Загальний курс транспорту
РОЗДІЛ 12 МІЖНАРОДНІ ТРАНСПОРТНІ КОРИДОРИ
12.5. АВТОМОБІЛЬНІ МТК
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 1996 р. за №1512 затверджено перелік автомобільних транспортних коридорів України, які включені до мережі міжнародних транспортних коридорів:
№ 3……… Берлін-Дрезден-Вроцлав-Краковець-Львів-Рівне-Житомир-Київ;
№ 5…. Трієст-Любляна-Братіслава-Чоп-Ужгород-Львів;
№ 5а… Сторожниця-Ужгород-Мукачево;
№ 9 Гельсінкі-Київ-Москва-Одеса-Кишинів-Бухарест-Горностаївка-Александрополіс;
№
№ 9в….. Любашівка-Одеса;
№ 9с… Копті-Бачівськ.
Крім того, вищезгаданою постановою затверджено перелік транспортних коридорів України, які пропонується включити як доповнення до мережі міжнародних транспортних коридорів:
Балтійське море – Чорне море (Гданськ – порти Чорного моря). По Україні: Ягодин-Ковель-Луцьк-Тернопіль-Хмельницький-Вінниця-Умань-порти Чорного моря; відгалуження: Тернопіль-Чернівці-Порубне-Мамалига.
Євро-Азійський (ЄАТК) (Іллічівськ – поромна переправа через море – Грузія – Азербайджан – поромна переправа
Європа – Азія (на Волгоград, Макат, Чарджоу). По Україні: Краковєць-Львів-Рівне-Житомир-Київ-Полтава-Харків-Дебальцеве – Ізварине (модернізація); відгалуження: Косини-Івано-Франківськ-Тернопіль-Вінниця-Кіровоград-Дніпропетровськ-Донецьк-Ізварине (нова траса).
ЧЕС (Причорноморські країни). По Україні: Рені-Ізмаїл-Одеса-Миколаїв-Херсон-Мелітополь-Бердянськ-Маріуполь-Новоазовськ.
У цілому по коридорах показник інтенсивності руху вантажних автомобілів та автобусів розподіляється наступним чином: 92,8% припадає на внутрішні, 6,1% – на міжнародні й 1,1% – на транзитні перевезення.
Найбільша інтенсивність спостерігалась в областях із значним зростанням обсягів промислової продукції, при перевезеннях якої використовувались вантажні автомобілі.
В 2000 р. середня інтенсивність руху вантажних автомобілів та автобусів по коридорах стабілізувалась і становила 521,7 тис. автомобілів на рік.
Окремі показники інтенсивності руху транспорту на ділянках, в обох напрямках: ЄАТК (Херсонська – Республіка Крим 2049 тис. од., з них 1300 тис. автобусів та 749 тис. вантажних автомобілів); Європа-Азія (Київська – Полтавська 2223 тис. од., з них 357 тис. автобусів та 1866 тис. вантажних автомобілів); ЧЕС (Донецька – Запорізька 2432 тис. од., з них 979 тис. автобусів та 1453 тис. вантажних автомобілів).
Міжнародні транспортні коридори, які перетинають Україну, сходяться в найкрупніших транспортних вузлах – Львівському, Київському й Одеському. Через Львів проходить транспортний коридор №3, тут також закінчується коридор №5; через Київ проходить коридор №9 й закінчується коридор №3; в Одесі коридор №9 з’єднується з Євро-Азійським транспортним коридором (він визнаний поки що трьома країнами: Україною, Азербайджаном, Грузією).
Аналіз розташування обласних центрів України на головних магістралях на міжнародних транспортних коридорах свідчить, що:
1) найкраще розташування на головних магістралях має Одеса: саме у цьому великому транспортному вузлі сходяться три міжнародні магістралі (коридор №9, Балтика-Чорне море та коридор ЧЕС);
2) у Києві сходяться коридор №9 з відгалуженням на Мінськ та коридор №3;
3) у Львові збігаються коридори №3 та №5, а крізь Ужгород проходить коридор №5;
4) окрім цього на важливій магістралі ЧЕС розташовані Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса (а також Дунайські порти Рені та Ізмаїл).
Слід зазначити негативні сторони проходження транспортних коридорів через територію України для розвитку регіонів. По-перше, розвиток коридорів відбувається на Правобережній частині України, а також приморських областях (Донецькій, Запорізькій, Миколаївській, Одеській), причому Лівобережна частина України (зокрема Харківська, Полтавська, Сумська області) залишаються поза увагою даних проектів. По-друге, поза увагою залишаються такі значні транспортні вузли як Харків, Чернігів, Луганськ тощо, які для внутрішніх перевезень відіграють значну роль.
Основна номенклатура вантажів внутрішніх перевезень – вугілля, нафтопродукти, мінеральні добрива, цемент, будівельні матеріали.
У загальному обсязі експорту послуг, послуги транспорту становлять 85%.
Залізничні транспортні коридори №3, №5, №9 мають можливості пропускати потоки поїздів вдвічі більші за існуючі. Резерви пропуску автомобільних шляхів теж більші в 2-3 рази, ніж ті, що існують.
На сучасному етапі розвиток міжнародного транзиту в Україні має виключно важливе значення. Доходи від нього досягають 2,3 млрд. дол. США на рік, або 13% всього експорту. Кожна тонна транзиту вантажів через Україну дає 8-9 доларів валютних надходжень.
На транспорті загального користування обсяги транзитних перевезень вантажів (2000 р.) становили 35 млн. тонн, з них залізничним транспортом 33,2 млн. тонн або 95%, автотранспортом 1,6 млн. тонн, річковим та повітряним – близько 0,2 млн. тонн.
Основні транзитні потоки в Україні проходять у двох напрямках:
– між пунктами на західному та північно-східних кордонах у прямому залізничному та автомобільному сполученнях;
– між пунктами на північних, східних і на західному кордонах та морськими портами України.
Майже 95% транзитних потоків проходить в Україну через залізничні переходи. В основному це експортні вантажі з Росії, Білорусі, Казахстану (залізна руда, кам’яне вугілля, нафтопродукти), що направляються у Словаччину, Угорщину, Австрію, Чехію, Румунію, а також через порти в інші країни світу.
Автомобільні транзитні перевезення, в основному, здійснюються по автомагістралях, що проходять за напрямками: захід України – Росія, Білорусь; морські порти України – Ростов, Кавказ, Молдова – Росія та інші. До номенклатури вантажів, що перевозяться, входять продукти харчування, одяг, взуття, меблі, фармацевтична продукція, контейнерні вантажі, в тому числі і ті, що переробляються в морських портах.
Згідно з Законом України від 7 лютого 2002 року № 3022-ІІІ про Комплексну Програму утвердження України як транзитної держави у 2002- 2010 роках, використання вітчизняних транспортних комунікацій для транзитних перевезень вантажів є одним з найбільш значних пріоритетів транспортної політики України.
Відповідно до прогнозів світового економічного розвитку, зростання світової торгівлі випереджає, і буде ще більш випереджати, зростання світового виробництва. При цьому найбільш стрімкий ріст товарообміну відбуватиметься в трикутнику “Північна Америка – Європа – країни Азійсько-тихоокеанського регіону”.
Вигідне географічне положення України на шляху основних транзитних потоків між Європою та Азією, наявність не замерзаючих морських чорноморських портів, розвинутої транспортної мережі в широтних та меридіальних напрямках створює всі необхідні передумови для оптимізації перевезень, а також залучення значних обсягів транзитних вантажів та пропуску їх по найкоротших напрямках.