Урок 13. КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ. ДАВАЙТЕ ЖИТИ ДРУЖНО
Мета: учити учнів поводитися таким чином, щоб уникати конфліктів, а в разі їх виникнення – вміти їх подолати; розвивати вміння володіти собою; виховувати бажання гідно виходити із конфліктної ситуації.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учні презентують поради “Якщо ти в класі новачок…”.
Потім колективно складають пам’ятку “Якщо ти в класі новачок…”. Учитель коригує відповіді.
– Чи бувають у вашому класі конфліктні
– Що може привести до конфлікту?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як уникати конфліктів з іншими людьми.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
– Конфлікт – це невдоволеність, тривога, небажання спілкуватися з певними людьми. Конфліктів не уникнути, адже всі люди різні, мають різні думки, бажання, інтереси, тобто їхні зіткнення можливі. Помилковою є думка, начебто під час конфліктної ситуації краще удавати, ніби нічого не сталося. Потрібно його розв’язувати.
Можливі такі форми конфліктів.
– Зіткнення
– невдоволеність (з’являються негативні емоції);
– протидія;
– сварка (конфлікт зачіпає особистість у цілому);
– розрив (остаточне припинення стосунків).
– Можливі такі способи розв’язання конфлікту.
– “Чарівні” слова;
– компроміс (згода на основі взаємних поступок);
– вияв турботи, ніжності, любові;
– усвідомлення й визнання власної провини чи неправоти у суперечці;
– підняття престижу, самоповаги, гордості противника;
– жарт, гумор;
– віра в позитивне розв’язання конфлікту і добрі стосунки;
– уміння поставити себе на місце іншої сторони конфлікту.
– Чому ж існують конфлікти між людьми?
Конфлікти існують між людьми для того, щоб вони навчилися спочатку розв’язувати їх за законами любові й зрештою навчилися жити безконфліктно.
Але будь-який конфлікт – це початок біди, великої чи малої. Тому потрібно уникати конфліктів.
Якщо ж усе-таки конфлікту не вдалося уникнути, тоді, як радять психологи, необхідно вчинити так.
1. У конфлікті не буває переможців: програють завжди обидві сторони.
Отже, не порівнюй ступеня провини, а зроби першим крок назустріч – це показник твого характеру і самоповаги.
Розпочни розмову з опису конкретної ситуації, яка тебе не влаштовує. Намагайся бути при цьому щонайбільше об’єктивним.
2. Вислови те, що ти відчуваєш через конфліктну ситуацію. Безліч конфліктів між людьми ускладнюються наявністю невисловлених думок і почуттів. Іноді тільки завдяки їх висловленню можна залагодити ситуацію.
3. Намагайся вислухати протилежну сторону – це, мабуть, найважче. Необхідно пам’ятати, що ваші думки є різними, і саме це спричинило конфлікт. Уважно слухай співрозмовника, не перебивай, не заперечуй, не сперечайся. Продемонструй йому, що ти дійсно його уважно слухаєш і прагнеш досягти злагоди.
4. Утримуйся від коментарів, завершуючи будь-яку розмову. Звертай увагу на те, де ваші думки збігаються.
5. Вислови свої конкретні пропозиції, реалізація яких може змінити ситуацію, поведінку, стосунки.
– Запам’ятайте важливі правила!
– Бути розсудливим і виваженим краще, ніж сваритися;
– необхідно завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути сварок, образ і конфліктів;
– ніколи сам не роби того, чого б не хотів, щоб зробили тобі.
2. Робота за підручником (с. 56-59)
Учні виконують завдання рубрики “Повтори те, що знаєш”.
Вправа “Мікрофон”
Учні виконують завдання рубрики “Поділися своїми думками”.
Потім читають текст рубрики “Я хочу дізнатися”.
Робота в парах
Учні читають притчу про Езопа та відповідають на запитання за змістом прочитаного.
Опрацьовують матеріали рубрики “Ознайомся з думкою інших людей” та відповідають на запитання.
Робота в парах
Учні виконують завдання на с. 59.
– Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 59. (Я дізнався, що… Я прагну…)
– Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Аналіз ситуацій
Ситуація 1
Ти стоїш на перерві та розмовляєш з друзями. Аж раптом тобі хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти у бійку, та раптом чуєш: “Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче”. Злість одразу минула, і ти несподівано для себе відповідаєш: “Та нічого, буває”.
– Чому? (Ввічливі слова запобігають конфлікту, “гасять” його.)
Ситуація 2
Мама дала Дмитрикові цукерки, щоб він почастував своїх товаришів. Коли Дмитрик вийшов у двір, він побачив, що серед друзів був і його кривдник – Сергійко, який часто грубо його штовхав, обзивав. Дмитрик замислився, як йому вчинити: пригощати Сергійка чи ні?
– Дайте пораду Дмитрикові.
2. Робота в групах
Що ви зробите, якщо?..
1. Хтось ненавмисно вас штовхнув.
2. Друзі не поділяють ваших поглядів.
3. Однокласник вас образив.
4. Степан та Богдан почали битися, а навколо стоять хлопці, що їх підбадьорюють і підбурюють.
5. Хлопець навмисно підставив підніжку, ви впали і боляче вдарилися.
6. Дівчинка (хлопчик) не хочуть з вами товаришувати.
3. Робота над прислів’ями
– Які прислів’я допомагають розв’язати конфлікт, а які – загострюють?
– Око – за око, зуб – за зуб.
– Як гукнеться, так і відгукнеться.
– Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.
– Хто сильніший, той і правий.
– Полюби ближнього свого як самого себе.
– Люди, які поважають тебе, не робитимуть боляче іншій людині.
– Шляхом зла не доходять до добра.
– У товаристві лад – усяк тому рад.
– Все добре переймай, а зла уникай.
4. Весела хвилинка
– Гумор, жарт, як відомо, часто допомагають уникнути сварок. Пропоную вам спробувати розв’язати цікаві задачки Г. Остера.
– Вовчик 10 разів смикнув за кіску Машу, 5 разів – Дашу, 7 разів – Клаву і 1 раз, помилково,- завуча Маргариту Іванівну. Скільки разів смикав за кіски Вовчик, і що йому за це буде?
– Повертаючись зі школи додому, Дмитрик штовхнув 9 дівчаток і підставив підніжку 3 дівчаткам. Половина дівчаток, скривджених Дмитриком, заплакали. А інша половина погналася за Дмитриком і надавала йому по шиї. Скільки разів Дмитрик отримав по шиї?
– Що хотів висміяти у цих задачах Г. Остер?
– Чому сваряться хлопчики і дівчатка?
– Чи можна уникнути сварок, образ?
– Як потрібно спілкуватися один з одним?
5. Робота в групах
Об’єднання в групи за буквами Д, Р, У, Г.
Картки зі словами потрібно розподілити на 2 групи: “Погано” та “Добре”. Слова: пожалів, обманув, захистив, образив, посварився, злякав, відремонтував, допоміг, ударив, штовхнув, поділився, провідав, схитрив, зруйнував, прочитав, подарував, похвалив.
– Запишіть до кожної літери слова дружба позитивні риси характеру.
6. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Чому виникають конфлікти?
– Як їх уникнути?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 56-59).
Розповісти, як ви помирилися, коли з кимось посварилися.