8 КЛАС
II семестр
Тема. Музика в діалозі з сучасністю
Урок 25
Тема уроку. Авангардизм та постмодернізм. “Кіч-музика”. В. Сільвестрова – слухання. Розвиток теми твору. Розучування пісні П. Майбороди “Рідна мати моя”
Мета уроку: дати дітям поняття про нові напрямки у музичному мистецтві та послухати музичні твори, вчити висловлювати свою думку про почутий твір; розвивати образне мислення та музичну пам’ять; виховувати інтерес до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
1. Спів за “рухомою нотою”.
2. Вправа на дикцію, спів на складах (дa, дpi, дре, дро і т. д.)
III. Сольфеджування вправи.
1. Характеристика вправи (розмір, лад, тональність).
2. Сольфеджування з тактуванням.
– Чи знайомий мотив цієї пісні?
(Це веснянка “Вийди, вийди, Іванку”.
IV. Тема української народної веснянки “Вийди, вийди, Іванку” стала головною темою фіналу
Гармонія розмальовує повторення варіантів основного мотиву. Отже, композитор на основі теми простої веснянки зумів розвинути її у грандіозний виклад
– концерт. Послухайте цей фрагмент.
(Слухання).
V. Вступна бесіда.
Сьогодні ми познайомимося з новим напрямком у мистецтві.
– Які ви знаєте стилі та напрямки в мистецтві?
(Бароко, класицизм, романтизм, імпресіонізм, авангардизм).
Що ж таке авангардизм?
Це так звана “ліва течія” модернізму, більш радикальна, яка виникає у кризові періоди історії мистецтва, коли певний напрям чи стиль вичерпують свої зображально-виражальні можливості та існують за рахунок інерції.
Одним із таких митців став український композитор Валентин Васильович Сільвестров, який народився у 1937 р. у Києві. Музичну освіту здобував у Київській консерваторії в класі професора Б. Лятошинського і вже у студентські роки розпочалися творчі пошуки цього талановитого митця. Він відкрито заявив про прагнення розірвати з “застійними” традиціями і йти в ногу з європейською та світовою композиційною думкою.
У 70-х р. композитор таки відмовляється від традицій техніки авангарду, орієнтуючись на постмодернізм.
Постмодернізм – світоглядно-мистецький напрям, що приходить на зміну модернізмові. Цей напрям – продукт епохи розпаду цілісного погляду на світ, руйнування економічних, філософських, політичних систем.
Сам автор називає свій стиль “мета-музикою”. В музиці цього періоду переважають медитативні, споглядальні настрої. Самі назви його творів пов’язані з точними науками, із спеціальними філософськими поняттями: “Проекції на клавесин, вібратор і дзвони”, “Спектри”, “Медитація” – симфонія для камерного оркестру і віолончелі. Він міг використати в інструментальному творі звук шипіння сірника, що гаситься у воді. Значне місце займає звернення до стилів минулих епох.
“Кіч-музика”. Характерною рисою цього стилю є невизначеність, яка проявляється як у відсутності чітких композиційних схем, певній спонтанності мислення, так і на рівні ритмоструктур, інтонаційних побудов і звучання загалом, що нерідко межує з тишею. Це фортепіанна музика, цикл фортепіанних п’єс. Щоб зрозуміти мої слова, потрібно послухати “Кіч – музику” і висловити свою думку про почуте.
2. Слухання “Кіч-музика”.
3. Характеристика прослуханого.
– Чи можемо ми визначити характер твору?
– Чи є у нього якась структурна побудова, кульмінація?
– Це академічна чи розважальна музика?
VI. Розучування пісні.
1. Бесіда.
Рідна мати моя
Слова А. Малишка
Музика П. Майбороди
Жваво
Хай на ньому цвіте росяниста доріжка
І зелені луги й солов’їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші блакитні твої.
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров,
І на тім рушникові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
І на тім рушникові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.
Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з піснями П. Майбороди, хоча ця пісня, безумовно, відома вам, а, можливо, ви її знаєте. Це пісня “Рідна мати моя” на слова А. Малишка. Більшість пісень П. Майбороди мають біографії, бо писалися до фільмів, вистав, для певних виконавців.
2. Художній показ пісні.
3. Розучування пісні за нотним текстом, щоб діти правильно засвоїли ритм, і витримували довгі ноти у кінці фрази.
VII. Підсумок уроку.