Епістемно-раціональна природа метафізики

Філософія посбіник

Тема 2. МЕТАФІЗИКА

§ 1. Що таке метафізика?

Епістемно-раціональна природа метафізики

Але одна риса єднає метафізику з натурфілософією і фізикою. Це претензія на наукову (епістемну) раціональність. Згадаємо ставлення першого метафізика Аристотеля до софійно-містичних побудов його вчителя Платона. Відомий вираз “Платон мені друг, але істина дорожча” відображає ключовий пункт їхніх розходжень. Для Платона істина є алетєйя – відомості, які не кануть в ріку забуття Лету, які освячені вічністю. В розумінні

ж Аристотеля істина цілком прийнятна і для сучасної науки. Це відповідність знання відображеній у ньому речі. До того ж перший в історії метафізик Аристотель формулює суто раціональні (формально-логічні) засади істини – несуперечливість, обгрунтованість, перевірюваність.

Метафізика завжди претендувала на науковість. Навіть у релігійних навчальних закладах, де її зазвичай викладали як спекулятивну або умоглядну теологію, вона подавалась як наука про Бога. Відмінність наукоорієнтованої метафізики від інших наук полягає в тому, що вона не має і не може мати досвідної основи. Метафізика – чиста умоглядна наука, яка засобами формальної логіки з одних ідей виводить інші.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,00 out of 5)


Епістемно-раціональна природа метафізики - Довідник з філософії


Епістемно-раціональна природа метафізики