КЛІТИНА
УРОК 16. КЛІТИННІ МЕМБРАНИ. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН ЧЕРЕЗ МЕМБРАНИ
Цілі уроку: розглянути особливості будови клітинних мембран і механізми транспорту речовин крізь них; проаналізувати зв’язок особливостей будови мембран із функціями, які вони виконують; ознайомитися з явищами плазмолізу й деплазмолізу.
Обладнання й матеріали: таблиці “Будова мембрани”, “Будова рослинної клітини”, “Будова тваринної клітини”, схема транспорту речовин через мембрану, мікроскоп, предметні й накривні скельця, пінцети,
Базові поняття й терміни: клітина, біологічна мембрана, напівпроникність, транспорт, активний транспорт, пасивний транспорт, фагоцитоз, піноцитоз, плазмоліз, деплазмоліз, осмотичний тиск.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
1. Які особливості будови є характерними для клітин прокаріотичних організмів?
2. Які особливості будови
3. Як на мікрофотографіях можна відрізнити прокаріотичні й еукаріотичні клітини?
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Клітинні мембрани складаються з двох шарів ліпідів, у яких розташовані білкові молекули. До зовнішнього боку мембран можуть прикріплюватися вуглеводневі компоненти. Зовнішню частину кожного із шарів ліпідів утворюють їх гідрофільні головки, а внутрішню – гідрофобні хвости. Мембранні білки виконують різні функції та можуть розташовуватися на поверхні ліпідного шару, в одному із шарів або пронизувати обидва шари. Дві сторони мембрани можуть відрізнятися між собою за складом і властивостями. Мембранні білки й ліпіди можуть вільно переміщуватися в площині мембрани (крім тих випадків, коли вони жорстко закріплені).
Більша частина мембранних ліпідів належить до групи фосфоліпідів. Саме вони надають обом шарам мембрани “рухливих” властивостей – можливість молекул мембранних ліпідів і білків відносно вільно переміщуватися в межах мембрани. Інша група ліпідів, до якої належить, наприклад, холестерол, робить мембрану більш “жорсткою” і знижує можливість руху молекул у межах мембрани.
Найважливішими функціями біологічних мембран є бар’єрна, транспортна й рецепторна. Мембрани є бар’єрами з вибірковою проникністю, які регулюють обмін речовин між клітиною й навколишнім середовищем, а також між окремими компонентами всередині клітини. Бар’єрні функції мембран виконують, у першу чергу, ліпіди. Саме вони утворюють основу мембранної “стінки”. Більшу частину транспортних функцій виконують білки. Вони можуть утворювати в мембрані наскрізні канали або транспортувати деякі речовини у зв’язаному вигляді (утворюючи з ними тимчасові сполуки). Разом з вуглеводами білки утворюють рецепторні комплекси, які відіграють важливу роль у обміні речовин між клітиною та навколишнім середовищем. До того ж, ці комплекси є головним інструментом міжклітинних взаємодій.
Заповнення разом з учнями таблиці
Транспорт речовин через мембрану
Різновид транспорту | Механізм | Що транспортується |
Дифузія | Самостійне переміщення речовин через мембрану в напрямку меншої їх концентрації, яке не потребує витрат енергії | Кисень, вуглекислий газ |
Полегшена дифузія | Переміщення речовин через мембрану в напрямку меншої їх концентрації, яке здійснюється білками-переносниками | Малі органічні молекули (глюкоза, деякі амінокислоти тощо) |
Активний транспорт | Переміщення речовин через мембрану, яке здійснюється з допомогою спеціальних білкових комплексів і з витратами енергії. Частіше за все відбувається в напрямку більшої концентрації | Йони та великі молекули, для яких мембрана є непроникною |
Цитоз | Переміщення через мембрану об’єктів у мембранній упаковці. Мембранний транспорт у клітину називається ендоцитозом. Мембранний транспорт із клітини – екзоцитозом. Транспорт твердих часток – фагоцитоз, транспорт рідких речовин і крапель – піноцитоз | Великі молекули або їх комплекси (у тому числі віруси й бактерії) |
IV.* Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Питання для бесіди
1. Як побудовані мембрани живих організмів?
2. Як пов’язана будова мембран із функціями, які вони виконують?
3. Чому в плазмалемі кількість холестеролу вища, ніж у мембранах органел?
4. Які речовини транспортуються в клітини з допомогою дифузії?
5. Які речовини транспортуються в клітини з допомогою полегшеної дифузії?
6. Чим між собою відрізняються активний і пасивний транспорт?
IV.** Лабораторна робота
Спостереження явища плазмолізу й деплазмолізу в клітинах рослин
Мета: пересвідчитися у вибірковій проникності мембран клітин, спостерігати явища плазмолізу й деплазмолізу.
Обладнання й матеріали: мікроскоп, предметні й покривні скельця, пінцети, склянка з водою, склянка з 10%-м розчином натрій хлориду, піпетка, фільтрувальний папір, молоді листки елодеї або лусочки цибулі, дистильована вода.
Хід роботи
1. Приготуйте тимчасовий препарат листка елодеї або лусочки цибулі та розгляньте його за малого збільшення мікроскопа.
2. Розгляньте препарат за великого збільшення мікроскопа й замалюйте вигляд клітин, які ви спостерігаєте.
3. Замініть воду в препараті на 10% – й розчин натрій хлориду. Для цього піпеткою з одного боку накривного скельця нанесіть розчин натрій хлориду, а з другого – прикладіть фільтрувальний папір.
4. Замалюйте вигляд клітин, які ви спостерігаєте.
5. Замініть розчин натрій хлориду в препараті на воду, виконавши ті самі операції.
6. Замалюйте вигляд клітин, які ви спостерігаєте.
7. Зробіть висновки й запишіть їх у зошит.
V. Домашнє завдання
___________________________________________________________________
* Для рівня стандарту.
** Для академічного рівня.