ПТАХИ. РИСИ ПРИСТОСОВАНОСТІ ДО ПОЛЬОТУ

Урок 22. ПТАХИ. РИСИ ПРИСТОСОВАНОСТІ ДО ПОЛЬОТУ

Чому люди не літають?

Чому люди не літають, як птахи?..

О. Островський

Мета уроку: сформувати уявлення про ознаки птахів як тварин, пристосованих до польоту. Розглянути особливості їхньої зовнішньої будови. Розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення. Виховувати любов до живих організмів.

Основні поняття: крило, пір’яний покрив, дзьоб, кіль, цівка.

Обладнання і матеріали: таблиці “Птахи”, опудала птахів, відео – фрагменти польоту птахів, колекції пер.

Тип

уроку: засвоєння нових знань.

План-схема уроку

Етап уроку

Час

(хв)

Форми і методи діяльності вчителя

Результат діяльності

І. Організаційний етап

1

Організація класу.

Налаштування на роботу.

2

Розминка “Висловіть думки стосовно епіграфа”

Створення проблемної ситуації

II. Актуалізація опорних знань

10

Біологічний диктант за темою “Рептилії”

Визначення рівня знань з теми “Рептилії”

III.

Мотивація навчальної діяльності

4

Прийом “Здивуй! Зацікав!”, міф, зв’язок з літературою

За допомогою міфу зацікавити проблемою здатності до польоту

IV. Засвоєння нових знань

2

10

Відео польоту птаха.

Пояснення вчителя з використанням матеріалу підручника

Сприйняття та аналіз матеріалу.

Засвоєння матеріалу

V. Узагальнення і систематизація знань

6

Взаємоопитування “Бумеранг”.

Узагальнення вивченого шляхом взаємоопитування.

4

Робота з термінами

Закріплення ключових термінів і понять

VI. Підсумки

3

Повторне обговорення епіграфа.

Розв’язання проблеми.

2

Вправа “Час похвали”

Вербальне взаємооцінювання

VII. Домашнє завдання

1

Репродуктивне та творчо-пошукове

Засвоєння матеріалу, створення проектів

І. Організаційний етап.

1. Організація класу.

2. Розминка “Епіграф”. Висловіть свою думку, чи може людина літати. Чи може стати реальністю політ людини?

II. Актуалізація опорних знань.

Біологічний диктант за темою “Рептилії” (позначте правильні твердження знаком (+), неправильні – (-)).

1. Для розмноження на суходолі в рептилій сформувались яйцеві та зародкові оболонки (+).

2. Відділами тіла ящірки є голова, тулуб і кінцівки, шия і хвіст не виражені (-).

3. Шкіра рептилій слизька, волога, забезпечує газообмін (-).

4. Покрив заважає росту рептилій, тому вони періодично линяють (+).

5. Ящірки, змії, вужі належать до лускатих рептилій, оскільки вкриті лусочками (+).

6. Вужі та полози не становлять небезпеки для людини, оскільки не мають отруйних зубів (+).

7. Хамелеони – лускаті рептилії, що мешкають у мішаних лісах України (-).

8. У стоячих водоймах України поширена черепаха болотяна (+).

9. Морські черепахи розмножуються на суходолі, відкладаючи яйця в пісок (+).

10. Крокодили пристосовані до напівводного способу життя, живляться рослинною їжею і у воді, і на суходолі (-).

11. Отруту гадюк широко використовують в Україні як приправу до страв (-).

12. Крокодилам загрожує вимирання, адже вони мають смачні яйця та цінну шкіру (+)

III. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом “Здивуй! Зацікав!”.

Від стародавніх греків до нас дійшов міф про Дедала та його сина Ікара. Дедал, скріплюючи пір’я нитками і воском, виготовив дві пари крил. Перед польотом батько сказав синові: “Ікаре, ми зараз з тобою полетимо з острова Крит. Будь обережним під час польоту, не спускайся дуже низько до моря, щоб його бризки не намочили крила. Не піднімайся близько до Сонця: його жар може розтопити віск і тоді крила розсипляться”.

Батько із сином одягли крила і легко піднялися в повітря. Швидкий політ забавляв Ікара, дедалі сміливіше змахував він крилами і, забувши настанови батька, летів дедалі вище. Пекучі промені Сонця розтопили віск, що скріплював пір’я, воно розсипалось. Махнув Ікар руками, але не було більше опори. Упав з висоти в море і загинув.

IV. Засвоєння нових знань.

1. Відео “Політ птаха”. Які пристосування до польоту ви помітили?

2. Пояснення вчителя з використанням підручника: зовнішня будова птаха (с. 84); покриви, види пер (с. 85); пристосування до польоту, кіль, цівка (с. 85).

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Взаємоопитування учнів “Бумеранг” за вивченим матеріалом до ключового питання: Які пристосування до польоту є у зовнішній будові птаха?

2. Робота з термінами: крило, пір’яний покрив, дзьоб, кіль, цівка.

VI. Підсумки.

1. Повторне обговорення епіграфа. Розв’язування проблемної ситуації.

2. Вправа “Час похвали”: учні оцінюють роботу однокласників на уроці.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати § 20. Продовжити роботу в групах над підготовкою міні-проектів на теми: “Різноманітність птахів”, “Роль птахів у природі та житті людини”, підготувати мі – ні-проект або повідомлення на теми: “Сезонні явища в житті птахів”, “Дослідження перельотів птахів”.




ПТАХИ. РИСИ ПРИСТОСОВАНОСТІ ДО ПОЛЬОТУ