ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5.ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ’ЄКТІВ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ (ПОЧАТОК)

Мета:

Навчальна: формувати в учнів загальне уявлення про географічне положення, розміри та форму материка; закріпити практичне вміння складати характеристику фізико-географічного положення материка за допомогою карт атласу; поглибити знання про історію відкриття та дослідження материка;

Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до історії географічних досліджень Землі, допитливість, пам’ять, логічне мислення, уміння працювати з додатковими джерелами знань, робити висновки й узагальнення, удосконалювати навички самостійної

навчально-пізнавальної діяльності;

Виховна: виховувати інтерес до дослідницької роботи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, атлас, контурна карта, фізична карта світу, фізична карта Південної Америки, портрети видатних дослідників материка.

Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне положення материка, берегова лінія.

Географічна номенклатура: миси: Галлінас, Фроуерд, Кабу-Бранка, Паріньяс, Горн; море: Карибське; затоки: Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Материк відкрито Христофором Колумбом, а названий він на честь дослідника Амеріго Веспуччі. На найвологішому материку розташована найсухіша пустеля світу, найвищий водоспад світу було відкрито найпізніше з найбільших, найбільша кількість населення тут мешкає не на рівнинах, а досить високо в горах. Безліч інших протиріч, загадок ми починаємо відкривати, вивчаючи Південну Америку.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

– До якої частини світу належить Південна Америка?

– Якого року її було відкрито європейцями?

– Імена яких мандрівників-дослідників пов’язані з материком Південна Америка?

– Пригадайте план опису географічного положення материка.

– Складіть асоціативну схему-павучок “Південна Америка”.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Географічне положення материка

Площа материка – 17,8 млн км2, з островами – 18,3 млн км2. Довжина берегової лінії – 26 тис. км. Найвища точка над рівнем моря – г. Аконкагуа (6959 м).

Обриси нагадують гроно винограду. Відносно екватора більша частина материка лежить у Південній півкулі, нульового меридіана – повністю в Західній. Майже посередині його перетинає Південний тропік, тому значна частина континенту розташована в жаркому тепловому поясі. Відділяють від Африки та Австралії простори Атлантичного та Тихого океанів; від Антарктиди – найширша протока Дрейка; від Північної Америки – Панамський канал, проритий на початку XX ст.

Берегова лінія материка слаборозчленована.

На східному узбережжі багато заток у гирлах річок. На півночі – Карибське море. Багато островів тільки на півдні – Чилійський архіпелаг, Фолклендські острови, архіпелаг Вогняна Земля, Галапагоські острови – в Тихому океані.

Завдання. Визначити географічне положення материка відповідно плану; крайні точки материка та їх координати; протяжність материка з півночі на південь по 70-му меридіану та із заходу на схід по 10-й паралелі.

Практична робота 5. Позначення географічних об’єктів берегової лінії материка на контурній карті

2. Відкриття і дослідження материка

Час

Основні події в дослідженні материка

1498 р.

Третя експедиція Х. Колумба досягла берегів материка

1499-1504 рр.

Кілька експедицій до материка, у ході яких Амеріго Веспуччі досліджував східний берег й довів, що ця земля – новий материк

XVI ст.

Початок колонізації Південної Америки іспанцями й португальцями

1735-1743 рр.

Екваторіальна експедиція французьких та іспанських дослідників

На межі ХVIII-ХІХ ст.

Александр Гумбольдт обгрунтував явище висотної поясності, створив геологічну карту, описав течію біля західного узбережжя та його значення. Його експедиція відкрила понад три тисячі видів рослин і понад тисячу видів тварин

1923-1933 рр.

Ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Вавилова встановила давні центри землеробства та походження деяких культурних рослин

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

– Що спільного й відмінного в географічному положенні Південної Америки й Африки?

– Назвіть окремо основні причини, що спонукали конкістадорів, А. Гумбольдта, М. Вавілова здійснювати подорожі до Південної Америки.

– Які географічні назви материка пов’язані з його дослідниками чи їхніми подорожами?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

– Опрацюйте §___.

– Підготуйте короткі повідомлення про звичні нам культурні рослини родом з Південної Америки, про стихійні лиха, спричинені на материку ендогенними силами Землі.

– Детальніше ознайомтеся з фізичною картою Південної Америки.

– У рамках дослідження “Природні унікуми Південної Америки” підготуйте повідомлення про вулкан Льюльяйльяко, унікальні родовища міді.

– Повторіть основні форми рельєфу та їх зв’язок з тектонічними стуктурами.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5.ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ’ЄКТІВ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ (ПОЧАТОК) - Плани-конспекти уроків по географії


ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5.ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ’ЄКТІВ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ (ПОЧАТОК)