Урок 19.
Дитяча опера
Мета уроку: продовжити знайомити учнів з особливостями оперного жанру на прикладі дитячої опери М. Лисенка “Коза-дереза”. Збагачувати слуховий досвід музикою українських композиторів. Розвивати емоційно-чуттєву сферу учнів, вокально-хорові навички, творчі здібності. Викликати інтерес до музики українських композиторів і творів, написаних за сюжетами народних казок.
Очікувані результати: учні називають ознаки оперного жанру, пояснюють особливості опери М. Лисенка “Коза-дереза”, порівнюють звучання
Обладнання: _________________________________________
Тип уроку: комбінований, поглиблення теми.
Домінанти уроку: опера, дитяча опера.
1. Організаційний етап
1.1. Вхід до класу під музику.
1.2. Перевірка присутності учнів:
Кількість за списком ___,
Кількість присутніх на уроці ___,
Відсутніх ___.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
1.4. Перевірка готовності
2. Орієнтовний план уроку
2.1. Вхід до класу під звучання хору “Семеро козенят” з опери М. Коваля “Вовк і семеро козенят”.
2.2. Повторення матеріалу попереднього уроку.
2.3. Розспівування. М. Коваль. Тема Мами Кози (колискова) з опери “Вовк і семеро козенят”.
2.4. Виконання хору “Семеро козенят” з опери М. Коваля “Вовк і семеро козенят”. Музикування.
2.5. Бесіда за темою уроку. Знайомство з оперою М. Лисенка “Коза-дереза”.
2.6. Виконання “Пісні Кози” з опери М. Лисенка “Коза-дереза”. Порівняння з українською народною піснею “Я коза ярая”.
2.7. Розучування “Пісні Лисички”, “Пісні Зайчика і Лисички”, хору “Ходім, братця, воювати” з опери М. Лисенка “Коза-дереза”. Виконання з елементами інсценізації. Музикування.
2.8. Слухання (перегляд відео) фрагментів опери М. Лисенка “Коза-дереза”.
2.9. Узагальнення матеріалу.
2.10. Вихід із класу під мелодію хору “Ходім, братця, воювати” (або за вибором учителя).
3. Актуалізація опорних знань
3.1. Повторення матеріалу попереднього уроку.
3.2. Розспівування. М. Коваль. Тема Мами Кози (колискова) з опери “Вовк і семеро козенят”.
3.3. Виконання хору “Семеро козенят” з опери “Вовк і семеро козенят”. Музикування.
3.4. Виконання “Пісні Кози” з опери М. Лисенка “Коза-дереза”. Порівняння з українською народною піснею “Я коза ярая”.
4. Мотивація навчальної діяльності
4.1. Повідомлення теми уроку.
4.2. Мотиваційна бесіда з учнями.
М. Лисенко зіграв видатну роль у розвитку української класичної музики, саме він започаткував жанр дитячої опери. Особливістю опер композитора є звучання в них народних пісень. Учні переконаються в цьому, познайомившись з оперою “Коза-дереза”. Крок за кроком школярі відкриватимуть для себе музику видатного композитора і усвідомлюватимуть роль його творчості у становленні вітчизняної музики.
5. Етап засвоєння нових знань
5.1. Бесіда за темою уроку.
5.2. Знайомство з оперою М. Лисенка “Коза-дереза”.
5.3. Розучування “Пісні Лисички”, “Пісні Зайчика і Лисички”, хору “Ходім, братця, воювати” з опери М. Лисенка “Коза-дереза. Виконання з елементами інсценізації. Музикування.
5.4. Слухання (перегляд відео) фрагментів опери М. Лисенка “Коза-дереза”.
6. Узагальнення та закріплення знань
6.1. До якої “музичної країни” привела нас пісня?
6.2. Чим сподобалися учням дитячі опери?
6.3. Чи виникло в них бажання відвідати оперний театр і послухати оперу?
Отже, пісня познайомила учнів з музичним спектаклем, в якому не говорять, а співають, тобто пісня ввела дітей в оперу.
6.4. За бажанням – завдання в “Робочому зошиті з музичного мистецтва”.
7. Підбиття підсумків уроку
Опера – складний і серйозний музичний жанр, особливості якого учні пізнавали активно, у різноманітній музичній діяльності. Знання про оперу будуть збагачуватися протягом наступних років.
8. Вихід із класу
Під мелодію хору “Ходім, братця, воювати” з опери “Коза-дереза” (або за вибором учителя).