Мета: перевірити знання учнів з мови за темою “Дієслово”; розвивати пам’ять, мислення, уважність; виховувати культуру оформлення письмових робіт.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
III. ПЕРЕВІРНА РОБОТА
1 варіант
1. Позначте правильне твердження.
А) У реченні дієслово найчастіше є підметом;
Б) у реченні дієслово найчастіше є присудком;
В) у реченні дієслово найчастіше є другорядним членом.
2. Позначте групу слів, яка складається тільки з дієслів неозначеної форми.
А)
Б) дружить, вивчає, говорить;
В) дружити, вивчати, говорити.
3. Позначте групу дієслів теперішнього часу.
А) Малював, перечитає, літає;
Б) говорить, слухає, співає;
В) бажає, іде, біжить.
4. Уставте пропущені букви у закінченнях дієслів.
Співа..мо, бач..мо, виход..те, воз..ш, перемагаймо.
5. Від поданих іменників утворіть дієслова неозначеної форми.
Догляд –
Хвороба –
Стрибок –
Життя –
6. Поставте дієслова у 2-гу особу однини.
Косити –
Збирати –
Ловити –
Дружити –
7. Змініть текст таким чином, щоб події
Біля моєї хати цвітуть мальви. Вузенька стежка біжить до криниці. Там росте калина, шумить молоденька тополя. За хатою цвітуть вишні і яблуні.
2 варіант
1. Позначте правильне твердження.
А) Початковою формою дієслова є майбутній час;
Б) початковою формою дієслова є неозначена форма;
В) початковою формою дієслова є теперішній час.
2. Позначте групу слів, яка складається тільки з дієслів неозначеної форми.
А) Працюють, думають, знають;
Б) працювати, думати, знати;
В) працювали, думали, знали.
3. Позначте групу дієслів теперішнього часу.
А) Купую, бачив, спить;
Б) будує, вчиться, біжить;
В) забуде, скаже, стриже.
4. Уставте пропущені букви у закінченнях дієслів.
Говор..ш, друж..мо, вивча..мо, збира..ш, одягайте.
5. Від поданих іменників утворіть дієслова неозначеної форми.
Малюнок –
Зустріч –
Плавання –
Молодість –
6. Поставте дієслова в 3-тю особу однини.
Косити –
Збирати –
Ловити –
Бігти –
7. Змініть текст таким чином, щоб події відбувалися в теперішньому часі.
Весна співала навкруги, бриніла ніжним вітерцем. Усе в лісі раділо, а береза плакала.
Берези, з яких брали багато соку, засохли і швидко загинули.
Фізкультхвилинка
IV. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ
1. Вставте в речення дієслово, що підходить за змістом.
Через поле, через гай… хлопчик Помагай. Аж ось прямо на них… вовк, такий страшенний та здоровенний. За старою ведмедицею втомлено… ведмежа. (Ходить, суне, пленталось)
2. Прочитайте текст. Яку пору року зображено? Назвіть синоніми. Голі дерева вже давно готові до зими, сплять. Поринули в сон жуки й павуки, ховрашки й бабки, змії та жаби. Дрімають лини й карасі в озерних виїмках.
То дощ, то сніг…
3. Відгадайте загадку.
Ішов довгов’яз, у землі зав’яз, із землі всіх повиганяв.
– Підкресліть дієслова. Визначте їхній час.
4. Спишіть текст. Замініть дієслова у майбутньому часі дієсловами минулого часу, визначте рід.
ПЕРША КВІТКА ВЕСНИ
Під листяною ковдрою землі буде зимувати цибулинка проліска. Довгу зиму вона буде дрімати й прислухатися: чи не заспіває жайворонок.
Раптом цибулинка почує спів жайворонка. Весна!
І сонечко з радістю буде допомагати квітці прокинутися.
5. Прочитайте, поясніть зміст., Випишіть дієслова, визначте їх особу, число, час. Виділіть закінчення, порівняйте їх.
1) Через вікно весь світ не побачиш. 2) Якщо зранку попрацюєш – не пожалкуєш. 3) Не гріте залізо не зігнеш. 4) Одним пальцем голки не вдержиш.
6. Прислів’я та приказки прочитайте, поясніть, спишіть. Дієслова 3-ї особи однини підкресліть, виділіть закінчення.
1) Доки губки не притиснеш, вона води із себе не випустить. 2) У чужій кошарі овець не розведеш. 3) Як вогню не запалиш, дим очі не колотиме.
7. Прислів’я та приказки прочитайте, поясніть, спишіть. Дієслова чоловічого роду минулого часу підкресліть, укажіть питання, на які вони відповідають.
1) Не говори про все, що вичитати з книг зумів, а говори про те, що, прочитавши, зрозумів. 2.) Прислів’я сказав – дорогу показав, приказку сказав – душу розрадив. 3) Не той багато прожив, кому багато років, а той, хто багато зробив. 4) Ще нічого не зробив, а вже відпочити сів. 5) Як їв, то аж упрів, а як працював, то аж задрімав.
8. Запишіть лише ті прислів’я, що містять дієслова в неозначеній формі.
– Легко втратити, тяжко знайти.
– Око бачить далеко, а розум ще далі.
– Як їв, то аж упрів, а як працював, то аж задрімав.
– Грамоти вчиться, завжди згодиться.
– Щоб других навчати, треба самому вміти.
– Краще мовчати, ніж брехати.
– Умієш говорити – умій слухати.
– Краще недоговорити ніж переговорити.
9. Бліцопитування
– Дієслово це – … (частина мови, що означає дію предмета і відповідає на питання що робити? що зробити?).
– Яким членом речення найчастіше буває дієслово? (Присудком)
– 3 якою частиною мови в реченні найчастіше пов’язане дієслово? (З іменником)
– Що таке неозначена форма дієслова? Чому ця форма одержала таку назву? (Це початкова форма. Відповідає на питання що робити? що зробити?. Не вказує ані на час, ані на особу, ані на кількість виконавців дій.)
– Які є часові форми дієслова? (Можуть бути у формі теп. ч., мин. ч., майб. ч.)
– На яку дію вказують дієслова минулого часу? теперішнього? майбутнього?
– Як змінюються дієслова минулого часу? теперішнього? майбутнього?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи вдалося успішно впоратися з усіма завданнями?