ЗМІНА ПРИГОЛОСНИХ ПЕРЕД ЗАКІНЧЕННЯМ

Мета: ознайомити учнів із чергуванням приголосних в іменниках; формувати навички застосування правил для пояснення правопису іменників у давальному і місцевому відмінках однини; розвивати увагу, спостережливість; виховувати старанність.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Гей, дзвени весела пісне,

Щоб усі почули спів!

Стало в класі тихо-тихо,

І почнемо вже урок.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота

– Користуючись орфографічним словником, допишіть закінчення іменників.

– З одним словосполученням

{за вибором) складіть речення.

1 варіант

Стояв біля каштан…, читав до вечор…, випало багато сніг…, вийшли з клас…, пішов до ліс…

2 варіант

Стояв біля дуб…, вийшли з дом…, під’їхав до завод…, зібрали багато хліб…, сік з виноград…

2. Каліграфічна хвилинка

– Запишіть каліграфічно, розкриваючи дужки.

(В)портфелі, (в)ночі, (в)ранці, (в)день, (в)зимку.

– Поясніть правопис записаних слів.

– Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.

3.

Проблемна ситуація

– Подані слова поставте у давальному і місцевому відмінках однини.

– Позначте закінчення.

Нога – …, …

Річка – …, …

Муха – …….

Школа – …, …

– Що ви помітили?

– Чому не відбулося чергування в останньому слові?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, у яких іменниках відбувається чергування перед закінченням – і, які звуки чергуються.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Списування з коментуванням

– Прочитайте. Слова з дужок запишіть у потрібному відмінку.

– Надпишіть рід, відмінок цих іменників.

На ткацькій (фабрика) нитки перетворюють у тканину, а на швейній – шиють одяг. Лариса чудово грає на (скрипка). Годівничку діти повісили на нижній (гілка). Мама купила (донечка) гарні черевички. Петрик налив (кішечка) молочка.

2. Пояснення вчителя

– В іменниках жіночого роду перед закінченням – і у давальному і місцевому відмінках однини кінцевий приголосний основи [г], [к], [х] змінюється на [з’], [ц’], [с’].

3. Тренувальна вправа

– Вставте пропущені букви.

У ву..і, в моло..і, на яблу..і, на поро..і, у кожу. л, у барло. д, на лу..і.

– До якого роду належать ці іменники?

– У якому відмінку вони стоять?

– В іменниках чоловічого і середнього роду чергування кінцевих приголосних основи відбувається так само, як в іменниках жіночого роду.

4. Пояснення вчителя

– У деяких іменниках чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку однини кінцеві приголосні основи [г], [к], [х] перед закінченням – і змінюються на [з’], [ц’], [с’].

5. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Творче списування

– Прочитайте і спишіть, вставивши пропущені букви.

– Визначте відмінок іменників.

Як виконуєш завдання,

Не забудь про чергування:

Як поріг – то на поро..і,

Ну, а ріг – пиши ца ро..і,

Коли вухо – то у ву..і,

А кожух – то на кожу..і,

Як урок – то на уро..і,

Око – порошинка в о..і.

2. Вибірковий диктант

– Послухайте і відгадайте загадки.

– Випишіть іменники, в яких чергуються приголосні звуки.

– Підкресліть чергування.

– Літом у шубі, зимою в шапці. (Дерево)

– Коло бабусі сидить дід в кожусі, проти печі гріється, без водички миється. (Кіт)

– Коло вуха завірюха, а у вусі ярмарок. (Вулик і бджоли)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що цікавого дізналися про іменник?

– У яких відмінках іменників відбувається чергування кінцевого приголосного основи [г], [к], [х] на [з], [ц], [с]?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




ЗМІНА ПРИГОЛОСНИХ ПЕРЕД ЗАКІНЧЕННЯМ