РЕЧЕННЯ
Описуємо, міркуємо, розповідає
100
ПОДОРОЖ У КАРПАТИ
– Розгляньте малюнок.
– Складіть розповідь про гори Карпати, використовуючи іменники, прикметники, дієслова, службові слова.
Іменники: гори, дерева, дуб, ялина, береза, ясен, галявини, олені, козулі, птахи, глухарі, беркути, полонини, вівці, отари, пастухи;
Прикметники: високі, могутні, вічнозелені, білокорі, бистрі, швидкі, турботливі;
Дієслова: вкрилися, ростуть, видніються, бігають, пасуться, літають, гніздяться, виганяють;
Службові
101
1. Прочитайте текст. Перекажіть прочитане.
Маленька Зоя чекає маму. Вона прислухається до завивання вітру. Зої здається, що за вікном великий страшний звір. Ось він стукає у вікно. Зоя заплющує очі.
Прийшла мама. Вона підійшла до Зої. Обняла, поцілувала.
– Тобі не страшно було, доню? – питає мама.
– Ні, не страшно! – промовляє Зоя.
Вона підходить до вікна. Вітер не виє. Він тихо шумить.
За Василем Сухомлинським
– Спишіть речення останнього абзацу. Підкресліть головні слова. Запишіть
2. Установіть зв’язок слів у виділених реченнях вправи 1.
(хто?) мама; … (що зробила?) … , … . (хто?) вона; … (що зробила?) підійшла; … (до кого?) … .
3. Прочитайте текст.
Катрусі здається, що писанку, шкрябанку, крапанку придумала весна. Ні!
Писанки пишуть писачками*. Шкрябанки вишкрябують по фарбованому. Крапанки обкапують воском. Мальованки малюють пензликом. А крашанки – то ж просто пофарбовані яйця.
– Щоб ви знали, писанкарство – найславніше мистецтво! – каже тато. – Своє ткацтво й гончарство мають інші народи. Такі розмаїті писанки є тільки в Україні.
За Зіркою Мензатюк
Писачок – паличка, якою розписують писанки.
– Спишіть другий абзац. Підкресліть головні слова.
Спишіть виділені речення вправи 3. Чому останнє слово речення пишеться з великої букви?