Цілі уроку:
– освітня: розглянути особливості будови й процеси життєдіяльності внутрішніх паразитів; познайомити учнів з їхньою розмаїтістю, роллю в природі й житті людини.
– розвивальна: розвивати вміння аналізувати інформацію та зіставляти дані з різних джерел;
– виховна: виховувати розуміння важливості профілактики захворювань. Обладнання й матеріали: таблиці “Тип Плоскі черви. Клас Сисуни”, “Тип Плоскі черви.
Клас Стьожкові черви”, “Тип Круглі черви”, вологі препарати паразитичних плоских і круглих
Базові поняття й терміни уроку: сисуни, стьожкові черви, нематоди, паразити, проміжний хазяїн, остаточний хазяїн, життєвий цикл.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– За якими ознаками тварин відносять до молюсків?
– Які особливості зовнішньої будови молюсків?
– Які особливості притаманні черевоногим молюскам?
– Яке значення молюсків в природі?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
–
За способом паразитування тварин-паразитів можна поділити на дві великі групи. Зовнішні паразити паразитують, прикріплюючись до зовнішніх покривів тварини-хазяїна. Внутрішні паразити паразитують, проникаючи всередину організму тварини-хазяїна.
Внутрішнім паразитам доводиться забезпечувати власну стійкість до дії імунної системи та травних ферментів (для тих, хто живе в травній системі) хазяїна.
Значною перевагою таких паразитів є добрий захист від умов навколишнього середовища завдяки тому, що тварина-хазяїн підтримує в стабільному стані параметри свого внутрішнього середовища.
Найбільш поширені групи внутрішніх паразитів
Сисуни (Трематоди)
Паразитичні плоскі черви, що є паразитами людини й деяких інших хребетних. Характерна ознака класу – наявність двох присосків. Війки на тілі відсутні, зовнішні покриви ущільнені.
Життєвий цикл складний, включає основного й одного-двох проміжних хазяїв. Те покоління паразита, що розвивається в проміжному хазяїні, розмножується нестатевим способом, а те, яке розвивається в остаточному хазяїні, розмножується статевим способом.
Типовий представник
Печінковий сисун: основні хазяї – велика рогата худоба, свині, людина; проміжний хазяїн – молюск малий ставковик.
Стьожкові черви (Цестоди)
Паразитичні плоскі черви, що є паразитами людини й деяких інших хребетних. Характерна ознака класу – довге стрічкоподібне тіло, що складається з голівки з органами прикріплення, шийки й окремих члеників. Війки на тілі відсутні, зовнішні покриви ущільнені, травна система відсутня. Життєвий цикл найчастіше складний, включає основного й одного-двох проміжних хазяїв.
Типовий представник
Бичачий ціп’як: основний хазяїн – людина; проміжний хазяїн – велика рогата худоба.
Рис. 11. Життєвий цикл стьожкового черва
Паразитичні круглі черви
Нематоди, що паразитують на рослинах (фітопатогенні нематоди)
Частіше це вільноживучі види. Багато які з них можуть проникати в тканини рослин. Типовими представниками є галлова нематода (спричиняє утворення галлів), бурякова нематода й стеблова нематода картоплі.
Нематоди, що паразитують на людині й тваринах
Часто видоспецифічні паразити з простим циклом розвитку. Кінська, свиняча й людська аскариди паразитують відповідно на коні, свині й людині. Зараження відбувається в результаті потрапляння яєць у травний тракт. Подібний життєвий цикл має гострик, що паразитує на людині.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Хто такі паразити?
– Які переваги дає тваринам паразитичний спосіб життя?
– Представники яких груп тварин є внутрішніми паразитами?
– Які особливості будови притаманні внутрішнім паразитам?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.