Тема 2
ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК
УРОК 27
Тема. Поширення солей у природі та їх практичне значення
Цілі уроку: систематизувати знання учнів про хімічні властивості класів неорганічних сполук на прикладі хімічних властивостей солей; показати поширення солей у природі, їх практичне значення.
Тип уроку: поглиблення й систематизація знань.
Форми роботи: лабораторна робота, навчальний міні-семінар, робота з опорною схемою.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань учнів
Заповнюємо опорну схему “Хімічні властивості солей”.
III. Лабораторна робота № 7. Взаємодія солей з металами
У три пробірки наливаємо по 1 мл розчину купрум(ІІ) сульфату й занурюємо по одній гранулі заліза, алюмінію, цинку.
У наступні три пробірки наливаємо по 1 мл розчину цинк сульфату й занурюємо по одній гранулі міді, заліза, алюмінію.
– Що спостерігаєте? Заповніть протокол.
Протокол лабораторної роботи № 7
№ | Реактиви | Що спостерігали? | Рівняння реакції | Висновок |
І | II | |||
CuSO4 | Fe | |||
Al | ||||
Zn | ||||
ZnSO4 | Cu | |||
Fe | ||||
Al |
Чому в графі “Рівняння реакції” у деяких випадках немає запису? (Ряд активності)
IV. Лабораторна робота № 8.
Взаємодія солей з лугами в розчині
У дві пробірки наливаємо розчини CuSO4 й ZnSO4, потім в обидві пробірки по краплях додаємо натрій гідроксид до появи осаду.
– Чому до розчину ZnSO4 натрій гідроксид необхідно додавати акуратно, по краплях?
– А якщо, навпаки, додавати розчин ZnSO4 до розчину натрій гідроксиду?
Заповніть протокол лабораторної роботи № 8.
Протокол лабораторної роботи № 8
№ досліду | Реактиви | Що спостерігали? | Рівняння реакції | Висновок |
CuSO4 | NaOH | |||
ZnSO4 | NaOH |
V. Лабораторна робота № 9.
Реакція обміну між солями в розчині
Протокол лабораторної роботи № 9
№ досліду | Реактиви | Що спостерігали? | Рівняння реакції | Висновок |
І | II | |||
CuSO4 | ВаСl2 | |||
ZnSO4 | ВаСl2 | |||
AgNO3 | ВаСl2 | |||
CuSO4 | NaCl |
В якому випадку ми можемо стверджувати, що реакція не відбувається? Чому?
VI. Міні-семінар
Учні розповідають про практичне застосування солей, їх поширення в природі.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, підготуватися до практичної роботи № 1 “Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук”.