Цілі уроку:
– освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності птахів;
– розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння аналітично мислити;
– виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
Обладнання й матеріали: скелети й опудала птахів, таблиці “Тип Хордові. Клас Птахи”, “Тип Хордові. Клас Плазуни”, набір пір’я, фотографії й малюнки птахів, модель “Будова
Базові поняття і терміни уроку: птахи, крила, політ, дзьоб, яйце, жовток, білок, шкаралупа, повітряна камера, зародок, інкубація, виводкові та нагніздні пташенята, турбота пропотомство, шлюбне поводження, гніздова територія, шлюбна пісня, гніздо, гніздування.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Які групи можна виділити серед плазунів?
– Які особливості притаманні крокодилам?
– Які
– Яке значення в природі мають змії та ящірки?
– Яке значення плазуни мають для людини?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
– Птахи – це теплокровні яйцекладні наземні хребетні з передніми кінцівками, перетвореними на крила, тіло яких вкрито пір’ям.
В основному це тварини, що добре літають. Є представники, що пристосувалися до життя на поверхні землі й у водному середовищі. Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. Харчуються переважно тваринними організмами (від дрібних безхребетних до ссавців), але є й рослиноїдні види.
Тіло птахів має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, перша з яких видозмінюється в крила. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки та хвіст. Чітко виражена шия, що має високу рухливість.
Шкіра вкрита пір’ям. Пір’я розташоване на певних ділянках (птеридіях). Є ділянки, вільні від пір’я (аптерії).
Типи пер:
– контурні пера;
– пухові пера;
– пух;
– ниткоподібні пера;
– щетинки.
Рис. 17. Зовнішня будова птаха
Будова пера
Контурні пера складаються зі стрижня (поділяється на дві частини – очин (занурений у шкіру) і стовбур) і двох бічних пластинок – опахал (складаються з борідок першого й другого порядків). У пухового пера на борідках другого порядку відсутні гачечки. Пух не має стрижня.
Шкірною залозою птахів є куприкова. Вона розташована над основою хвоста й добре розвинена у водних видів. У деяких наземних видів (страуси, дрохви) відсутня.
Як літають птахи
Крила птахів є видозміненими передніми кінцівками. Їхні рухи забезпечуються добре розвиненими грудними м’язами. Вони поперемінно піднімають і опускають крило.
Статеві залози птахів – сім’яники та яєчники. У самців є по два сім’яника й два сім’япроводи. У самиць – один яєчник (другий редукований) і один яйцевід. Запліднення внутрішнє. Розвиток зародка відбувається в яйці.
У період розмноження характерною ознакою птахів є шлюбне поводження. Його головною метою є приваблення партнера й охорона гніздової території. Шлюбне поводження може виражатися в співі, виконанні “танців”, токуванні самців тощо. У більшості видів птахів обов’язковим елементом шлюбного поводження є шлюбна пісня. Вона дозволяє самицям ідентифікувати самців свого виду, а самцям – позначати розміри зайнятої ними території.
Пташенята, що вилупилися, є двох типів – виводкові та нагніздні. Виводкові пташенята цілком вкриті пухом, з розплющеними очима. Невдовзі вони можуть самостійно супроводжувати дорослих птахів. Нагніздні пташенята лише в деяких місцях вкриті негустим пухом. Їхні очі й вушні отвори закриті. Вони досить тривалий час вимушені перебувати в гнізді й вигодовуватися дорослими птахами.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Хто такі птахи?
– Де живуть птахи?
– За якими ознаками тварин відносять до птахів?
– Як розмножуються птахи?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.