РОЗДІЛ 1 ОСНОВИ МАТЕРІАЛОЗНАВСТВА
§5. ОСОБЛИВОСТІ ДОБОРУТЕКСТИЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ ДЛЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ВИРОБІВ З ВИШИВКОЮ
Опорні поняття: вимоги до вибору тканини основи і вишивальних ниток, комп’ютерні можливості.
Художня виразність і якість вишивки, насамперед, залежить від складу, структури, властивостей і кольорів тканини основи й вишивальних ниток, їх взаємодії.
Добір тканини основи для вишивання. Тканину основи для вишивання добирають відповідно до: призначення вишитого виробу; техніки виконання вишивки; кольорової гами
1. Тканину для вишивки обирають залежно від призначення майбутнього виробу. Для вишивання столової й постільної білизни використовують міцні та зносостійкі тканини, для легкого одягу, витончених мистецьких робіт – більш тонкі тощо.
2. Для вишивання дрібними стібками використовують щільніші тканини, і навпаки, для виконання крупних стібків – більш розріджені.
3. Колір і якість тканини основи не мають затьмарювати вишивку, навпаки, – повинні підкреслювати її красу (мол. 20).
Мал. 20. Візерунок вишивки, виконаний
4. Для вишивання ніжних мотивів не придатна груботкана тканина, а для вишивання громіздких візерунків не придатна занадто тонка,
5. Треба враховувати також те, що від якості тканини для вишивання залежить розмір готової вишивки, її щільність та естетичний вигляд (мал.21).
Мал. 21. Візерунок вишивки, виконаний на тканині різної якості
Вибір вишивальних ниток.
Структура, властивості й колір вишивальних ниток повинні гармонійно поєднуватися з особливостями тканини основи.
Особливу увагу приділяють добору кольорової гами ниток.
Зовнішній вигляд одного й того самого візерунка вишивки змінюється залежно від використаних кольорів вишивальних ниток (мал. 22).
– Що враховують під час добору тканини основи й вишивальних ниток? Назви особливості добору тканини основи й вишивальних ниток.
Мал. 22. Візерунок вишивки, виконаний різними кольорами вишивальних ниток
Для зручності й максимального прояву творчості в мистецтві вишивки рукодільниці використовують спеціальні комп’ютерні програми. За їх допомогою вибирають бажану кольорову гаму вишивальних ниток, переводять кольори ниток муліне з палітри однієї фірми в палітру інших фірм, розробляють, редагують, збільшують або зменшують розміри схем вишивок, перетворюють бажані зображення на схеми для вишивок, роздруковують їх, виконують розрахунки кількості матеріалу основи й ниток для вишивання, вишивають з екрана монітора комп’ютера тощо.
Щоб переконатися у правильному доборі тканини й вишивальних ниток, на маленькому клаптику тканини виконують стібки відповідних вишивальних швів.
Запам’ятай
– Для рукодільниць-початківців найліпше підійде тканина “Аїда” № 5-7, у якій квадрати переплетення ниток достатнього розміру. На ній чітко видно отвори для вколювання і виколювання голки, що дає змогу вишивальниці легко виконувати шви, не напружуючи зір.
– Особливо зручно вишивати на канві зі спеціальними розмітками через кожні 10 клітинок. За допомогою тимчасового шва або спеціального маркера, що змивається, канву можна розкреслити самостійно.
Вишивка, виконана на розміченому полотні за допомогою маркера
– Для вишивання можна скористатися спеціальною канвою з набивним кольоровим візерунком. Таку техніку називають “друкований хрестик”.
Тканина з набивними візерунками для вишивання
– Для вишивання на тонких тканинах використовують муліне в одну нитку. Для вишивання на тканинах із бавовняною і лляною основою застосовують муліне у дві-три нитки. На розрідженій тканині, залежно від величини квадратів, вишивають муліне в 4-6 ниток.
– Вовняні й синтетичні нитки надають готовій вишивці оксамитового об’ємного вигляду”
– За відсутності бажаних відтінків ниток можна змішувати ниточки різних кольорів муліне, які є в наявності.
– Цікавого ефекту у вишивці досягають, поєднуючи нитки різної якості: одні створюють рельєфність, інші – виблиск або матову м’якість кольору.
Чи знаєш ти
Потрібний для майбутньої вишивки розмір тканини точно і швидко визначають за допомогою комп’ютерної програми “Калькулятор розрахунку канви”. У цій програмі заповнюють усі поля. Результат округлюють до цілого числа в сантиметрах.
1. Уводять розмір візерунка для вишивання у стібках: за шириною за висотою
2. Додають на припуски з кожного боку, наприклад: см.
3. Вибирають номер канви.
1. Яка особливість добору тканини для оздоблення вишивкою столової та постільної білизни?
2. На яких тканинах вишивають дрібними стібками?
3. Для вишивання на тканинах із бавовняною і лляною основою зазвичай використовують муліне:
А) в одну нитку;
Б) у дві-три нитки;
В) у чотири-шість ниток.
4. Досліди можливості комп’ютерних програм у виборі кольорів муліне різних виробників.
5. Який колір тканини основи, на твою думку, найкращий для вишивання зображених схем? Обгрунтуй відповідь. Обговори свої рішення з учителем й однокласниками.
ПРАКТИЧНА РОБОТА
Розрахунок розмірів тканини для вишивання міні-картини “Метелик”
Інструменти та матеріали: зразок тканини “Аїда”, схема
Для вишивання хрестиком “Метелик”, підручник, робочий зошит.
Послідовність виконання роботи
1. Полічи на схемі кількість клітинок за шириною (Кш) та висотою (Kв) зображеної вишивки “Метелик”.
2. Полічи кількість клітинок в 1 см твого зразка “Аїди” (Ак).
3. Ураховуючи кількість клітинок в 1 см зразка канви “Аїда” (Aк), розрахуй ширину (Ш) і висоту (В) зображеного метелика на тканині за формулами:
Ш = Кш:Ак (см) В = Ка:Ак (см)
4. Далі треба визначити ширину та довжину заготовки тканини для виконання міні-картини з вишивкою “Метелик”. Для цього необхідно врахувати припуски на заправляння вишивки в рамочку, наприклад 7 см.
Ша= Ш + 7см Дз = В + 7см
5. Усі розрахунки виконай у робочому зошиті.
Скарбничка мудрості
“Багато чого не зробиш, доки не вивчишся”
Завдання для самоперевірки до розділу І*
Вибери правильну відповідь
1. Укажи, яку частину рослини льону використовують для виготовлення лляного волокна:
А) насіння; б) плоди;
В) стебла; г) коріння.
2. Укажи, до якої групи тканин належать лляні тканини для виготовлення скатертин:
А) білизняні; б) платтяно-костюмні;
В) декоративні; г) технічні. 3. Назви етап виготовлення льоноволокна, який зображено на малюнку:
А) висушування;
Б) зминання;
В) тріпання;
Г) вичісування.
4. Укажи, у якому ткацькому переплетенні нитки основи й піткання чергуються через одну:
А) атласному; б) сатиновому;
В) саржевому; г) полотняному.
5. Графічне зображення ткацьких переплетень називають:
А) малюнок переплетення;
Б) кресленик переплетення;
В) схема переплетення;
Г) ескіз переплетення.
6. Укажи, на яку частину ткацького верстата натягують нитки основи:
А) вали; б) човник;
В)бердо; г)основу.
7. Укажи, до якої групи властивостей тканини належать обсипальність, зсідальність, ковзання:
* Усі завдання виконувати в зошиті. У підручнику не писати!
А) механічні; б) технологічні;
В) гігієнічні; г) оптичні.
8. Назви тканини, що використовують для виготовлення виробів, які потребують особливої міцності а) бавовняні; б) шовкові;
В) лляні; г) вовняні.
9. Укажи, на полотнах яких тканин малюють художники:
А) бавовняних; б) шовкових;
В) лляних; г) вовняних.
10. Укажи, на тканинах з яким ткацьким переплетенням зручно виконувати вишивальні шви, що потребують лічби ниток тканини:
А) атласному; б) сатиновому;
В) саржевому; г) полотняному.
11. Укажи, скільки ниток має пасмо муліне:
А) 4;
6)6;
В) 8;
г) 10.
Вибери дві правильні відповіді
12. Укажи текстильні волокна рослинного походження:
А) кокон шовкопряда; б) вовна;
В) бавовна; г) льон.
13. Укажи кручені вироби:
А) канат; б) тканина;
В) мотузка; г) вата.
14. Укажи, яку тканину називають суровою:
А) необроблену;
Б) вибілену;
В) з набивним малюнком;
Г) тільки-но зняту з ткацького верстата.
15. Укажи гігієнічні властивості тканини:
А) гігроскопічність;
Б) драпірувальність;
В) зносостійкість;
Г) повітропроникність.
16. Визнач два правильні твердження:
А) для вишивання дрібними стібками використовують розріджені тканини;
Б) громіздкі візерунки вишивають на тонкій тканині;
В) ніжні мотиви вишивають на тонкій тканині;
Г) для вишивання крупними стібками використовують розріджені тканини.
Установи відповідність
17. Установи відповідність між назвами текстильних волокон та їх походженням:
А) бавовна;
Б) льоноволокно;
1) плоди рослини;
2) стебла рослини.
18. Установи відповідність між видами лляних тканин за призначенням та назвами виробів, що виготовлені з них:
А) білизняні;
В) декоративні;
Б) платтяно-костюмні;
Г) технічні.
1) парус;
2) оббивка меблів;
3) блуза;
4) скатертина.
19. Установи відповідність між видами обробки тканин та їхніми зображеннями:
А) меланжева; б) набивна;
В) картата; г) однотонна.
20. Установи відповідність між назвами ткацьких переплетень та їх зображеннями:
А) атласне; б) сатинове;
В) саржеве; г) полотняне.
21. Установи відповідність між назвою тканин та їх властивостями:
А) лляні тканини;
Б) бавовняні тканини”
1) легкі, м’які й теплі на дотик, мають переважно матову поверхню;
2) цупкі, шорсткі й прохолодні на дотик, мають поверхню з легким блиском.
22. Установи відповідність між гігієнічними властивостями тканин та їхніми характеристиками:
А) теплозахисність;
Б) гігроскопічність;
В) повітропроникність.
1) здатність тканини вбирати вологу;
2) здатність тканини зберігати тепло;
3) здатність тканини пропускати повітря.
23. Установи відповідність між тканинами для вишивання та їхніми характеристиками:
А) канва “Аїда”;
Б) канва накладна;
В) канва пластикова.
1) жорстка гнучка сітка з отворами для голки;
2) рідка канва, яку приметують на основу;
3) з чіткими отворами, кожна нитка цієї тканини має кілька тонших ниток.
24. Установи відповідність між видами вишивальних ниток “муліне” та їхніми зображеннями:
А) однотонні; б) меланжеві; в) металізовані.
Визнач правильну послідовність.
Обгрунтуй відповідь
25. Визнач правильну послідовність основних етапів отримання тканини з льону:
А) вимочування, просушування стебел льону;
Б) отримання лляної соломи;
В) зминання, тіпання і вичісування льоноволокна;
Г) обробка тканини: відбілювання, фарбування, нанесення малюнка;
Г) ткання;
Д) вирощування льону;
Е) прядіння.
26. Для чого потрібно знати походження і властивості текстильних матеріалів?
27. Чому на тканинах полотняного переплетення зручно виконувати лічильні вишивальні шви?
28. Який виріб ти оздобила б зображеною схемою вишивки? Тканину якого кольору ти обрала б для цього виробу? Чиї поради ти цінуєш найбільше?
29. Уяви, що ти готуєш пізнавальну передачу для шкільного радіо. Склади цікаву розповідь на тему: “Хто посіє льон, пожне золото”.