Розділ 3. ОСНОВИ ТЕХНІКИ, ТЕХНОЛОГІЇ І ПРОЕКТУВАННЯ
Уроки № 21-22
Тема. ОСНОВИ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Практична робота “Виконання рисунка виробу з використанням біоформ”
Мета уроку:
Навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про проектування як вид діяльності, ескізні рисунки як складник процесу конструювання; міні-маркетингові дослідження (анкетування), формувати вміння створювати малюнок задуманого об’єкта, використовуючи природні форми (біоформи);
Розвивальна: розвивати фантазію, увагу, пам’ять,
Виховна: виховувати потребу у творчості, повагу до людей творчих професій.
Обладнання, матеріали та наочність: олівці, лінійка, гумка, папір, кольорові олівці, фарби, фломастери, малюнки об’єктів, створених або оздоблених із використанням біоформ.
Об’єкт праці: малюнок задуманого об’єкта проектування.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу. Створення сприятливої психологічної атмосфери уроку.
“Моделюємо настрій разом!”
Ви
Ви – веселі, ви – щасливі! Ви – одна сім’я!
Аутотренінг (див. додаток 14)
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Гра “Хрестики-нулики” (див. додаток 15)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Терміни, які ви пригадали під час гри, безпосередньо пов’язані з процесом праці, створенням нової техніки, яка, з одного боку, послуговує для виконання технологічних процесів, а з іншого – сама є продуктом праці людини.. Створення нових речей і нових об’єктів пов’язано з проектуванням або проектною діяльністю,
У засобах масової інформації ми часто зустрічаємося з різними видами проектів: “Зірка плюс Зірка”, “Україна має талант”, “Майдані” тощо. Це так звані творчі проекти, які втілюють задум певної групи людей, адже “проект” у перекладі з латинської означає “кинутий уперед задум”.
На уроках трудового навчання передбачено виконання навчальних учнівських проектів, яке вимагає поєднання вивченого теоретичного матеріалу і практичних навичок. Ви самі будете вибирати сферу діяльності, тему проекту, модель і конструкцію виробу, матеріали й інструменти, обиратимете технологію виготовлення. Для успіху неодмінно потрібно ознайомитися з правилами або основами проектної діяльності.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Отже, тема уроку – “Основи проектної діяльності”.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з текстом підручника
1. Проектування як вид діяльності
Пошукова бесіда. (У тексті підручника на с. 117-120 учні шукають відповіді на питання.)
– Який технологічний процес називається проектуванням?
– Із яких етапів складається проектування виробу?
2. Графічні зображення в проектуванні
– Які графічні зображення використовують у проектуванні? (До наведених у підручнику графічних зображень (рис. 127): ескіз виробу, креслення, наочне зображення додати “малюнок”. Демонстрування для ознайомлення декілька малюнків виробів, створених із використанням біоформ.)
3. Міні-маркетингові дослідження (анкетування)
Пояснення з приводу проведення міні-маркетингових досліджень, анкетування (с. 120).
VI. ПРАКТИЧНА РОБОТА “ВИКОНАННЯ МАЛЮНКА ВИРОБУ З ВИКОРИСТАННЯМ БІОФОРМ” (ІНСТРУКЦІЯ В ПІДРУЧНИКУ НА С. 123.)
(Роботу можна виконати груповим способом.)
1. Аналіз завдань практичної роботи
Роз’яснення поняття “біоформа” (с. 121 підручника), ознайомлення з малюнками виробів, створених або оздоблених із використанням біоформ. Висновок: людина, яка розробляє нові об’єкти, повинна бачити й розуміти логіку природних форм, аналізувати їх, виділяти найсуттєвіше й потім створювати на цій основі нові вироби.
2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами
3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи
4. Виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками Завдання: намалювати посуд для чаю (чашка і блюдце), використовуючи біоформу яблука. Можна розподілити обов’язки: один малює ескіз чашки, інший – блюдце.
5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
6. Підбиття підсумків практичної роботи:
– демонстрування кращих робіт;
– оцінювання результатів практичної роботи.
VII. РЕФЛЕКСІЯ
Під час виготовлення малюнків кожен із вас працював, і ця праця викликала певні емоції.
На дошці ви бачите незакінчені речення. Я пропоную вам вибрати речення до вподоби і закінчити його.
– Джерелом натхнення в праці для мене є…
– Велике задоволення маю від праці…
– Творча праця – це…
– Моя праця мені приносить…
– Краса праці складається з…
VIII. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Прочитати с. 116-123 підручника.
– Провести дослідження, спрямовані на визначення доцільності виготовлення виробу (посуд для чаю (чашка і блюдце) із використанням біоформи яблука): показати малюнки друзям, учителям, рідним, поцікавитись їхніми думками з приводу створеної моделі та записати позитивні й негативні відгуки, а також нові пропозиції.
X. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ