УРОК 1
Тема. Повторення вивченого за 1-3 класи. Ділові якості працівників, умови праці для різних видів професійної діяльності. Правила професійної діяльності
Мета: ознайомити учнів із темами, які вивчатимуться протягом року; виготовити “шкалу оцінювання”; розвивати увагу, мислення; виховувати любов до праці та бережливе ставлення до матеріалів на уроці.
Обладнання: білий картон; шаблони букв; прислів’я, надруковане на стандартному аркуші; “шкала оцінювання” (зразок).
ХІД УРОКУ
І. Організація учнів класу
Перевірка
II. Повідомлення теми і мети уроку
Розповідь вчителя
1. Ознайомлення з темами уроків на І семестр (за програмою)
2. Матеріали, які потрібно заготовити протягом І семестру:
А) рослинні матеріали: сухі листочки і квіти, насіння, зрізи дерев;
Б) пластилін та глина;
В) тканина, нитки.
3. Правила безпечної діяльності
Безпечна діяльність – робота в умовах, що забезпечують нормальну трудову діяльність людини.
Правила безпечної діяльності
1) Перед працею одягніть робочий одяг.
2) Під час роботи не відвертайте свою увагу та увагу
3) Не підводьтеся з місця без дозволу вчителя.
4) Інструменти потрібно використовувати тільки за призначенням, не можна гратись з інструментами.
5) Не можна працювати несправними інструментами.
6) Будьте уважними під час роботи.
4. Демонстрація готових дитячих виробів із класної колекції
III. Бесіда про різні професії людей, з якими учні матимуть справу на уроках трудового навчання
Сідайте, діти, всі зручніш.
Зустрілися ми знову!
Про славні руки золоті
Я поведу розмову.
Ті руки звичні до землі,
Будують, вміють шити…
Ми часто бачимо мозолі
По їх долонях, діти.
Всі вдячні золотим рукам,
Я теж їх поважаю.
Тож хочу розповісти вам
Усе про них, що знаю.
– Ви, певно, здогадалися, діти, що вмілі руки – то руки ваших тат і мам, трудівників, людей усіх-усіх професій.
– Як називають людей, які споруджують будинки? (Будівельники)
– Послухайте вірш і скажіть, про яку професію розповідається в ньому.
Є правило кравецьке просте:
Сім раз відмір, а раз відріж!
І щоб костюм пошить по зросту,
Потрібно мірку знять раніш…
– Чи знаєте ви, з якими інструментами працює швачка?
З людьми цієї професії ми ознайомимось, коли вивчатимемо тему “Побутова праця”.
У нашім парку квітникарка
Зростила тисячі квіток!
Якщо буває дуже жарко,
Ми в парк ідемо, в холодок.
Весела, рада квітникарка –
Розквітли квітоньки усі!
– Багато людей різних професій дбають про красу і затишок міст і сіл, у тому числі й квітникарі. Ми з вами дбатимемо про красу і затишок нашого класу.
IV. Практична робота учнів
1. Робота над змістом прислів’я
Прочитати прислів’я, написане на дошці. Пояснити його зміст.
Що зроблено наспіх, то зроблено насміх.
2. Виготовлення карток для “шкали оцінювання”
1) Пояснення вчителя.
– На уроках трудового навчання ми будемо користуватися “шкалою оцінювання”.
– Для цієї шкали кожен із вас має виготовити картку зі своїм ім’ям. Для цього нам потрібні білий картон, лінійка, простий олівець, клей, ножиці й шаблони букв.
Спочатку обираємо шаблони букв, потрібні для написання особистого імені. Хлопчики використовують кольоровий папір синього кольору, а дівчатка – червоного. Обводимо шаблони букв на кольоровому папері й вирізаємо.
2) Повторення правил користування ножицями.
– Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитися з ними слід обережно.
– На робочому місці покладіть ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.
– Не тримайте ножиці вістрям догори.
– Не ріжте на ходу. Під час різання не підводьтеся з місця.
– Передавайте ножиці закритими і кільцями вперед.
– Під час роботи з ножицями притримуйте матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.
– Накладаємо вирізані букви на основу (картон білого кольору), вирівнюємо їх і приклеюємо.
3) Повторення правил користування клеєм.
– Клей потрібно наносити пензликом від середини букв до країв.
– При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.
– Для притискання букв і витирання рук потрібно користуватися матер’яною серветкою.
– Завершивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.
4) Самостійна праця учнів.
Учитель за потреби надає індивідуальну допомогу.
V. Підсумок уроку
– Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
– Що вам запам’яталося?
– Оцініть свої роботи, користуючись “шкалою оцінювання”.
– На наступний урок принесіть пластилін.
2 | Елементи проектної графіки (графічної грамоти) |
3 | Світ професій “людина – природа”. Екскурсія на робочі місця професійних працівників сфери “людина – природа” |
4 | Робота з рослинними матеріалами. Створення композицій із квітковими формами |
5 | Робота з насінням медоносних квітів. Виготовлення аплікації з гречки, пшона. Їжачок |
6 | Робота з пластиліном. Поєднання способів “витягування” з цілого шматка пластиліну і “примазування” деталей до основи |
7 | Ліплення на основі пласта. Комбінований спосіб ліплення |
8 | Узагальнювальна практична робота. Створення колективної композиції-виставки за тематикою розділу |
9 | Світ професій “людина – людина” |
10 | Побутова праця. Розподіл обов’язків у сім’ї. Види самообслуговування. Виготовлення корисних для сім’ї речей у міні-групах |
11 | Культура зовнішності людини. Її стиль |
12 | Розробка іграшкових моделей і макетування різних стилів одягу |
13 | Подарунки та сувеніри до свят. Свято Миколая |
14 | Подарунки та сувеніри до Нового року |
15-16 | Узагальнювальна практична робота |
II СЕМЕСТР | |
17 | Світ професій “людина – знакові системи” |
18 | Умовні знаки передачі інформації. Робота з різними матеріалами |
19 | Узагальнювальна практична робота. Колективна сюжетно-рольова гра |
20 | Світ професій “людина – техніка”. Урок-екскурсія |
21 | Технічні конструкції. Моделювання за графічним зображенням |
22 | Проектування технічних моделей. Розроблення графічних зображень |
23 | Технічне моделювання з деталей конструктора “Школяр” та інших технічних конструкторів. Модель свердлильного верстата |
24 | Проектне моделювання з деталей конструкторів за власним задумом |
25 | Макетування будівельних споруд на основі розгортки за аналогом, макетом – зразком |
26 | Проектування макетів споруд за власним задумом |
27 | Узагальнювальна практична робота. Колективна виставка-композиція “Моя вулиця” |
28 | Світ професії “людина – художні образи” |
29 | Художні техніки декоративно-ужиткового мистецтва. Художня вишивка |
30 | Художня обробка деревини |
31 | Східний і західний стилі в архітектурі. Особливості архітектурних форм Заходу і Сходу |
32 | Поєднання об’ємних просторових форм (призми, куба, паралелепіпеда) у будівлях східної архітектури. Виготовлення макету фортеці |
33 | Художнє конструювання предметів побуту. Плетення з кольорових смужок картону. Килимок |
34 | Тема. Конструювання побутових виробів у техніці лозоплетіння. Виготовлення кошика |
35 | Узагальнювальна практична робота. Елементи паркового мистецтва |