Мета:
Навчальна: формувати в учнів загальне уявлення про географічне положення, розміри та форму материка; закріпити практичне вміння складати характеристику фізико-географічного положення материка за допомогою карт атласу; поглибити знання про історію відкриття та дослідження материка;
Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до історії географічних досліджень Землі, допитливість, пам’ять, логічне мислення, уміння працювати з додатковими джерелами знань, робити висновки й узагальнення, удосконалювати навички самостійної
Виховна: виховувати інтерес до дослідницької роботи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атлас, контурна карта, фізична карта світу, фізична карта Південної Америки, портрети видатних дослідників материка.
Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне положення материка, берегова лінія.
Географічна номенклатура: миси: Галлінас, Фроуерд, Кабу-Бранка, Паріньяс, Горн; море: Карибське; затоки: Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.
Материк відкрито Христофором Колумбом, а названий він на честь дослідника Амеріго Веспуччі. На найвологішому материку розташована найсухіша пустеля світу, найвищий водоспад світу було відкрито найпізніше з найбільших, найбільша кількість населення тут мешкає не на рівнинах, а досить високо в горах. Безліч інших протиріч, загадок ми починаємо відкривати, вивчаючи Південну Америку.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– До якої частини світу належить Південна Америка?
– Якого року її було відкрито європейцями?
– Імена яких мандрівників-дослідників пов’язані з материком Південна Америка?
– Пригадайте план опису географічного положення материка.
– Складіть асоціативну схему-павучок “Південна Америка”.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Географічне положення материка
Площа материка – 17,8 млн км2, з островами – 18,3 млн км2. Довжина берегової лінії – 26 тис. км. Найвища точка над рівнем моря – г. Аконкагуа (6959 м).
Обриси нагадують гроно винограду. Відносно екватора більша частина материка лежить у Південній півкулі, нульового меридіана – повністю в Західній. Майже посередині його перетинає Південний тропік, тому значна частина континенту розташована в жаркому тепловому поясі. Відділяють від Африки та Австралії простори Атлантичного та Тихого океанів; від Антарктиди – найширша протока Дрейка; від Північної Америки – Панамський канал, проритий на початку XX ст.
Берегова лінія материка слаборозчленована.
На східному узбережжі багато заток у гирлах річок. На півночі – Карибське море. Багато островів тільки на півдні – Чилійський архіпелаг, Фолклендські острови, архіпелаг Вогняна Земля, Галапагоські острови – в Тихому океані.
Завдання. Визначити географічне положення материка відповідно плану; крайні точки материка та їх координати; протяжність материка з півночі на південь по 70-му меридіану та із заходу на схід по 10-й паралелі.
Практична робота 5. Позначення географічних об’єктів берегової лінії материка на контурній карті
2. Відкриття і дослідження материка
Час | Основні події в дослідженні материка |
1498 р. | Третя експедиція Х. Колумба досягла берегів материка |
1499-1504 рр. | Кілька експедицій до материка, у ході яких Амеріго Веспуччі досліджував східний берег й довів, що ця земля – новий материк |
XVI ст. | Початок колонізації Південної Америки іспанцями й португальцями |
1735-1743 рр. | Екваторіальна експедиція французьких та іспанських дослідників |
На межі ХVIII-ХІХ ст. | Александр Гумбольдт обгрунтував явище висотної поясності, створив геологічну карту, описав течію біля західного узбережжя та його значення. Його експедиція відкрила понад три тисячі видів рослин і понад тисячу видів тварин |
1923-1933 рр. | Ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Вавилова встановила давні центри землеробства та походження деяких культурних рослин |
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Що спільного й відмінного в географічному положенні Південної Америки й Африки?
– Назвіть окремо основні причини, що спонукали конкістадорів, А. Гумбольдта, М. Вавілова здійснювати подорожі до Південної Америки.
– Які географічні назви материка пов’язані з його дослідниками чи їхніми подорожами?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Підготуйте короткі повідомлення про звичні нам культурні рослини родом з Південної Америки, про стихійні лиха, спричинені на материку ендогенними силами Землі.
– Детальніше ознайомтеся з фізичною картою Південної Америки.
– У рамках дослідження “Природні унікуми Південної Америки” підготуйте повідомлення про вулкан Льюльяйльяко, унікальні родовища міді.
– Повторіть основні форми рельєфу та їх зв’язок з тектонічними стуктурами.