УРОК 5
Тема. Мета та умови праці професій типу “людина – природа”. Виготовлення сторінок Червоної книги України
Мета: ознайомити з роботою лісничих, єгерів, працівників зоопарку; виконати творчу роботу у групах – сторінки Червоної книги України; вдосконалювати вміння та навички роботи з папером і природним матеріалом; розвивати творче мислення, художній смак; виховувати дбайливе ставлення до природи, охайність, самостійність.
Обладнання: набори кольорового паперу, природний матеріал (листя, гілочки дерев, рослини),
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Привітання.
2. Перевірка готовності до уроку.
(На дошці розвішані таблиці із демонстраційного матеріалу “Природа України”: звірі, птахи та рослини Червоної книги.)
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Новий матеріал
1. Оголошення теми та мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми поговоримо про професії людини, які пов’язані із природою, її охороною. Ми виготовимо аплікацію з використанням природного матеріалу та паперу.
2. Вступна бесіда.
–
– Як вони доглядають за природою? Тваринами? Рослинами?
– Що таке Червона книга? Яке значення вона має?
– Які рослини, тварини занесені до Червоної книги України?
– Що відбулося б, якби природу не охороняли?
3. Розповідь учителя.
– Понад 20 років Міжнародна спілка охорони природи працювала над створенням Червоної книги, де описані види рослин і тварин планети, яким загрожує небезпека повного зникнення. Вона побудована так, що про долю кожного виду можна довідатися за кольором сторінки: червона сторінка означає, що цьому виду загрожує загибель; біла сторінка – тварин цього виду стає все менше і менше; зелена сторінка – сторінка надії.
Червону книгу України було видано у 1980 році. Тоді вона містила відомості про 86 видів рідкісних тварин, а також таких, які зникають. На сьогодні до неї занесені понад 400 видів тварин і стільки ж видів рослин.
Законом забороняється виловлювати і вбивати тварин, що занесені до Червоної книги, а також знищувати та руйнувати місця їхнього проживання.
Що ж робиться в нашій країні для того, щоб ці тварини та рослини не зникли зовсім, а кількість їх збільшилася? Діють 13 заповідників, в яких зберігаються умови для життя рідкісних тварин, яких розводять у неволі, а потім відпускають на волю в ті місця, де вони колись жили.
Червоні сторінки
Зелені сторінки:
Жовті сторінки:
Чорні сторінки:
– А що роблять для того, щоб зберегти тварин та рослин?
ІІІ. Фізкультхвилинка
Руки на пояс ставим усі.
Будем стрибати, мов горобці.
Скік вперед і скік назад, (6 разів)
Крильця вниз всі опустили
І на місці походили.
IV. Демонстрація та аналіз зразка
1. Інструктаж із техніки безпеки.
Учні повторюють правила з техніки безпеки, як поводитися з ножицями, а також правила гігієни під час роботи з клеєм.
2. Інструктаж учителя.
– На дошці ви бачите таблиці із зображенням тварин і рослин. Оберіть, над якою темою ви будете працювати. На своєму аркуші зробіть фон (ліс, галявина або луг). А потім виконайте аплікацію з тією твариною або рослиною, які занесені до Червоної книги.
Можна зробити аплікацію з тваринами, яких ви бачили у зоопарку.
V. Практична робота учнів
Учитель за необхідності надає допомогу учням.
VІ. Виставка та оцінювання робіт
1. Аналіз робіт.
2. Оцінювання.
VІІ. Підсумок уроку
– Що таке Червона книга? Яке значення вона має?
– Які рослини та тварини занесені до Червоної книги?
– Яких правил поведінки потрібно дотримуватися у природі?
Правила поведінки у природі
– Не топчіть, не зривайте рослин.
– Не знищуйте рідкісних квітів.
– Не ламайте дерев, кущів.
– Дбайливо заготовляйте лікарські рослини.
– Не знищуйте неїстівних грибів.
– Охороняйте чистоту джерел.
– Не ловіть метеликів.
– Не руйнуйте мурашників.
– Не галасуйте у весняному лісі.
– Не залишайте багаття в лісі.