Тема: Написання сполучників разом і окремо.
Мета: пояснити правила написання сполучників разом і окремо, формувати вміння визначати в словах орфограму “Написання сполучників разом і окремо”; виховувати повагу до влучного слова; розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять.
Тип урок ів: уроки вивчення нового матеріалу.
Обладнання: роздавальний матеріал, підручник.
І. Перевірка домашнього завдання.
*Робота біля дошки. Виконання індивідуальних завдань двома учнями.
Картка 1Переписати речення в такій послідовності: 1) речення, у яких сполучники поєднують однорідні члени; 2) складні речення, у яких сполучники поєднують їхні частини. Він свята пам’ятає, а будні просипає. Дурний на санях дрижить, а кожух під ним лежить. Йшов через ліс, а дров не бачив. Халяви діряві, зате підошви з дуба. На голові чиряк, а він на ногу шкандибає. Три дні молов, а курка за день з’їла. Невдаха до моря добереться, а воно вже сухе. Полумиски миє в озері, а миски возить до моря. Мені їсти хоч з корита, але досита. Народна творчість. |
Картка 2Переписати, вставляючи пропущені букви. Сполучники сурядності підкреслити однією рискою, сполучники підрядності – двома. Грім, як шалений, стогнав і ревів. Ввесь небозвід то палав, то чорнів. (Олександр Олесь.) Не вірю я громовідводу, коли у вічі б”є гроза. Він то у небо пнеться гордо, то низько гнеться, мов лоза. (П. Перебийніс.) Грім гуркотів, огнями розсипався, неначе страшний суд настав. (Л. Глібов.) Вишиває сніг черешню, двір і нашу хату. (П. Перебийніс.) Зимовий вечір, закуривши люльку, розсипав зорі, неначе іскри, пустив хмарки, мов кільця диму. (В. Симоненко.) |
* Пояснювальний диктант. Вказати сполучники, з’ясувати роль кожного.
В’ється перед нами шлях, немов змія. (М. Рильський.) Доки є дорога й рух, доти, брате, ми безсмертні. (Б. Олійник.) І серцю сниться, ніби цим же шляхом Айвенго їхав на гучний турнір. (М. Рильський.) Життя – це шлях, що переходить в шлях, кінця не має ні одна дорога. (Д. Павличко.) Дорога з’єднує міста, де ми давно вже не бували, і розлучають нас не шквали, а повсякденна марнота. (В. Раєвський.)
ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
* Прочитати. Вказати сполучники, пояснити їх нє написання.
Тому що, через те що, затим щоб, так що аж, немов, мовби, начебто, нібито.
І ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
І V. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 149)
V. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Робота з підручником. Виконання вправи 423.
* Попереджувальний диктант. Позначити в словах орфограму “Написання сполучників разом і окремо”
Товче воду, щоб збити масло. Що б у серці не таїлось, на лиці усе б відбилось. Як би не замазав лаком, брак залишиться браком. Якби Ганна робила, то взута б ходила. Якби ми мали стільки борошна, скільки не маємо олії, то б на все село пундиків напекли. Як би руки не скроїли, а зносить плечам доведеться. Коли б ковбасі крила, кращої птиці не було б.
Народна творчість.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання таблиці “Сполучники і однозвучні слова” (с. 150).
VІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Переписати, знімаючи риск и.
І. Ніч колихала так ласкаво, про/те не спалося ніяк. (М. Рильський.) В криницю старості не заглядай, про/те, яким ти будеш, не гадай. (Д. Павичко.) Дівча стояло і співало про/те, що радості замало. (А. Малишко.) За/те кругом цвітуть, як льон, калюжки переливні. (М. Рильський.) Люблю вас, люди, мислячі істоти, за клопоти великі і малі, за/те, що ви скоряєте висоти, серцями прикипівши до землі. (П. Перебийніс.) Біда помучить, за/те мудрості научить. Не за/те кобилу б’ють, що сіра, а за/те, що воза побила. (Нар. творч.)
ІІ. Спасибі, вулице, тобі за/те, що ти в життя моє вростала смугою для злету, за/те, що ти була і є. (П. Перебийніс.) При боці шабля, в тороках бандура, немолодий… За/те яка статура! (В. Раєвський.) Козаки голили бороди, про/те завжди носили вуса. (З підр.) І певно, забути давно уже треба про/те, що хотілось багато сказати. (В. Раєвський.) З вітрами шепчуться тополі про/те, що в радісній далі зерно нап’ється сонця в полі і соків щедрої землі. (В. Сосюра.)
* Диктант з коментуванням. Вказані вчителем сполучники розібрати як частину мови за схемою, поданою на с. 153 підручника.
І. Якби не ви, джерела поміж трав, я б від черствої спраги умирав. (М. Сингаївський.) Як би я тепер хотіла у мале човенце сісти… (Леся Українка.) Якби прожить мені сто літ, пішов би в мандри в білий світ. (А. Малишко.) Як би ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. Якби не було хмар, ми й не знали б ціни сонцю. Як би я не зголоднів, а печеної ріпи б не їв. Щоб руки вміли, треба працювати головою. Що б вода не принесла, вона ж колись і забере. (Нар. творч.)
ІІ. Якби мені кінь, то я таким би молодцем був, що по мені ніхто б і в ступі не влучив. Як би коза не постаріла, а солі лизнути і їй хочеться. Щоб дорогу скоротити, увечері в сінях лягає. Що б вовкові в пащу не потрапило, назад вже не вернеться. Щоб лиха не мати, треба рано вставати. Що б улітку не вродило, зимою не зашкодить. Як би я на ноги зіп’явся, якби за плуга не брався? Якби роги та хвіст, був би справжній артист. Як би лютий не злився, як би березень не кривився, а весною пахне. (Нар. творч.)
VІ ІІ. Під биття підсумків уроку.
І Х. Домашнє завдання. П. 16, вправа 430.