Розділ 2. ЛЮДИНА СЕРЕД ЛЮДЕЙ
& 11. Культура взаємин у школі, на вулиці
Поміркуй! Чи ти завжди безпечно почуваєшся в школі? Чому?
Найбільше часу діти проводять у школі. Школа-це не тільки приміщення, до якого кожного ранку приходять учні, це ще й велика країна Знань, країна дитинства і юності. Школа завжди турбується про своїх мешканців, розкриває секрети різних наук, збагачує міцними знаннями, необхідними в житті кожної людини. У школі нас оточує багато людей: учні, вчителі, батьки. Для того щоб нам було безпечно і затишно, потрібно
Прочитай правила поведінки в школі в давнину.
У школі всі учні були рівні: і багаті, і бідні. Вони були зобов’язані утримувати там лад і чистоту. Щоб заохотити учнів до науки, у давнину в школах придумали чергу місць у класі – від перших до останніх лав: з часом здібний учень міг дійти до першої лави, де сиділи найкращі учні – сенатори. Той, чиї здобутки в класі були найпомітнішими, називався імператором і мав право сидіти на окремому місці поряд з учителем. Нетямущим учням деколи надівали на голову шапку з ослячими вухами й садовили
Яких правил поведінки в давній школі ти б не хотів дотримуватися? Чому?
Які правила поведінки існують у сучасній школі? Чи завжди ти їх дотримуєшся? Чому?
Складіть правила культурних взаємин у школі:
– на уроці;
– на перерві;
– у шкільній їдальні;
– у шкільній бібліотеці;
– у спортзалі.
Прочитай.
Правила поведінки у школі:
– На уроки приходь вчасно, ніколи не спізнюйся.
– Поводься чемно, вітайся з учнями, вчителями, працівниками школи, батьками.
– На уроці не розмовляй, уважно слухай пояснення вчителя і відповіді учнів.
– На перерві не бігай, не кричи, а грайся з друзями в ігри. Не бийся і не штовхайся.
– У гардеробі охайно вішай свої речі і не розкидай одяг дітей.
– Бережи власне і шкільне майно, не псуй парти, стільці, стіни, двері – це твій дім.
– Не псуй книжок – вони тобі дають знання.
– Тримай у порядку своє робоче місце. Дотримуйся чистоти в класі, в школі.
– В їдальні дотримуйся порядку і тиші, прибирай за собою посуд.
– Правильно користуйся туалетом, поважай працю прибиральниць.
– Не сідай на підвіконня і не залазь на вікно.
– Не принось у школу сторонніх предметів, які можуть спричинити травми.
– Не бігай по сходах, не влаштовуй на них забав, не з’їжджай з перил.
– Старанно і наполегливо вчись, багато читай.
Як ти розумієш ці правила?
Що може трапитись, якщо їх не дотримуватись?
Прочитай.
Гвіздки
Жив колись хлопчисько із доволі складним характером. Він легко вибухав гнівом, був сварливий, робив багато шкоди.
Одного дня батько вручив йому мішечок із гвіздками і сказав, аби він після кожної сварки забивав один цвях у паркан, що оточував подвір’я.
У перший день хлопець забив 36 цвяхів. Із плином часу він зрозумів, що легше контролювати вибухи гніву, аніж забивати цвяхи, і якось увечері, через кілька тижнів, сказав батькові, що упродовж цього дня ні з ким не посварився.
Батько похвалив його: “Це дуже добре. Тепер кожного дня, коли ні з ким не посваришся, витягуй із паркана по одному цвяшкові”.
За якийсь час хлопчина вже міг сказати батькові, що повитягував усі цвяхи.
Тоді батько взяв його за руку, привів до паркана і сказав: “Сину мій, це чудово, але глянь: у паркані повно дір. Ці штахетини вже ніколи не будуть такими, як колись. Коли говориш до когось, будучи в гніві, то тим, кого любиш, завдаєш ран, подібних до оцих дірок. І хоч би скільки ти потім перепрошував, ці рани залишаються”.
Людські істоти слабкі і їх легко зранити.
Ми всі носимо на собі етикетку з написом: “Виявляти турботу! Поводитися обережно! Делікатний товар!”
Бруно Ферреро
Які риси характеру були притаманні хлопчику?
Яку пораду дав йому батько?
Яких ран можна завдати людині в гніві?
Прочитай прислів’я. Поясни, як ти розумієш їх зміст.
* * *
Бійка до добра не доводить.
* * *
Захищатися треба словами, а не кулаками.
* * *
Розум і вихованість – брат і сестра.
Підсумуй свої знання
Суспільство може досягти розвитку тоді, коли буде складатися з розвинутих особистостей, які уміють сумлінно вчитися, використовувати свої знання на практиці, які поводяться виховано в колективі, громадських місцях, уміють дружити і цінувати один одного.
Перевір себе
1. Які правила поведінки на вулиці, в школі ти знаєш? Назви їх.
2. Чому потрібно дотримуватись правил поведінки в школі? На вулиці?
3. До яких наслідків приводить недотримання цих правил? Наведи приклади.
Складіть правила культурних взаємин у місті майбутнього, в школі майбутнього.