Урок 19. РИБИ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ І ЗНАЧЕННЯ РИБ
Ловили рибу з батьком на Дніпрі.
Ще тільки-тільки сходило світило…
Мета уроку: сформувати уявлення про різноманітність риб, особливості будови та пристосування хрящових і кісткових риб, значення риб у природі та житті людини. Розвивати критичне мислення, увагу. Виховувати культуру ведення записів.
Основні поняття: плавальний міхур, кісткові риби, хрящові риби.
Обладнання і матеріали: таблиці: “Кісткові риби”, “Хрящові риби”, відеофрагменти та фото різних риб, вологі
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку | Час (хв) | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
І. Організаційний етап | 1 | Організація класу. | Організація учнів. |
1 | Розминка “Цікавинки” | Налаштування на тему уроку | |
II. Актуалізація опорних знань | 10 | Самостійна робота за темою домашнього завдання | Актуалізація знань про будову та пристосування риб до |
III. Мотивація навчальної діяльності | 2 | Літературна хвилинка (зв’язок з літературою) | Мотивування діяльності учнів на уроці, зв’язок з літературою та життям |
IV. Засвоєння нових знань | 6 6 2 | Пояснення вчителя з використанням підручника. Міні-проекти учнів. Демонстрація фото та відео | Сприйняття та засвоєння матеріалу. Взаємонавчання учнів. Розширення знань |
V. Узагальнення і систематизація знань | 6 6 | Складання діаграми Вена. Складання “Грона” | Порівняння хрящових і кісткових риб. Узагальнення знань про значення і різноманітність риб |
VI. Підсумки | 4 | Вправа “Снігова грудка” | Виділення головного у вивченому, підбиття підсумків |
VII. Домашнє завдання | 1 | Репродуктивне та творчо-пошукове | Засвоєння матеріалу |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка “Цікавинки” – цікава інформація про риб: Найбільші риби – китові акули, які сягають 15-20 м завдовжки. З прісноводних риб велетнями є сом та білуга -6 м. Тривалість життя риб у середньому 25-30 років. Невеликі риби живуть до 3 років, наприклад хамса; щука живе до 40 років, сом – 50, а осетрові – білуга, севрюга – до 100 років.
II. Актуалізація опорних знань.
Самостійна робота “Риби” (зразок індивідуальної картки).
1. Поясніть роль перелічених органів у житті риби та пристосуванні до водного середовища (кожне пояснення 6 балів): бічна лінія ___; луска ___; зябра ___.
2. Підпишіть відділи тіла риби (6 балів).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Літературна хвилинка. Продовження вірша, початок якого наведено в епіграфі:
Ловили рибу з батьком на Дніпрі
Ще тільки-тільки сходило світило
І хвилі різнобарвні червонило.
А ми удвох сиділи у човні.
Затока тиха. Збіглись до води
Крислаті верби, юні, кучеряві.
Латаття і лілеї голубі
Здригались раз у раз під поплавками. –
Ого який! – сміявся мій татусь, –
І тяг у човен коропа зраділо.
В моїх очах від риби зарябіло,
Що навіть й рахувати не берусь…
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням підручника. А) Поняття плавального міхура; Б) Особливості існування хрящових і кісткових риб (с. 69-73).
2. Міні-проекти учнів: “Кісткові риби”, “Хрящові риби”, “Значення риб у природі й житті людини”.
3. Відео або фото різноманітних риб (акули, скати, коропоподібні, окунеподібні, осетроподібні, лососеподібні, оселедцеподібні).
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання діаграми Вена для порівняння кісткових і хрящових риб. Використати такі характеристики: поширені у прісних і солоних водоймах; виключно в солоних; скелет хрящовий, кістковий; луска кісткова, луска нагадує зубчики; грудні та черевні плавці розміщені вертикально, горизонтально; хвостовий плавець симетричний, асиметричний; зябра прикриті зябровими кришками; є зяброві щілини; плавальний міхур наявний, відсутній; запліднення зовнішнє, внутрішнє; розвиток прямий, непрямий.
2. Складання “Грона” “Різноманітність і значення риб”.
VI. Підсумки.
Вправа “Снігова грудка”: слово, речення, запитання. Наприклад:
Короп дзеркальний.
Це риба, яку розводять у рибних господарствах.
Чи справді в коропоподібних є глоткові зуби?
Скат-хвостокол.
Цей скат поширений у Чорному морі, друга його назва – морський кіт.
Чи справді цей скат має голку на хвості?
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 17.