РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 6. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ
УРОК 39. Практична робота №5
Тема. Антропометричні виміри.
Освітня мета: навчитися вимірювати зріст, масу тіла; встановлювати відповідності окремих частин тіла.
Обладнання: зростомір, медичні ваги, сантиметрова стрічка, ручний динамометр.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями.)
– Що таке енергетичний баланс організму?
– Чому необхідно вживати в їжу різноманітні продукти?
–
– Які зміни в організмі спричиняє недостатнє харчування?
II. Виконання практичної роботи.
1. Антропометричні виміри для їх вимірювання. (Бесіда зі складанням схеми.)
2. Самостійна робота учнів за інструктивною карткою.
Інструктивна картка
Завдання 1. Визначення зросто-масового показника.
1. Вимірювання зросту. (Виконувати слід парами.)
Станьте на площинку зростоміра (без взуття) так, щоб торкнутися (по вертикалі) вимірювальної планки трьома точками: на рівні п’яток, сідничних м’язів
2. Вимірювання маси тіла.
Зніміть верхній одяг і взуття. Станьте на площинку ваг при закритому замку коромисла. Великою гирею встановіть масу, після чого відкрийте замок і уточніть масу пересуванням малої гирі. Дані занесіть у таблицю.
3. Визначте свій масо-зростовий індекс. Для цього показник маси тіла поділіть на показник зросту. Кожному сантиметрові зросту має відповідати 350-400 г маси – у хлопчиків і 375-425 г – у дівчаток. Якщо цифри менші, то можна говорити про недостатню масу, якщо більші – про надлишкову. Дані про свій масо-зростовий індекс занесіть у таблицю.
4. Визначте свій зросто-масовий показник відніманням від показника зросту цифру 100, якщо ваш зріст дорівнює 155-164 см, або цифру 110, якщо зріст дорівнює 165-185 см. Він визначається в кілограмах.
Дані запишіть у зведену таблицю.
5. Виміряйте окружність грудної клітки (окремо хлопчики та дівчатка).
Для цього звільніть грудну клітку від одягу. Станьте у спокійну позу. Визначте кут утворений лопатками. Накладіть стрічку так, щоб ззаду вона пройшла під кутом лопаток, а спереду – нижнім краєм соскових кружків у хлопчиків і під грудними залозами у дівчат.
Дані запишіть у зведену таблицю.
6. Визначте силу стискання кисті руки. Для цього візьміть у руку динамометр (на 90 кг). Витягніть руку і підніміть її до рівня плеча.
У такому положенні сильно стисніть динамометр. Відмітьте показник динамометра.
Дані запишіть у зведену таблицю.
Зведена таблиця антропометричних вимірів
Зріст (см) | Маса тіла (кг) | Масо-зростовий індекс (г/см) | Зросто-масовий показник (кг) | Окружність грудної клітки (см) | Сила стискання руки (кг) |
6. Зробіть висновки, відповівши на запитання:
А) Чи існує відповідність між масою вашого тіла і його зростом?
Б) За рахунок чого збільшилась (зменшилась) ваша маса?
В) Як можна за вимірюванням встановити розмір одягу?
Г) Як зробити корекцію маси, зросту та окремих частин тіла?