ВСТУП
§1. Краса та Багатство української мови
1. Прочитайте уривок із вірша Дмитра Білоуса. Скажіть, як ви його розумієте.
У мові – чари барвінкові:
Печаль і радість в ріднім слові.
Із ним і в пеклі ти, і в раї,
І просто серце завмирає.
Д. Білоус
У світі налічується понад п’ять з половиною тисяч мов.
Українська мова належить до слов’янської групи східнослов’янської підгрупи мов. До цієї підгрупи входять також російська й білоруська мови. Мовами, нам близькими, розмовляють західні слов’яни – поляки,
Іноземні дослідники відзначають милозвучність і лексичне багатство української мови, часто ставлять її поряд із мелодійною італійською.
2. Прочитайте вірш Володимира Сосюри. Скажіть, з чим порівнює мову поет.
Я знаю силу слова –
Воно гостріш штика
І швидше навіть кулі,
Не тільки літака.
Воно проміння швидше,
В нім – думка й почуття.
Воно іде в народи
Для вічного життя.
Коли це слово – зброя,
Як день, що не схолов,
Коли живуть у ньому
Ненависть і любов…
Воно
А в нім живуть, як спів,
Любов до Батьківщини
І лють до ворогів…
В. Сосюра
– Українська мова є милозвучною, бо в ній відбувається послідовне чергування голосних і приголосних звуків. Тому в українській мові є такі способи уникнення збігу кількох голосних і приголосних:
1. Чергування у – в, і – й: сказав учителеві; і день, і ніч.
2. Варіанти прийменників з, із, зі; над, наді, перед, переді: привітали зі святом, зупинився переді мною.
3. Варіанти часток – ся (перед приголосним) і – сь (перед голосним): розлилася річка, розлилось озеро.
3. Запишіть подані словосполучення у два стовпчики: а) ті, в яких з дуже треба дібрати прийменник у; б) ті, в яких з дужок треба дібрати прийменника.
Вийшов (у, в) поле, вивела (у, в) оранжереї, один (у, в) один, озеро (у, в) видолинку, гратися (у, в) піжмурки, дефіс (у, в) словах, аеропорт (у, в) Борисполі, навчаються (у, в) університеті, експедиція (у, в) Африку, зупинитись (у, в) друзів, місто (у, в) Узбекистані.
Якщо ви правильно виконали завдання, з початкових букв перших записаних слів прочитаєте початок прислів’я: “… не товариші”.
4. Запишіть подані сполучення слів, добираючи з дужок потрібні букви, у два стовпчики: а) з буквою і; б) з буквою й.
Зелений (і, й) синій, коноплі (і, й) просо, липа (і, й) осика, осінь (і, й) зима, ліс (і, й) поле, іракці (і, й) іранці, от (і, й) проминув, та (і, й) пішов, кращі (і, й) надійніші, травень (і, й) червень, Анжела (і, й) Ірина, акварель (і, й) гуаш.
Якщо ви правильно виконали завдання, з початкових букв перших записаних слів складеться початок прислів’я: “… солов’я не тішить”.
5. Запишіть подані словосполучення у два стовпчики, добираючи з дужок потрібні прийменники: а) із (зі); б) з.
Хтось (з, із, зі) нас, дорога (з, із, зі) міста, тесляр (з, із, зі) хутора, Олена (з, із, зі) матір’ю, розмовляла (з, із, зі) батьком, онука (з, із, зі) дідусем, оглядач (з, із, зі) Львова, зустрілася (з, із, зі) артистами, вийшов (з, із, зі) двору, іти (з, із, зі) іншими.
Якщо ви правильно виконали завдання, з початкових букв перших записаних слів складеться початок прислів’я: “… буває, той розуму набуває”.
6. Прочитайте висловлювання діячів української культури про мову. Запишіть, вибираючи з дужок потрібні букви: у – в, і – й, з – зі – із.
I. (У, в)країнська мова (у, в) багатстві, витонченості (і, й) гнучкості форм не поступається жодній (з, із, зі) сучасних літературних мов слов’янства (і, й) не бідна аж ніяк на поняття, аби нею заважко було перекладати глибину філософських думок (і, й) змальовувати високохудожні образи (М. Драгоманов).
II. Коли зникає народна мова – народу більше нема!.. Відберіть (у, в) народу (у, в)се – (і, й) він (у, в)се може повернути, але відберіть мову, (і, й) він ніколи більше не створить її. Нову батьківщину навіть може створити народ, але мови ніколи: (у, в)мерла мова (у, в) устах народу – (у, в)мер ( і, й ) народ (К. Ушинський).
7. Перекладіть і запишіть українською мовою вислови діячів російської культури.
1. Я очень люблю народный украинский язык, звучный, красочный и такой мягкий (Л. Толстой). 2. Необыкновенный язык наш является еще тайной (М. Гоголь). 3. Пусть живет сладкопевучий, ни с чем не сравнимый украинский язык (В. Солоухін).
Красочный – барвистий
Сладкопевучий – солодкоспівний
Тайна – таємниця
МАНДРІВКА УКРАЇНОЮ
НАША БАТЬКІВЩИНА
Вирушаючи в захоплюючу подорож Україною, зробимо зупинку в столиці, обласних центрах, побуваємо в найцікавіших куточках нашої держави. Придивімося до краси рідного краю, прислухаймося до шепоту історії в кожній географічній назві.
У назві сіл і міст – слова,
В яких щось рідне, таємниче,
В них голос предків ожива
Й сьогодні в рідний край нас кличе.
Читай і думай, друже мій,
І не цурайся свого роду.
Земля – це книга, у якій
Історія мого народу.
Д. Білоус
1. В якому населеному пункті ви живете?
2. Що вам відомо про походження назви вашого міста (села)?
3. Які народні легенди, перекази пов’язані з вашим краєм?
4. Які частини території України називають Прикарпаттям, Закарпаттям, Буковиною, Галичиною, Поліссям, Поділлям, Волинню?
Чи відомо вам?
Територія України – 603 тисячі 700 квадратних кілометрів, де проживає близько 48 мільйонів людей. В Україні є п’ять міст-“мільйонерів” із населенням понад мільйон. Це Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса.
До складу України входять 24 області та Автономна Республіка Крим.
Більшість населення нашої держави становлять українці. Серед інших народів, що населяють Україну,- росіяни, білоруси, поляки, болгари, євреї, молдавани, румуни, греки, вірмени, німці, цигани, татари, угорці.
Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України. Столиця України – місто Київ (3 довідника).
1. Скільки областей в Україні?
2. Які народи населяють нашу Батьківщину?
3. Назвіть державні символи України.
4. Яка мова в Україні є державною?
Загальне уявлення про ситуацію спілкування
1. Що означають поняття мова і мовлення?
2. Що таке ситуація спілкування?
8. І. Прочитайте. Перекажіть текст.
Вам, напевно, доводилося зустрічатися з людьми, які добре володіють мовою, вільно й невимушено висловлюють свої думки усно й на письмі, хоч інколи говорять і пишуть про непрості речі. Очевидно, ви не раз щиро заздрили таким майстрам, у яких слово стало слухняною зброєю думки. Уміння гарно висловлюватися потрібне кожній людині незалежно від її професії. Володіння словом дає можливість поділитися знаннями та враженнями, відстояти свої переконання, уникнути непорозумінь. А для людей багатьох професій добрі навички монологічного мовлення просто необхідні для виконання службових обов’язків.
Якщо ви гадаєте, що хист красиво і грамотно висловлюватися дається людині від народження, то глибоко помиляєтесь. У кожної людини є задатки оратора, їх лише треба розвивати. “Поетами народжуються, промовцями стають”, – говорив знаменитий римський оратор Марк Туллій Цицерон (3 кн. “Учіться висловлюватися”).
II. Поміркуйте, які навички необхідні для того, щоб гарно висловлюватися.
Щоб ваше спілкування з іншими людьми було успішним, треба враховувати мовленнєву ситуацію – умови, в яких відбувається спілкування. Слід чітко визначити тему й основну думку висловлювання, обов’язково врахувати місце спілкування (офіційна обстановка чи невимушена ситуація) та мету висловлювання (ви хочете щось повідомити чи з’ясувати або спонукати когось до певної дії). Звичайно, потрібно орієнтуватися на адресата мовлення – особу, з якою ви спілкуєтеся.
Наприклад, ви по-різному будете спілкуватись у читальному залі шкільної бібліотеки і в гостях у бабусі.
9. Визначте адресата кожного з висловлювань. Яка потреба спонукала до спілкування в кожному випадку? Зверніть увагу на слова ввічливості.
1. Вибачте, будь ласка, що турбую. Чи не підкажете Ви, яким автобусом можна доїхати до станції метро “Лівобережна”? 2. Будьте ласкаві, закомпостируйте мій квиток. 3. Даруйте, а сьогоднішній випуск “Спортивної газети” ще є? 4. Перепрошую, чи не допоможете мені вибрати книгу про тварин для меншої сестрички?
5. Я з радістю допоможу вам нести сумку! 6. На жаль, сьогодні я забув зошит.
10. Визначте тему та основну думку можливого висловлювання в таких ситуаціях:
А) ви ділитеся з другом враженнями від переглянутого кінофільму;
Б) ви просите старшого брата (сестру) допомогти розв’язати задачу;
В) ви запрошуєте однокласників на день народження;
Г) ви виступаєте на засіданні шкільного предметного гуртка.
11. Виразно прочитайте уривок із вірша Грицька Бойка “Ділові розмови” за особами і дайте відповіді на подані запитання.
– Здоров!
– Здоров!
– Як справи?
Що робиш?- я питаю.
– Та ось по телефону
З тобою розмовляю…
А як у тебе справи?
– Та справи – те що треба!
– А що ти зараз робиш?
– Та от дзвоню до тебе…
Ну, що ж – бувай здоровий,
Бо вже пора кінчати:
Ще ж треба подзвонити
До Роми і до Гната.
Г. Бойко
1. Чи відбулося повноцінне спілкування між хлопцями?
2. Чи визначив хлопчик, який телефонував, тему й основну думку висловлювання?
3. Які правила ведення телефонних розмов вам відомі?
12. Перекладіть текст українською мовою і запишіть.
Чтобы хорошо говорить, вы должны не только иметь предмет разговора, но и уметь высказываться. От чего это зависит? От запаса слов. Люди, которые мало читают и мало разговаривают, не могут выразить свою мысль. Потому их речь бессвязна, малоинтересна. Расширяйте свой словарный запас. Тренироваться можно так: прочитайте небольшое произведение, а потом попробуйте вслух пересказать его (3 календаря).
высказываться – висловлюватися
Мысль – думка
Бессвязный – незв’язний
Речь – мовлення
Произведение – твір
1. Які етикетні форми привітання і прощання вам відомі?
2. Які з них слід уживати у спілкуванні з людьми старшого віку, а які – у спілкуванні з однолітками?
I. Прочитайте діалог за особами.
ВІДПОЧИНОК
– Доброго дня, Олено Олексіївно!
– Добридень, Андрію. Як ти засмаг! Мабуть, відпочивав на півдні?
– Так, ми всією сім’єю були в Криму. У мене лишилися чудові спогади про літо. А де відпочивали Ви?
– Я побувала в трьох містах України – Львові, Одесі й Полтаві. Мала насичену туристичну програму.
– А яке з цих міст Вам найбільше сподобалося?
– Кожне з них чарівне по-своєму. Львів – таємничий, романтичний, навіює спогади про студентські роки. Одеса причарувала мене Приморським бульваром. А Полтава – де моє рідне місто. Люблю сидіти на берегах Ворскли, переноситися думками в дитинство.
– Ви так гарно розповідаєте! Мені теж захотілося побувати в тих краях.
II. Уявіть, що ви після літніх канікул зустрілися з однокласником. Складіть і запишіть діалог – обмін враженнями про те, як ви провели літо.
МАНДРІВКА УКРАЇНОЮ
КИЇВ
* * *
Де стоїть тепер наш Київ,
Там була сама гора,
Жив там перший Кий з Хоривом,
Щек і Либідь – їх сестра.
Над самим Дніпром на горах,
Огороджений з боків Ровом,
Мурами, валами
Київ виріс і розцвів.
На сторожі коло його,
Наче батько, став Дніпро,
Наче батько сину, ніс він
З півдня й півночі добро.
І здавалось, Україна
Буде квітнути віки,
І здавалось, всі народи
Їй сплітатимуть вінки.
Олександр Олесь
Київ. Майдан Незалежності
Не віриться, що центральної площі Києва – сучасного Майдану Незалежності – на початку дев’ятнадцятого століття не було зовсім. Тут був пустир – Козине болото, до якого підходили давні оборонні вали… І тільки в середині дев’ятнадцятого століття почали з’являтися кам’яні будівлі.
Центр Києва за останні роки невпізнанно змінився: на Майдані височить монумент Незалежності, навпроти нього – пам’ятник покровителю міста, начальнику ангельського війська Архістратигу Михаїлу.
Окрасою столиці України є Софійський собор, збудований князем Ярославом Мудрим в одинадцятому столітті з нагоди перемоги над печенігами. Тут була перша в Київській Русі бібліотека.
З-поміж зелені виблискують на сонці бані храмів Києво-Печерської лаври – чоловічого монастиря, заснованого в одинадцятому столітті (3 довідника).
1. Що вам відомо про заснування Києва?
2. Яка роль сучасного Києва в політичному і духовному житті країни?
3. Чи бували ви в Києві? Які пам’ятки історії та культури справили на вас найбільше враження?
4. Уважно розгляньте фотоілюстрацію. Складіть невеликий опис, використовуючи подані сполучення слів.
Ніжно-блакитне небо, монумент Незалежності, майорять прапори, споруда готелю, невеликі фонтани, дбайливо доглянуті квіти, неквапливо йдуть.