Розділ 3. СВІТЛОВІ ЯВИЩА
УРОК № 30
ТЕМА. Оптичні прилади
Мета: ознайомити учнів із призначенням та принципом дії оптичних приладів; виховувати в учнів прагнення до самоосвіти; розвивати в них політехнічний кругозір.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: фотоапарат, мікроскоп, бінокль, таблиці.
Структура уроку | 1. Актуалізація знань учнів. 2. Вивчення нового навчального матеріалу. 3. Закріплення та узагальнення вивченого. 4. Підсумки уроку. 5. Домашнє |
Демонстрація | Будова та використання оптичних приладів |
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Опитування за питаннями
1) Два соседа-непоседы
День – на роботе,
Ночь – на отдыхе.
Про що йдеться в загадці? Розкажіть про будову ока.
2) На якій відстані від очей треба розмістити плоске дзеркальце, щоб якнайкраще роздивитися своє обличчя, не напружуючи очей?
3) Що таке далекозорість? Які лінзи використовують для виправлення цієї вади зору?
4) Чи можна розвести багаття, користуючись лінзами від окулярів короткозорої
5) Що таке акомодація ока; адаптація ока?
6) Наконец вылетели на площадку, где, как поняла Маргарита, ее во тьме встречал Коровьев с лампадкой. Теперь на этой площадке глаза слепли от света, льющегося из хрустальных виноградных гроздьев. (М. Булгаков “Мастер и Маргарита”)
Запитання. Як змінювався діаметр зіниці у Маргарити в цьому випадку?
Відповідь. Зменшується; у темній кімнаті був більшим.
7) Як змінюється фокусна відстань та оптична сила кришталика ока, коли людина переводить погляд зі сторінки книжки на небо або інші віддалені предмети? (Фокусна відстань збільшується, а оптична сила зменшується.)
8) Сидит Пахом на коне верхом,
Книги читает, а грамоты не знает.
Запитання. Для чого людина носить окуляри?
Відповідь: Сонячної днини людина носить темні окуляри (сонцезахисні), для того щоб зменшити світловий потік, що падає на сітківку ока. Рибалки вдягають поляризаційні окуляри, щоби під час риболовлі на око не діяли відблиски від води. Багато людей носить окуляри для коригування зору під час риболовлі (короткозорість чи далекозорість).
9) Доброе, хорошее,
На всех людей глядит,
А людям на себя глядеть не велит.
Запитання. Чому не можна тривалий час дивитися на сонце? Чому, коли дивишся на сонце, виникають больові відчуття?
Відповідь. Утомлюються очні м’язи.
10) В пятницу 15 апреля 1927 года Ипполит Матвеевич, как обычно, проснулся в половине восьмого и сразу же просунул нос в старомодное пенсне с золотой дужкой. Очков он не носил. Однажды, решив, что носить пенсне негигиенично, Ипполит Матвеевич направился в оптику и купил очки без оправы, с позолоченными оглоблями. Очки с первого раза ему понравились, но жена (это было незадолго до ее смерти) нашла, что в очках он – вылитый Милюков, и он отдал очки дворнику. Дворник, хотя и не был близорук, к очкам привык и носил их с удовольствием… (И. Ильф, Ев. Петров. “Двенадцать стульев”)
Запитання. Зробіть оцінку оптичної сили й фокусної відстані окулярів, куплених Іполитом Матвійовичем.
Відповідь. Оптична сила і фокусна відстань мають від’ємну величину.
11) Весела задача!
В магазин “Оптика” заходит покупатель.
Продавец. Вам нужны очки минус девять.
Покупатель. Как вы догадались?
Продавец. Очень просто. Вместо дверей вы вошли в окно…
Запитання. Визначити оптичну силу лінз, фокусну відстань цих лінз. Яка хвороба у покупця?
II. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Здобуті дослідниками знання про світлові явища дозволили створити чимало оптичних приладів, які набагато розширюють межі можливостей людини. Ви вже знаєте про найпростіший і найпоширеніший пристрій – окуляри. Сьогодні ми обговорюватимемо принцип дії інших оптичних приладів.
Кутом зору називають кут, який утворюють промені, що виходять із крайніх точок предмета і проходять через оптичний центр ока.
Граничний кут зору – це найменший кут зору, за якого людина ще розрізняє дві точки роздільно, приблизно дорівнює 1/60 градуса.
Для збільшення кута зору використовують оптичні прилади. За своїм призначенням оптичні прилади можна поділити на дві великі групи:
Прилади для розглядання дуже дрібних предметів (лупа, мікроскоп), що надають можливість “збільшити” предмети спостереження.
Прилади для розглядання віддалених об’єктів (зорова труба, бінокль, телескоп). Ці предмети “наближають” предмети спостереження.
Лупа – це короткофокусна збиральна лінза для розглядання дрібних предметів. Її фокусна відстань – від 1 см до 15 см. Збільшення, яке можна одержати за допомогою лупи, залежить від її оптичної сили. Розрахунки показують, що це збільшення дорівнює відношенню відстані найкращого зору до фокусної відстані лупи. Подібно до лупи діють і окуляри (короткофокусні збиральні лінзи, взяті в оправу) мікроскопа, телескопа, бінокля та інших оптичних приладів. Окуляр будь-якого оптичного приладу завжди розміщують поблизу ока.
Мікроскоп використовують, коли треба розглянути дуже дрібні предмети. Основними оптичними частинами мікроскопа є об’єктив і окуляр – дві збиральні лінзи, дія кожної з яких є самостійною. За допомогою об’єктива створюють збільшене та дійсне зображення, яке розглядають за допомогою окуляра. Мікроскоп дає уявне, обернене, збільшене зображення малих об’єктів. Зображення предмета, отримане за допомогою об’єктива та окуляра, є оберненим, тому в зорових трубах між об’єктивом і окуляром розміщують додаткову лінзу або оборотну призму, яка “перевертає” зображення і робить його прямим. Мікроскопи використовують в науці, техніці, криміналістиці, медицині. Потужний об’єктив може давати збільшення до 100 разів, окуляр же дає збільшення не більш ніж у 20 разів. Отже, найкращий оптичний мікроскоп може давати збільшення до 100-20 = 2000.
Телескоп – це прилад (зорова труба), призначений для спостереження за небесними тілами. Він дозволяє розрізняти близькі світні точки та спостерігати дуже далекі світні об’єкти. Його, як і мікроскоп, можна зробити з двох лінз. Лінза, наближена до ока,- окуляр, а друга – об’єктив. Призначення окуляра в телескопі та мікроскопі практично однакове. “Роль” об’єктива в телескопі “протилежна” ролі об’єктива в мікроскопі. Якщо збільшення мікроскопа зростає зі збільшенням оптичної сили об’єктива (зі зменшенням фокусної відстані), то телескоп, навпаки, “наближає” предмет тим сильніше, чим більше фокусна відстань об’єктива.
Розрахунки показують, що “наближення”, яке дає телескоп, дорівнює відношенню фокусної відстані об’єктива до фокусної відстані окуляра. Фокусна відстань об’єктива телескопа може досягати десятків метрів. Такі телескопи “наближають” у тисячі разів.
Фотоапарати – це оптичні прилади, в яких утворюють і фіксують на спеціальному елементі зменшені дійсні зображення предметів. Будова фотоапарата подібна до будови ока. У цифрових фотоапаратах процес отримання зображення значно складніший, але принципи і основи фотографування залишаються незмінними. Принцип дії фотоапарата застосований і в кінокамерах, й у відеокамерах.
За допомогою кіноапаратів і проекторів на екрані отримують зображення – дійсне, збільшене, перевернуте. А щоб кіногерої не ходили на екрані догори ногами, плівку в кіноапараті установлюють перевернутою.
III. Закріплення та узагальнення вивченого
Фронтальна бесіда
1) Які оптичні прилади ви знаєте? Для чого їх застосовують?
2) Що таке кут зору? Який граничний кут зору людини?
3) Поясніть, як діє лупа.
4) Поясніть, як діє мікроскоп, телескоп.
5) Дійсне чи уявне зображення створює об’єктив фотоапарата на плівці?
6) Чому плівку пропускають перед об’єктивом кінопроектора так, щоб зображення на ній були розташовані “догори ногами”?
7) Хлопець стоїть на відстані 17 м від будівлі заввишки 6 м. Яка висота зображення цієї будівлі на сітківці його ока? Вважайте, що око є тонкою лінзою з фокусною відстанню 17 мм.
IV. Підсумки уроку
Підсумки уроку можна провести, зупинившись на основних питаннях, розглянутих на уроці.
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал за підручником, вивчити конспект, підготувати цікаве повідомлення про будь-який оптичний прилад.
…А фотография сырая,
Продукт умелого труда,
Наш облик точно повторяет
И закрепляет навсегда…
(Я. Смеляков. “Стихи, написанные в фотоателье”)
Запитання. Розкажіть про процеси, необхідні для отримання негативного і позитивного зображення.
Примітка
Урок № 31
Тема. Розв’язування задач. Лабораторна робота № 12 “Складання найпростішого оптичного приладу”.
Метою уроку є вдосконалення знань учнів про оптичні прилади та отримання навичок складання найпростіших оптичних приладів.
Урок № 32
Тема. Тематичне оцінювання.
Урок присвячений тематичному оцінюванню та контролю рівня навчальних досягнень учнів.