило на с. 91 про прикметник.
– Випишіть із тексту “Сон богатиря” іменники і зв’язані з ними за змістом прикметники. Які ознаки лісу, імли, повітря, сну, тиші, листя, їжачка, лося малюють прикметники?
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в парах.
Один учень задає питання про ознаки предметів, що знаходяться в класі, а другий відповідає. (Дошка яка? – дошка магнітна.)
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Яку ж роль виконують прикметники у мовленні?
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 192.3 (виписати словосполучення іменників з прикметниками та дібрати до прикметників антоніми).
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 191.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?