Predmety



ЗМІНА ПРИГОЛОСНИХ [г], [к], [х] НА [з’], [ц’], [с’] ПЕРЕД ЗАКІНЧЕННЯМ

Мета: ознайомити учнів із чергуванням кінцевих приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] перед закінченням – і в іменниках різного роду; формувати вміння й навички застосування правила для пояснення правопису іменників у давальному та місцевому відмінках однини; розвивати увагу, спостережливість; виховувати старанність.

Хід уроку

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 145, с. 67)

– Зачитайте складені речення.

Взаємоперевірка робіт.

– Перевірте одне в одного правильність відмінювання слів листя, слово.

Каліграфічна хвилинка

– Запишіть каліграфічно, розкриваючи дужки.

(В) портфелі, (в) ночі, (в) ранці, (в) день, (в) зимку.

– Поясніть правопис записаних слів.

– Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.

Творча робота

– Утворіть словосполучення. Виділіть закінчення. Визначте відмінок іменників.

Пливти (море) – …

Захоплюватися (мистецтво) – …

Жити у (місто) – …

Стояти біля (вікно) – …

Радіти (життя) – …

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми поговоримо про зміну кінцевого приголосного перед закінченням – і в іменниках різного роду.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Аналітико-пошукова групова робота (за вправою 147, с. 67-68)

Ознайомлення учнів


з таблицею

– Про що дізналися з таблиці?

– За власними спостереженнями сформулюйте правило про зміну кінцевих приголосних основи в іменниках різного роду в давальному і місцевому відмінках однини.

– Звірте свої висновки із правилом на с. 68.

Тренувальна вправа 148 (с. 68)

Читання іменників, поданих у підручнику

– Подані іменники поставте в давальному і місцевому відмінках однини.

– Підкресліть звуки, що чергуються.

Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Вузлики на пам’ять

– Вставте пропущені букви. Визначте відмінок іменників.

Як виконуєш завдання,

Не забудь про чергування:

Як поріг – то на поро..і,

Ну, а ріг – пиши на ро..і,

Коли вухо – то у ву..і,

А кожух – то на кожу..і,

Як урок – то на уро..і,

Око – порошинка в о..і.

    Виразне читання вірша Алли Свашенко. Колективне заучування вірша.

– Назвіть іменники в місцевому відмінку однини.

– Поясніть їх правопис.

– З одним із них складіть та запишіть речення.

Робота за вправою 149 (с. 68)

Учні читають текст, розкриваючи дужки.

– Які незрозумілі слова зустрілися вам у тексті?

    Вибіркове списування речень з іменниками у дужках. Робота з підкресленими іменниками за підручником. Граматичний розбір першого й останнього речення.

(Цієї ночі нарешті Випав сніг. Пухнасті Красуні Падають і Обліплюють все навколо.)

– Назвіть однорідні члени речення в останньому реченні.

– Якою частиною мови вони виражені?

Вибірковий диктант

– Послухайте і відгадайте загадки.

– Запишіть іменники, у яких чергуються приголосні звуки. Підкресліть чергування.

    Літом у шубі, зимою в шапці. (Дерево) Коло бабусі сидить дід в кожусі, проти печі гріється, без водички миється. (Кішка) Довгі ноги, довгий ніс,

По болоті ходить скрізь. (Лелека)

    Два брати через гору живуть і ніколи один до одного в гості не ходять. (Очі) Якби не було його, не сказав би нічого. (Язик) Спритний майстер у стрибках:

На деревах, по гілках.

Вся руда, пухнастий хвіст,

Рідний дім для неї – ліс. (Білка)

    У лісі зростав,

У столяра побував,

В кімнаті оселився,

Полотном укрився. (Стіл)

ПІДСУМОК УРОКУ

– Що цікавого дізналися на уроці?

– У яких відмінках іменників відбувається чергування кінцевого приголосного основи [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’]?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 150 (с. 69).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


ЗМІНА ПРИГОЛОСНИХ [г], [к], [х] НА [з’], [ц’], [с’] ПЕРЕД ЗАКІНЧЕННЯМ - Плани-конспекти уроків по українській мові