Мета: вчити учнів писати малу букву я, буквосполучення і слова із нею; розвивати навички списування з рукописного тексту; закріплювати вміння виконувати звуко – буквений аналіз слів; виховувати культуру письма.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повторення правил сидіння за партою під час письма, гігієнічних правил письма
Учні повторюють, як правильно сидіти під час письма, класти зошит на парту, тримати ручку в руці. Учитель пропонує дітям продемонструвати в повітрі рух пальців під
2. Слухання віршованих текстів. Звуковий і буквений аналіз слів
– Хто між літер найскромніший? –
Назовіть її ім’я.
Буква “я” найголосніше
Відгукнулася: “Це я!”
– Ну, а хто хвалько найбільший? –
Назовіть його ім’я.
Стало “я” тихіше миші і сказало:
“Це не я…”
I. Січовик
– У якому слові вірша ви напишете букву я? (Я, ім’я)
Порівняння кількості букв і звуків у словах ім’я, ягода, малята.
Уточнення звукового значення букви я. (На початку слова, складу, після голосних літера
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
IV. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Графічний аналіз малої рукописної букви я
Порівняння друкованої і рукописної букви. Порівняння елементів малих рукописних букв я, л, м, г. Складові букви я: заокруглення з похилою лінією, яка переходить у малий овал, і пряма із заокругленням унизу.
2. Робота за малюнком зошита (с. 16)
– Роздивіться малюнок. Що на ньому зображено? (Гілка яблуні з яблуками.)
– Де стоїть буква я у слові яблуко? (На початку слова.)
– Чи є на малюнку елементи, подібні до букви, яка у рамочці? (Так)
– Давайте наведемо їх. Стрілочки показують, звідки треба починати. Складання звукової схеми слова яблуко.
3. Письмо малої букви я
Діти очима обводять зразок букви я у рамочці, спостерігають за перетворенням друкованої букви на рукописну (виправляється початок першого елемента та заокруглюється останній).
– Мала буква я складається із заокруглення з похилою лінією, що переходить у малий овал, і прямої лінії із заокругленням унизу. Пишеться буква я безвідривно. Спочатку пишемо заокруглення, яке починається трохи вище нижньої рядкової лінії, торкається її і похилою лінією, як у буквах л, м, г, доводимо до верхньої рядкової лінії, заокруглюючи під нею ліворуч, описуємо овал на половину висоти рядка і ведемо вгору знову до верхньої рядкової, не відриваючи ручки, ведемо донизу пряму похилу лінію і заокруглюємо вправо.
Учитель нагадує, як писати безвідривно букву о.
Діти “пишуть” малу букву я в повітрі три-чотири рази. Безвідривне написання дається їм важко. Тому необхідно, щоб вони добре запам’ятали її накреслення до того, як почнуть писати. “Пишуть” букву я в повітрі ще три-чотири рази. Після цього пишуть у перших двох рядках зошита.
Фізкультхвилинка
4. Письмо буквосполучень і слів
Під час написання буквосполучень ябл, ля, ря, ія слід безвідривно поєднувати букви. Учитель звертає увагу дітей на місця поєднання букв: не можна в буквосполученнях ябл, ля, ря, ія піднімати високо зустрічні елементи й зливати їх в одну лінію.
5. Письмо речення
Учні читають речення, наводять його і намагаються записати, не підглядаючи у зразок.
– Які слова написані з великої букви? Чому?
6. Списування друкованих букв
– Перевести в рукописні друковані букви.
– Якими елементами подібні ці букви?
7. Розфарбовування малюнка
Учитель пропонує навести контури яблук і листочків різними кольорами.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку букву навчилися писати на уроці?
– Який звук вона може позначати?
– Наведіть приклади.