УРОК 11. Колаж “Осінні фантазії”
Мета: продовжувати вдосконалювати навички роботи з технікою колажу; розвивати дрібну моторику рук, уміння вносити зміни у виготовлення виробу; виховувати охайність, самостійність, естетичне почуття.
Обладнання: тканина, нитки, природні матеріали, кольоровий папір, ножиці, пастки, гудзики, клей, пензлик.
ХІД УРОКУ
I. Організація уроку
– Ось і настав останній місяць осені – листопад. День від нас утікає, стає коротшим, а ніч – довшою. Холодні промінчики сонечка виходять на прогулянку
II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок
1. Уявна подорож (на дошці ілюстрації осіннього пейзажу; перегляд мультимедійної презентації під музику П. Чайковського “Пори року”)
– Вирушімо з вами в уявну подорож до лісу. Довгим журавлиним ключем літо відлетіло у вирій. Осінь заходилася наводити лад у своєму господарстві: чарівним пензлем
Кружляла осінь навколо кожного деревця, кущика, травинки – то одягала в барви осені листя, то сильним вітром зривала його. Намагалася закутати ліс сірим туманом від затяжних осінніх дощів.
– Яку користь приносить ліс людям?
– Чому не можна вирубувати багато дерев?
Висновок: Ми всі – господарі природи,
Тож збережемо її вроду.
2. Складання асоціативного куща “Ліс”
(Тиша, звірі, птахи, комахи, гриби, лісник…)
3. Гра “Доміно”
– Ліс – це дерева, кущі, трави, річка, ставок… Відгадавши загадки про дерева, можна пограти в доміно.
Проливала дрібні сльози
Молода дівиця,
Полоскала довгі коси
У чистій водиці. (Верба)
Дерево росте крислате,
Листям різьбленим багате.
Примостились під листочки
В тюбетеєчках синочки. (Дуб)
Що за диво? На гіллі
Їжачки ростуть малі.
В них гостренькі колючки
Та зелені кожушки. (Каштани)
Наче сонечко на вітах,
Зацвіли пахучі квіти.
Втішилась сім’я бджолина –
Буде з медом вся родина. (Липа)
Мов зелений їжачок,
Має безліч голочок.
Поспішає до оселі
В новорічні дні веселі. (Ялинка)
На зеленії листочки
Одягли білі віночки.
Усміхаючись весні,
Зацвітають… (яблуні).
Загадки Л. Вознюк
III. Мотивація навчальної діяльності
– Діти, сьогодні на уроці ми розширили знання про ліс. Виготовімо колаж “Осінні фантазії”. Навчімося працювати творчо, щоб кожний виріб був цікавим, неповторним.
IV. Вивчення нового матеріалу
– Хлопчику-Пензлику нудно було сидіти вдома. Він то метушився по кімнаті, збираючи різні вже непотрібні речі (нитки для плетіння, глянцеві журнали, відірвані гудзики), то визирав у вікно і спостерігав за красою осінньої природи. Проте й ця справа йому швидко набридла. Нарешті Пензлик згадав про чарівну коробку, яка лежала в його письмовому столі. Що це в ній? Ножиці, клей, клаптики паперу, нитки, бісер… Узяв він коробку й попрямував до письмового столу. Сів і почав створювати композицію, яку щойно побачив за вікном.
У кімнату ввійшов Буратіно й запитав:
– Що ти робиш?
– Це аплікація, – відповів Пензлик.
– Яка ж це аплікація? Ти що, не знаєш? Аплікація робиться з паперу, – сказав Буратіно.
– Нічого ти не розумієш. Аплікацію можна зробити із чого завгодно.
– От і ні! Ти думаєш, Мальвіна мене нічого не навчила? Я знавець. Це в тебе виходить колаж. КОЛАЖ! Ти розумієш! Колаж – твір образотворчого мистецтва, виконаний способом наклеювання різних матеріалів на єдину основу.
– Тоді приєднуйся до мене, і будемо разом творити колаж “Осінні фантазії”.
І перед ними з’явилася купа обрізків кольорового паперу, шматочки тканини, старі журнали, бісер, намистинки, ножиці, клей. З усього цього в них вийшов чудовий осінній гай.
– Чи красива, на вашу думку, вийшла ця композиція?
– Подивіться уважно на цей колаж. Чи сподобався він вам? Якщо так, то чим саме?
– Які матеріали тут використано?
1. Робота з підручником (с. 12-15)
2. Правила безпечної поведінки
– Послухайте пригоду, що трапилася з вашими однолітками.
На уроці Василько пошепки попросив товариша: “Дай мені ножиці”. “Бери”, – відповів той. І пошпурив ножиці так, що Василько не встиг їх підхопити і вони впали на підлогу.
– Які правила безпечної поведінки порушили учні? (Передавати ножиці можна лише кільцями вперед; не можна гратися ножицями; не можна залишати ножиці розкритими…)
Фізкультхвилинка
Що за диво? Що за диво?
Вітер знявся і біжить.
Кущик вправо, кущик вліво,
Ніби хоче пригостить.
Станемо біля шипшини,
Назбираємо плодів.
Раз – і в кошик, два – і в кошик,
Ну і повний догори.
Щедра осінь, мила осінь,
Спробуй всім нам догоди.
О. Придаток
V. Демонстрування та аналіз зразка
– Матеріалом для колажу можуть бути фотографії, глянцеві журнали, різнокольоровий папір різноманітної фактури, тканина, природні матеріали. Для нашої сьогоднішньої роботи потрібні тканина, нитки, природні матеріали, кольоровий папір, ножиці, паєтки, гудзики, клей і пензлик.
Пояснення послідовності виконання роботи
VI. Практична робота за посібником “А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас” (с. 23)
Побудьте ви сьогодні чарівниками,
Які своїми власними руками
Передадуть красу чудового пейзажу,
Хай помилуються усі природою осіннього колажу.
О. Придаток
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
VII. Підсумок уроку
– Що цікавого відбулося на уроці?
– Що нового ви дізналися?
– Чи задоволені своєю роботою?
– Як називають техніку виконання роботи?
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
2. Прибирання робочого місця