УРОК 38
Тема. Перевірка додавання відніманням
Мета: провести бесіду про способи перевірки додавання та віднімання; опрацювати складену задачу, яка містить знаходження невідомого доданка; вдосконалювати обчислювальні навички.
Обладнання: картки й таблиці для усної лічби.
ХІД УРОКУ
I. Контроль і закріплення знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання
– Назвати результати обчислень прикладів, які менші за 60 000.
– Розв’язання задачі № 323 виразом.
2. Усна лічба за картками
Поєднати стрілками приклади
3. Робота за картками
Картка 1
– Обчислити: 48 090 – 23 456, 45 610 + 23 149.
– Із комори до млина вивезли 7 т 250 кг і ще 8 т 975 кг зерна. Після цього зерна залишилося на 2 т 040 кг менше, ніж вивезли до млина. Скільки кілограмів зерна було спочатку в коморі?
Картка 2
– Обчислити: 80 977 + 9 656, 77 805 – 12 978.
– Для годівлі корів фермер заготовив 5 т 800 кг лісового сіна, а лугового на 3 т 650 кг більше, ніж лісового. До нового року згодували коровам 6 т 970 кг сіна. Скільки сіна ще залишилось?
4. Усні обчислення
Гра “ЕОМ”
18 | 9 | 20 | 25 | 32 | 45 | 12 |
II. Вивчення нового матеріалу
1. Самостійне опрацювання нового матеріалу
Розглянути записи.
Якщо 9 – 3 = 6, то 6 + 3 = 9;
Якщо 815 – 112 = 703, то 703 + 112 = 815;
Якщо a – b = c, то b + c = a.
Пояснити записи. Сформулювати правило перевірки додавання відніманням.
Висновок. Щоб перевірити, чи правильно виконано віднімання, треба до різниці додати від’ємник і знайдену суму порівняти зі зменшуваним. Якщо ця сума дорівнює зменшуваному, значить додавання виконано правильно.
– Як перевірити додавання відніманням?
Якщо a + b = c, то c – b = a або c – a = b.
Висновок. Якщо при відніманні від суми одного з доданків дістанемо другий доданок, то віднімання виконане правильно.
2. Первинне закріплення. Вправа № 324
3. Фізкультхвилинка
III. Розвиток математичних умінь учнів
1. Самостійне розв’язання прикладів № 325
2. Розв’язання задачі № 326 за умовою, поданою в таблиці підручника
Під час розв’язання задачі учні роблять висновок: якщо від суми трьох доданків відняти суму двох, отримаємо третій доданок.
3. Самостійне розв’язання задачі № 327. Взаємоперевірка
4. Розв’язання задачі № 328 за рівнями
– Учні з високим та достатнім рівнем знань – самостійно;
– решта учнів – під керівництвом учителя.
IV. Підсумки уроку
V. Домашнє завдання
№ 329, 330.