Цілі уроку:
– освітня: розглянути особливості обміну речовин у тварин; ознайомити учнів із загальними принципами роботи і різноманіттям травних систем;
– розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови і функції біологічних структур;
– виховна: виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці, схеми або слайди презентації із зображенням особливостей внутрішньої будови представників різних груп тварин.
Базові
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Як живляться рослини?
– Чим живляться представники безхребетних тварин?
– Чим живляться представники хребетних тварин?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
Функції травної системи
Тварини
Отримані органічні речовини тварина повинна розкласти на складові. Ці складові вона потім і використовує у своєму обміні речовин. Процес розкладання в організмі складних органічних речовин на більш прості називається травленням.
Для здійснення процесу травлення у тварин є спеціальна травна система. Її основне завдання – добути потрібну кількість необхідних речовин із їжі і перевести їх у потрібну організму форму.
Загальні принципи будови травної системи
У більшості тварин травна система на вигляд як трубка і складається з кількох частин.
– Ділянка прийому їжі (ротова порожнина).
– Ділянка проведення їжі (стравохід).
– Ділянка травлення з кислим середовищем (шлунок).
– Ділянка травлення з лужним середовищем (ділянка кишечника).
– Ділянка всисання продуктів травлення (ділянка кишечника).
– Ділянка накопичення неперетравлених залишків (ділянка кишечника).
Дві ділянки з різним середовищем потрібні тому, що різні органічні речовини потребують різного середовища для їхньої переробки організмом.
На різних ділянках травної системи в неї виводять речовини різноманітних травних залоз, які беруть активну участь у процесі травлення. До таких залоз належать слинні залози, печінка, підшлункова залоза, залози стінок кишечника.
Різноманіття травних систем
Найбільше різноманіття у будові травних систем спостерігається на ділянці прийому їжі. Її будова значно залежить від способу живлення тварини. Це може бути фільтрування, проколювання з наступним всисанням (або тільки всисання) та поїдання їжі окремими шматочками за допомогою шелеп, зубів або дзьобу. Найбільше різноманіття ротових апаратів можна спостерігати в комах. Вони можуть мати гризучі, сисні, колючи-сисні, гризуче-лижучі чи лижучі ротові апарати. Велике значення для ссавців має диференціація зубів на різці, ікла і кутні зуби. Залежно від способу життя тварини її зубний набір має відповідну формулу, яка є видовою ознакою ссавця.
Рис. 19. Травна система рака
Рис. 20. Травна система ящірки
На інших ділянках у різних груп тварин також можуть бути суттєві розбіжності. Так, у кишковопорожнинних травна система на вигляд не як наскрізна трубка, а замкнений мішок. Тому неперетравлені залишки виводяться з організму через ротовий отвір.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Які функції в організмі тварин виконує травна система?
– Які органи входять до складу травної системи?
– Як живлення тварини пов’язане із її способом життя? Поясніть на конкретному прикладі.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.