Мета:
– навчальна: повторити й закріпити знання семикласників про дієслово, його морфологічні ознаки; сприяти зміцненню навичок змінювати дієслова теперішнього часу, правопису дієслів, що закінчуються на – ться, – шся, знаходити й пояснювати орфограми;
– розвивальна: розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати, конструювати мовні явища, відтворювати деформоване висловлювання, що містить дієслова на – ться, – шся;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати
Правопис: правопис – ться, – шся в кінці дієслів.
Внутрішньопредметні зв’язки:
– Лексикологія і фразеологія: засвоєння найуживаніших фразеологізмів (зокрема прислів’їв і приказок).
– Фонетика. Орфоепія: вимова дієслів на – ться, – шся.
– Текст. Риторичний аспект: складання висловлювань.
Міжпредметні зв’язки: метафора, уособлення, література.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ
Дослідження-відновлення
Відновити прислів’я: вставити потрібні за змістом дієслова на – ться, – шся. Записати речення. Визначити дієвідміну дієслів та інші морфологічні ознаки. 1. Не плюй у криницю, бо… і тобі води…. 2. Як…, так і спатимеш. 3. Силуваним конем… 4. Зло, причинене чужому теляті, … на твоїй корові. 5. Людина людиною…, а дерево – землею. 6. Держись за гриву, бо за хвіст… 7. У ноги…, а за п’яти кусає (Нар. творчість).
Матеріал для вчителя: 1. Не плюй у криницю, бо прийдеться і тобі води напиться. 2. Як постелешся, так і спатимеш. 3. Силуваним конем не доробишся. 4. Зло, причинене чужому теляті, окотиться на твоїй корові. 5. Людина людиною тримається, а дерево – землею. 6. Держись за гриву, бо за хвіст не вдержишся. 7. У ноги кланяється, а за п’яти кусає.
> Прочитати дієслова на – ться, – шся, дотримуючи орфоепічних норм. Попереджувальний диктант
> Записати під диктовку текст. Пояснити правопис дієслів на – ться, – шся. Кістяне поле стелиться на всі боки скатертиною ніжної озимини. Повертаєшся до села, і світять тобі кетяги калини на сільській околиці. Не пригасають і тоді, коли гурт розходиться по хатах.
З приходом зими всі пам’ятають про калину. Красуються вогники червоних кетягів. Зірвеш одну ягоду, другу. Скривишся, але потім посміхнешся від такого цілющого смаку! (За Є. Гуцалом)
Колективна робота над текстом
> Прочитати текст. Визначити жанр висловлювання, стильову належність, тему й основну думку.
Оля й Ліда пішли до лісу. Після втомливого шляху вони сіли на траві відпочити й пообідати. Витягли з сумки хліб, масло, яєчка. Коли дівчата вже закінчили обідати, недалеко від них сів на дерево соловейко й заспівав. Зачаровані прекрасною піснею, Оля й Ліда сиділи, боячись поворухнутися. Соловейко перестав співати. Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ. Ліда зібрала недоїдки в газету, загорнула й поклала в сумку.
– Навіщо ти зібрала сміття? – запитала Оля. – Це ж у лісі… Ніхто не бачить (Б. Сухомлинський).
> Що відповіла Ліда на запитання Олі?
> Виписати виділені дієслова. Утворити від них форми другої особи однини, третьої особи множини теперішнього або майбутнього часу. Пояснити вживання м’якого знака в утворених дієсловах.
Лексико-фонетична п’ятихвилинка
> Уписати в горизонтальні рядки дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього часу, інфінітиви яких мають таке лексичне значення.
1. Проводити час за яким-небудь заняттям, що служить для розваги, відпочинку. 2. Швидко пересуватися. 3. Спрямовувати погляд, прагнучи побачити когось. 4. Доводити до сухого стану, робити сухим. 5. Радіти, показуючи це на обличчі.
Ключ: 1. Граєшся. 2. Несешся. 3. Дивишся. 4. Сушишся. 5. Смієшся.
Ти – редактор
> Прочитати висловлювання. Знайти помилки, обгрунтувати свій вибір, записати правильний варіант, підкреслюючи вивчені орфограми.
1. Мудрим ніхто неродиця. 2. Гідність людини визначаєця її вчинками. 3. Счасття не в хмарах ховається, а працею здобуваєцья. 4. Як дитина бігає і грайецья, то й здоровя усміхайеця.
Тестове завдання
1. Знайти речення, у якому правильно вжито м’який знак у дієслові.
А Не доб’єшся від тебе слова.
Б Вона поневіряється своїм батьком.
В Здаєця, гори перевертав би.
Г Як розженетьця Кожум’яка.
2. Позначте рядок дієслів, у яких замість пропусків треба вжити знак м’якшення.
А Косит..ся, винос..ся, умиваєт..ся.
Б Смієш..ся, піднос..ся, умиваєт..ся.
В Купаєш..ся, робит..ся, не спит..ся.
Г Зростаєш.., умиваєш..ся, варит..ся.
Ключ: 1-Б, 2-А.
IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ
V. ПІДСУМОК УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати й записати 4-5 народних висловів на морально-етичну тему з дієсловами на – ться, – шся. Записати дієслова фонетичною транскрипцією.