Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; звернути увагу характерні ознаки текстів-описів; збагачувати словниковий запас школярів; вихо вати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 37, с. 21)
– Який текст ви склали вдома?
– Чи можна його назвати текстом-міркуванням?
– Доведіть, що птахи – окраса нашої землі.
Каліграфічна хвилинка
Вв Щщ Тт вз що ем ур зку
Готуй сани влітку, а воза взимку.
Гра “Знайди пару”
Взимку | Температурний | Тижневий | Зимовий |
Щотижня | Температурити | Узимку | Тиждень |
Температура | Щотижня | Зимувати | Тижневик |
Вибіркове списування
– Прочитайте текст та визначте його тип.
– Випишіть речення, у якому висловлюється твердження.
Світ прекрасний навколо тебе – сонце ясне і синє небо, птахи і звірі, гори і ріки – нехай він буде таким навіки!
Нехай людина
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Малювати можна не лише фарбами. Сьогодні ми спробуємо малювати за допомогою слів.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Складання тексту-опису за поданим планом (вправа 38, с. 21)
- Відгадування загадки. Виконання звуко-буквеного аналізу слова тюльпан. Складання опису за планом, поданим на с. 21 підручника.
Зразок опису
Тюльпан – чудова весняна квітка.
У нього довге та міцне, але гнучке стебельце. Листки тюльпана широкі, видовжені, розташовуються попарно.
Квітка тюльпана має п’ять довгих ніжних пелюсток. Вони бувають у різних рослин різного кольору: від білого до синьо-чорного.
Коли сонце сходить, пелюстки відкривають теплу і світу своє чорне денце із пахучими тичинками. А як темнішає або збирається дощ, то квіточка закривається, ніби захищається від негоди та темряви.
Тюльпан не лише красива рослинка, але й пахуча. Її аромат приваблює своєю свіжістю та приємністю. Тому ця квітка ціниться людьми у цілому світі.
Виконання вправи 39 (с. 22).
– Прочитайте текст вправи.
– Чим цікавий цей текст? (У ньому не тільки розповідається про тюльпани, але й надається інструкція щодо вирощування цієї квітки.)
– Як за інструкцією ви будете вирощувати цю дивовижну квітку?
Самостійна робота
– Спробуйте переробити речення інструкції, використовуючи подані у підручнику слова.
– Прочитайте, що у вас вийшло.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Розвиток мовлення. Складання розповіді на задану тему (вправа 40, с. 22)
- Розглядання малюнків на с. 22.
– Які серед цих квітів розцвітають навесні? (Конвалія, дзвоники, проліски)
– Які – восени? (Чорнобривці, жоржини, айстри)
– Прочитайте тему розповіді, над якою ви будете працювати.
– Чим ви зможете прикрасити свою розповідь? (Описом квітів)
- Самостійна робота учнів. Перевірка виконаної роботи.
Зразок розповіді
Квіти – це диво природи. Ними можна милуватися і захоплюватися. В кожній рослині зберігається частка сонечка. А багато квітів дуже схожі на його діток, наприклад, мімоза.
Мімоза – це гілочки із жовтими, пухнастими, малесенькими “кульками”, схожими на сотні маленьких сонечок на зеленому полі. Їх так багато, що здається, ми бачимо великий оксамитовий сонячний килим. А квітки на гілочках, немов крихітні курчата, із цікавістю визирають з трави. Молоді пагони мімози оливково-зеленого кольору. Гідною прикрасою рослини служать листя. Вони зеленувато-сріблясті. А який у мімози чудовий аромат, не схожий на жодний інший!
Коли я дарую мамі букет з мімози, квіточки качають своїми круглими крихітними голівками і самі просяться до рук.
Моя люба матуся дуже любить мімозу! У ці холодні дні зелена гілочка з малесенькими золотими “курчатками” – прекрасна вісточка весни, яка вступає у свої права.
Цікаво знати!
Айстри задумані, квіти останнії,
Осені пізньої сльози багрянії.
Сумно шепочеться вітер над вами,
І обмиває вас небо дощами.
Ви – як любов, що весни не зазнала
І, як вечірня зоря, одсіяла.
Айстри задумані, квіти останнії,
Осені пізньої сльози багрянії…
В. Сосюра
– Про яку квітку йдеться у вірші В. Сосюри?
Айстри – від давньогрецького asteros – зірка.
За легендою, потрапила айстра-зірка на Землю в одну із літніх ночей. Щовечора на небі з’являвся місяць, і на небесному полі на прогулянку збиралися дорослі зорі та маленькі зірочки. Вони відразу заводили нічний танок. Коли зорі посміхалися, земляни бачили їх легке мерехтіння, а коли ж малі зірочки розпочинали свій небесний танок, землянам ввижалися дивовижні зорепади. Та одного разу зовсім маленька зірочка, спіткнувшись, покотилася до небокраю й упала на землю. Вона опинилася на м’якій перині різнотрав’я. Високо над нею горіли яскраві вогники – це були її зорі-сестриці. Зірочка почала плакати і кликати сестер і матір, але чула лише земний шепіт трав. Знесилена, вона заснула. Прокинувшись від співу пташок, зірочка побачила зовсім інший світ – світ без зірок. Лише яскраве сонечко заливало своїм теплом землю. Один із промінців зігрів її личко – і воно засяяло. Але відірватися від землі зірочка не змогла, адже її промінці застигли і перетворилися на корінці, стебла, листки та тоненькі променисті пелюстки. Уночі вона дивилася на свою рідню, яка на небосхилі сяяла різнокольоровим сяйвом, а вдень віддавала це сяйво розкритими до неба квітами. Мандрівники вночі орієнтуються за зірками небесними. А на Землі їх помічницею є айстра, бо ж яскравим своїм виглядом ця квіточка серед пожухлих трав у зоряну ніч указує місця відпочинку.
ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа “Незакінчене речення”
- На уроці я дізнався… Мені було цікаво виконувати… На жаль, мені ще складно…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 41 (с. 22).
ДОДАТОК ДО УРОКУ 14
Аналіз помилок, допущених у контрольному диктанті Каліграфічна хвилинка
Вл іт ку тк лі влітку
– Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Поділіть його для переносу.
– Відтворіть прислів’я, вставивши подане слово.
Тиждень, рік, один, годує, …
Бесіда
– З чого складається наше мовлення?
– Що таке речення? (Група слів, що виражають закінчену думку.)
– Чим речення відрізняється від слова?
ДОДАТОК ДО УРОКУ 17
Перевірка домашнього завдання (вправа 57, с. 30)
– Зачитайте складену розповідь.
Фронтальна перевірка підкреслених членів речення.
Каліграфічна хвилинка
Гра “Шифрувальник”
– Переставте букви, утворіть слово.
ТАКГЕР
Гг Аа га ге ка ке ар ер гектар ар
Гектар – одиниця земельної площі у метричній системі мір, що дорівнює 100 арам, тобто 10 000 м2.
Самостійна робота
– Спишіть речення, вставляючи потрібні слова, що відповідають на питання, подані в дужках.
– Підкресліть головні члени речення.
Хмара (яка?) закрила (що?). Налетів вітер (який?). Спека поступилася (чому?). Загримів грім (де?). Полив дощ (який?).
– За допомогою чого пов’язуються слова у реченні? (За допомогою питань)
ДОДАТОК ДО УРОКУ 25
Перевірка домашнього завдання (вправа 86, с. 43)
– Прочитайте виписані словосполучення.
– Які слова вжиті у переносному значенні?
– Які антоніми ви дібрали до виділених слів?
Словникова робота
Гра “Склади слова – назви тварин”
Ербвлюд, міджьл, оаджбл, кйорнжвоао
(Верблюд, джміль, бджола, жайворонок)
Каліграфічна хвилинка
Вп ере ед вперед
– Доберіть до слова антонім.
– Складіть та запишіть речення, визначте його граматичну основу.