Тема. Спостереження за вживанням прикметників у текстах різних стилів: художньому і науковому. (Вправи 160-162).
Мета. Вчити учнів розрізняти тексти за їх стилістичними ознаками, вживати прикметники в мовленні зі стилістичною метою; розвивати мовленнєве чуття, культуру мовлення: виховувати любов і живий інтерес до рідної мови, до природи рідного краю.
Обладнання: мовний матеріал, книга В. Нестайка “Казкові пригоди і таємниці”.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
– Прочитайте текст із дібраними
– Які ви знайшли синоніми серед прикметників, поданих у довідці?
– Доберіть спільнокореневі слова до слова спочатку.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Самостійна робота.
І варіант
– Утворіть такі словосполучення прикметника з іменником, щоб прикметник набув переносного значення. Запишіть їх.
Гарячий, срібний, солодкий, щедрий.
ІІ варіант
– Утворіть і запишіть тільки ті словосполучення, в яких прикметники вжито в переносному значенні.
Глибокий (озеро, горе). Золотий (ланцюжок, серце). Залізний (людина, цвях). Чистий
2. Каліграфічна хвилинка.
Сс Сс сн по оч ку спочатку
Спочатку думай, а тоді кажи.
– Поясніть зміст цього прислів’я.
– Доберіть антонім до слова спочатку.
– Поділіть на склади для переносу слово думай.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
Тема наша непроста, та для вас цікава,
Будуть в ній слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
Будуть знання й уміння, правила й завдання,
Думки вашої творіння і оповідання,
І пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка.
Тему нашого уроку послухайте, будь ласка.
– Ми з вами вже зустрічалися з тим, що про один і той самий предмет, подію, явище можна розповісти по-різному, залежно від поставленої мети. Пригадайте, як описано котика в казці чи в іншому художньому творі, а як – на уроці природознавства, коли про нього говориться як про звичайну тварину.
V. Сприймання і усвідомлення учнями новою матеріалу.
1. Вправа “Прочитайте і порівняйте” (вправа 160).
А) Читання наукового і художнього текстів на тему “Ніч”.
Б) Рубрика “Слово про слово”.
Примерка? ти – тьмяніти, утрачати блиск, яскравість.
Лу? пати – кліпати.
– З’ясуйте мету кожного тексту. (Перший текст пояснює, що таке піч. Такий текст вживається у підручниках з природознавства, він називається науково-популярним, оскільки в доступній формі пояснює явище. Другий текст художньо описує осінню ніч. Подібні описи використовують у художніх творах для створення образу.)
– Знайдіть в обох текстах слова і вирази, вжиті в переносному значенні. (Сонна земля; місяць показував золоті роги; зорі лупали; усе заснуло мертвим сном.)
Висновок. Слова в переносному значенні вживаються тільки в художніх текстах і їх немає в науково-популярних. Важливим для художнього тексту є порівняння (тихо було всюди, як у вусі).
– Спишіть художній текст, підкресліть у ньому прикметники. Усно поставте до них запитання.
2. Тренувальна вправа (вправа 161).
– Який із цих текстів можна було б помістити в читанці, а який – у підручнику з природознавства? Чому?
Висновок. Перший текст науково-популярний, а другий – художній. Художнім цей текст вважається через велику кількість вжитих у ньому прикметників.
– Спробуйте знайти порівняння в художньому тексті. (Листочки, мов слова в дружній розмові.)
– Спишіть текст про осінній ліс. Усно поставте питання до прикметників.
3. Творча вправа.
– Утворіть словосполучення.
Ягоди (їстівний, соковитий);
Листя (широкий, багряний);
Ночі (довгий, чарівний);
Стебло (тендітний, тонкий);
Пшениця (золотий, озимий).
– Які з утворених словосполучень доцільно використати в художньому тексті, а які – в науковому?
4. Вправи дія самостійної роботи (робочий зошит).
VI. Підсумок уроку.
1. Мовна розминка.
– Пригадайте поняття, з якими ви працювали на уроці. (Художній текст, науково-популярний текст, порівняння.)
– Утворіть прикметники з префіксом най – від поданих слів: великий (найбільший), дорогий (найдорожчий), дужий (найдужчий), високий (найвищий).
2. Вправа “Рекламна пауза”.
…Тепер я знаю, що ти справжній молодець і тебе спокійно можна вести у надзвичайну країну Ластовинію.
Ось вона перед тобою – лежить на березі моря-океану, серед дрімучих лісів, синіх гір та золотих долин… Бачиш, які чепурненькі біленькі хати, які квітучі садки, яке дивовижне місто з візерунчастими вежами!..
Чудова казкова країна. І незвичайна.
– Ви теж можете побувати в цій чудовій країні, якщо прочитаєте повість-казку “В Країні Сонячних Зайчиків” із книги Всеволода Нестайка “Казкові пригоди і таємниці”.
VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 85, вправа 162.