Морфологія. Орфографія. Елементи стилістики
Іменник
§ 16. ОСНОВНІ СПОСОБИ ТВОРЕННЯ ІМЕННИКІВ
Про те, як творять іменники, про найуживаніші суфікси, а також про стилістичну роль словотвірних засобів іменників ПРИГАДАЙМО. 1. Які є способи творення слів? 2. Як пишемо складні іменники?
133
Розгляньте зразки творення іменників. Зробіть висновок, якими способами творяться іменники.
134
I. Прочитайте текст. Визначте засоби зв’язку речень у ньому. Чи є поміж цих засобів спільнокореневі іменники?
ГОРОБЕНЯ
Я
Повернувшись до намету, я дістав термос і через соломинку капнув у дзьоб горобчику трохи солодкого чаю. Пташенятко швидко опритомніло*. А коли я нагодував його гречаною кашею, воно й зовсім ожило (За А. Орлик).
*Опритомніти – рос. прийти в чувство, очнуться.
II. Укажіть іменники, яким суфікси надають емоційного забарвлення. Поясніть роль цих слів у тексті.
III. Виконайте словотвірний розбір виділених іменників.
135
Утворіть від поданих спів і запишіть назви осіб за місцем проживання чи національністю. Позначте суфікси. Скористайтеся суфіксами з довідки.
Галичина, Харків, Крим, Полтава, Одеса, Луганськ, Україна, Болгарія, Грузія.
ДОВІДКА, – анин(-янин), – чанин, – ець, – ит, – ин.
136
Утворіть від поданих слів і запишіть назви осіб за родом діяльності. Позначте суфікси. Скористайтеся суфіксами з довідки.
Шахта, продавати, пасіка, теніс, хор.
ДОВІДКА, – ар, – ник, – ець, – ист.
137
ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. І. Утворіть усно по черзі від поданих слів іменники з одним із значень: зменшеності, пестливості, збільшеності, згрубілості. Скористайтеся поданими в довідці суфіксами.
ЗРАЗОК. Дуб – дубочок.
Баба, дід, риба, шабля, ніс, трава, мороз, голос, хлопець, стіл, камінь, вітер.
ДОВІДКА, – очок (-очк), – усь, – ус(я), – чик, – ець, – ун(я), – ик, – к(а), – иц(я), – ищ(е), – юк(а), – уг(а), – юг(а), – иськ(о).
II. Складіть і запишіть два речення з іменниками, яким суфікси надають емоційного забарвлення.
138
І. Утворіть усно від поданих слів іменники вказаним у дужках способом. 1. Вода, мороз (суфіксальним). 2. Щастя (префіксальним). 3. Береза (префіксально-суфіксальним). 4. Підписувати (безафіксним).
II. Два утворених слова (на вибір) розберіть письмово за будовою.
139
Хто зможе утворити від слова ліс три іменники? А хто ще більше? Проведіть такий конкурс зі словом дід.
140
Утворіть з кожної пари слів складний іменник і запишіть. Поясніть написання.
Вугілля, видобуток; відео, зв’язок; сніг, затримання; овочі, сховище; салон, магазин; ліс, степ; радіо, станція; міні, пекарня; екс, президент.
141
ЖИТТЄВА СИТУАЦІЯ. Уявіть, що ви прийшли до поліклініки на медогляд. Тут на дверях прикріплено таблички з назвами різних спеціалістів. Що означають ці назви? Як вони утворилися? За потреби скористайтеся поданою нижче довідкою.
ДОВІДКА. Пед – грец. дитина; …іатрія – грец. лікування; …лог – грец. наука, служитель науки; стома – грец. рот; невро – грец. нерв; пато – грец. біль; офтальмо – грец. очний; дермато – грец. шкіра; кардіо – грец. серце.
142
І. Прочитайте прислів’я. Знайдіть прикметники, які перейшли в іменники. Поясніть лексичне значення цих слів, визначте їхню синтаксичну роль.
1. Ситий голодного не розуміє. 2. Учений іде, а неук слідом спотикається. 3. Лінивий двічі ходить, а скупий двічі платить.
II. Складіть і запишіть два речення зі словом військовий так, щоб у першому реченні воно було прикметником, а в другому – іменником.
143
І. Виконайте словотвірний розбір іменників.
Переддень, узбіччя, відрізання, безмежжя, вихід, сутінки, прадід.
ІІ. Вдумайтесь у значення непохідних тепер слів погріб, народ, неділя, макітра. Які значущі частини виділялися колись у коренях цих слів?
144
І. Перекладіть речення українською мовою і запишіть, розкриваючи дужки. Підкресліть іменники, утворені способом складання.
1. Зимой холодные норд(осты) врывались в улицы и загоняли жителей в дома (Б. Балтер). 2. Когда закончилась подготовка второго корабля(спутника) к отправке на космодром, к нам снова приехали космонавты (С. Гаврилов). 3. Смотришь – через поле перекати(поле) прыгает, как мяч (А. Фет). 4. Машина выскакивает на плоско(горье), пробегает его, ползет на первый подъем, второй… (Г. Кублицкий).
ІІ. Порівняйте вимову й написання виділених слів в українській і російській мовах.