СИСТЕМА УРОКІВ З ОСНОВ ФІЛОСОФІЇ
Урок 2. СОЦІАЛЬНА СТРУКТУРА СУСПІЛЬСТВА ТА ЇЇ ОСНОВНІ ЕЛЕМЕНТИ
Мета: розкрити поняття “соціальна структура суспільства”, процес формування соціальної структури сучасного суспільства; виховувати повагу до представників різних соціальних груп суспільства; розвивати вміння вести бесіду та аргументувати власну точку зору, аналізувати факти та робити висновки.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма проведення: евристична бесіда з інтерактивними елементами, рольова гра.
Обладнання:
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань. Мотивація учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
Захист творчих робіт “Проблеми українського суспільства на сучасному етапі”.
2. Побудова “проблемного кола” сучасного українського суспільства.
1) Які економічні, соціальні та політичні проблеми вирішує українське суспільство сьогодні?
2) Хто має опікуватися вирішуванням цих проблем?
3) Що повинні зробити Верховна Рада, Кабінет Міністрів, виконавча влада регіонів, щоб уникнути або розв’язати ці
4) Що для вирішення проблем українського суспільства здатний зробити пересічний громадянин, кожен із присутніх?
3. “Мозковий штурм”.
Учні мають запропонувати шляхи вирішення проблем сучасного українського суспільства.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя про соціальну структуру суспільства.
– Суспільство можна розглядати як таке, що складається зі “страт” (прошарків) у певній ієрархії: з привілейованими верствами на вершині й непривілейованими біля основи. Соціальна стратифікація – це диференціація суспільства на соціальні верстви й класи за ієрархічним принципом. Критеріями стратифікації є: прибуток, влада, престиж.
2. Робота над поняттями.
Поняття “прибуток”, “влада”, “престиж”, “соціальна структура суспільства”: визначення змісту, формулювання, запис у зошиті.
3. Складання таблиці.
Соціальна структура суспільства в Україні
Критерії | Вищий клас | Середній клас | Нижчий клас (робітничий клас) |
Представники | Великі промисловці, вищі управлінці: президенти компаній, директори й члени правління корпорацій, політичні лідери, видатні вчені, діячі мистецтва й культури та інші | Власники малого бізнесу, магазинів, невеличких фірм, контор тощо, висококваліфіковані спеціалісти: програмісти, фінансисти, спеціалісти з реклами тощо | Висококваліфіковані й малокваліфіковані робітники з низьким рівнем оплати праці |
Чисельний склад | 5% населення | 33,8% населення | 61,2% населення |
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда за запитаннями
1) З якими інститутами громадського суспільства ви стикаєтеся в повсякденному житті?
2) На якій підставі ви вважаєте, що ці або інші інститути належать до громадянського суспільства?
3) Яким чином, на ваш погляд, громадянське суспільство може здійснювати контроль за діяльністю держави?
V. Підбиття підсумків уроку
1) Що таке соціальна структура суспільства?
2) Розповісти про соціальну структуру сучасного суспільства.
VI. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення “Сім’я як соціальна ланка суспільства”, презентації “Моя сім’я”.