РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 7. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ
УРОК 47. Підтримка температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача
Освітня мета: встановити роль шкіри в обміні речовин і терморегуляції, розкрити значення енергетичного обміну в організмі людини.
Основні поняття і терміни: терморегуляція, теплопродукція, тепловіддача.
Обладнання: діаграма віддачі тепла організмом.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями).
– Що потрібно для життєдіяльності
– Що є джерелом енергії в організмі людини?
– Що відбувається з енергією в організмі людини?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Сталість температури організму людини. Теплопродукція. (Розповідь учителя з елементами бесіди, розгляд схеми “Регуляція температури тіла”.)
Електрична енергія нервових імпульсів, хімічна енергія окиснення органічних речовин, механічна енергія скорочення м’язів – перетворюються на теплову енергію.
Теплопродукція – це вироблення теплоти в організмі в результаті енергетичного перетворення в живих клітинах.
Тепло необхідне
Зміна температури протягом доби.
Чому в організмі людини зберігається постійна температура тіла у різну пору року і різних видах діяльності, хоча в організмі постійно утворюється тепло?
2. Тепловіддача. Органи тепловіддачі. (Розповідь вчителя з елементами бесіди і розгляд схеми).
Тепловіддача – це перехід тепла, утвореного в процесах життєдіяльності, з організму в навколишнє середовище.
Органи тепловіддачі: шкіра, легені, органи виділення.
3. Терморегуляція. Механізм терморегуляції. (Розповідь учителя).
Терморегуляція – це урівноваженість процесів утворення і віддачі
Тепла в організмі.
4. Рефлекторний характер теплорегуляції. (Розповідь учителя з використанням схеми “Регуляція температури тіла”).
III. Закріплення знань учнів. (Бесіда за запитаннями).
– Як змінюється тепловіддача організмом при зниженні температури навколишнього середовища?
– Як змінюється тепловіддача організмом при підвищенні температури навколишнього середовища?
– Що таке терморегуляція?
– Які рецептори беруть участь у терморегуляції?
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.