УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Тема 13. ПИСЬМОВИЙ ВИБІРКОВИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРИРОДИ
607
І. Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Доведіть, що це розповідь з елементами опису.
ЛЮБКА
У травневому лісі хвилі квітів хлюпають під ноги. А повітря, настояне на ароматах смолини і мокрого листя, приємно дурманить голову. Теплінь… Найдрібніше створіння і те поспішає розплескати по всьому лісу свою весняну радість.
Раптом – вона! Два блискучі листки біля самої землі.
Любка!..
І вже перед очима стелиться безкрайній степ, а на ньому – жменька запорізьких козаків.
Кілька днів запорожців переслідували кримські татари. А коли коні та й самі переслідувачі вкрай стомилися, татарський бей махнув рукою: хай тікають – усе одно в степу пропадуть без їжі.
А козаки зовсім і не збиралися отак марно пропадати. Бо в кожного на шиї висів амулет, який оберігав від голодної смерті: нанизані на нитку тверді, потемнілі від часу бульбочки. Почали запорожці оті бульбочки жувати – втамували голод, погасили спрагу,
Любка дволиста
Любку дволисту і зараз дуже поважають у народі. Не один старається перенести її з лісу до себе у квітник чи садок. Любка прекрасно почуватиметься біля хати, коли на неї падатиме легенька тінь від дерева та коли ростиме у “своїй” землі. Тому пересаджувати її треба з грунтом, у якому вона росте (За Є. Шморгуном).
II. Поясніть правопис виділених слів.
III. Знайдіть елементи опису. Назвіть слова, вжиті в переносному значенні. Доберіть синоніми до слів найдрібніше, безкрайній, поважати.
IV. Прочитайте вдруге, а потім письмово перекажіть ту частину тексту, де міститься опис природи та розповідь про те, як перенести любку з лісу в квітник.