РОЗДІЛ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я
Глава 2. Безпека в побуті і навколишньому середовищі
§ 27. ПОЖЕЖНА БЕЗПЕКА ТВОЄЇ ОСЕЛІ
У цьому параграфі ти:
· пригадаєш три умови виникнення горіння;
· ознайомишся з історією пожежної служби;
· проаналізуєш причини виникнення пожеж;
· потренуєшся перевіряти пожежну безпеку своєї оселі;
· намалюєш і відпрацюєш план евакуації зі свого дому.
У 5 класі ви вже вивчали тему “Пожежна безпека” і знаєте, за яких умов може виникнути пожежа, умієте загасити невеликий вогонь
1. Запаліть свічку і передавайте її по колу, продовжуючи фразу: “Я можу використати цей вогонь для того, щоб (розпалити вогнище, освітити приміщення, створити святкову атмосферу…).
2. Пригадайте, що таке “трикутник вогню”. Наведіть приклади горючих матеріалів і джерел запалювання.
3. Об’єднайтесь у 3 групи (негорючі, важкогорючі та легкозаймисті матеріали). Намалюйте плакат про властивості цих речовин і матеріалів. Для чого їх використовують, як треба з ними поводитися?
– Негорючі – ті, що не горять за будь-яких
– Важкогорючі – ті, що загоряються, тліють чи обвуглюються під дією вогню, але перестають горіти, якщо джерело запалювання видалити чи загасити.
– Легкозаймисті – ті, що загоряються від джерела запалювання і продовжують самостійно горіти, коли це джерело видалити.
4. Назвіть ситуації, за яких вогонь може бути вкрай небезпечним (на бензозаправні, при витіканні газу, коли вогонь виходить з-під контролю…).
Найпоширенішими причинами пожеж є: тютюнопаління (особливо в нетверезому стані), порушення правил експлуатації електричних і газових приладів, необережне поводження з вогнем і розряди блискавки (мал. 57).
Мал. 57. Що може спричинити пожежу
1. Чому над паливними складами та автозаправними станціями встановлюють кілька громовідводів на окремих щоглах?
2*. Особливо небезпечно кидати недопалки в пластмасове відро для сміття. Як ви вважаєте, чому?
З*. Майже щодня в новинах чуємо повідомлення про пожежі. Обговоріть кілька таких повідомлень, визначте причини пожеж та можливості їх запобігання.
З історії пожежної охорони
Перші пожежники з’явилися в нашій країні понад два століття тому. Двоповерхова споруда з високою вишкою (каланчею) мала назву “пожежне депо”.
На першому поверсі розміщували коней, вози з діжками, наповненими водою, та протипожежний інвентар. На другому – жили пожежники, яким дозволялося відлучатися з казарми лише один раз на тиждень, заборонялося відвідувати громадські місця, читати будь-що, крім Біблії. Щоб завжди бути напоготові, вони навіть на ніч не знімали чобіт.
Мал. 58.
Як тільки черговий (шинковий) помічав пожежу, на каланчі одразу піднімали сигнальні знаки, щоб повідомити інші депо. Вартовий ударяв у дзвін, і з воріт на коні вилітав вістовий. Він розвідував обстановку на пожежі й мчав назад.
Після його повернення з гуркотом і дзвоном на місце пожежі поспішали пожежники. Трубники рятували людей і гасили пожежу водою зі шлангів, сокирники рубали дах, щоб випустити з приміщення дим, а качальники та водопостачальники поповнювали запаси води в діжках.
Допомагаємо пожежникам
У наш час повідомлення про пожежу приймають за телефоном 101. Після отримання сигналу оголошується тривога в найближчій до місця пожежній частині, і за півхвилини пожежні автомобілі з увімкненими сиренами вже мчать гасити пожежу.
Завданням пожежної служби є не лише гасіння пожеж, а й профілактика, тобто забезпечення пожежної безпеки будівель. Жоден будинок не заселяють без підпису працівників пожежної служби, які ретельно перевіряють справність електричної мережі, наявність і доступність евакуаційних виходів і шляхів, запасних виходів, пожежних драбин, засобів гасіння та виявлення пожежі.
У приміщеннях і будинках встановлюють пожежну сигналізацію. Навіть маленькі діти мають знати, що коли вона спрацювала, треба негайно вийти з будинку шляхом, який вказано на плані евакуації. А щоб засвоїти, куди бігти у випадку пожежі, двічі на рік слід проводити навчальні пожежні тренування. І не лише в школі, а й удома, особливо якщо в родині є маленькі діти (мал. 59).
Мал. 59. План евакуації з будинку.
Стрілками показано напрямки руху у випадку пожежі, кружечком – місце зустрічі після евакуації
Особливо небезпечно, коли пожежа виникає там, де одночасно перебуває багато людей, наприклад у школі.
1. Розгляньте план евакуації зі своєї ніколи.
2. Заміряйте час, протягом якого ваш клас організовано вийде з приміщення школи.
3. Обговоріть, чи вдалося вам уникнути штовханини на сходах і у дверях.
Підсумки
Умовами виникнення горіння є: наявність кисню, джерела запалювання та горючих матеріалів.
Пожежну службу було створено понад два століття тому. Відтоді хоробрі пожежники врятували чимало людських життів і майна.
Найпоширенішими причинами пожеж є: тютюнопаління (особливо в нетверезому стані), порушення правил експлуатації електричних і газових приладів, необережне поводження з вогнем та розряди блискавки.
Щоб запобігти виникненню пожежі, треба дбати про пожежну безпеку помешкання. У кожному будинку має бути план евакуації.