Тарифні системи на перевезення вантажів – ТАРИФИ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ

Загальний курс транспорту

РОЗДІЛ 4

ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ УКРАЇНИ

4.12. ТАРИФИ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ

Тарифні системи на перевезення вантажів

На перевезення вантажів залізницями України застосовуються дві тарифні системи – тарифи на перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні й експортно-імпортних постачаннях (Тарифне керівництво №1) і тарифи на транзитні перевезення вантажів залізничним транспортом.

Транзитні перевезення вантажів по території України здійснюються відповідно

до “Тарифної політики залізниць України на черговий фрахтовий рік”, розробленої на основі Тарифної політики залізничних адміністрацій країн СНД, що приймається на кожний фрахтовий рік відповідно до Тарифної угоди залізничних адміністрацій й держав – учасниць СНД. Порядок застосування Тарифної політики розглянуто нижче.

Для розрахунку платежів за перевезення вантажів у внутрішньому сполученні і експортно-імпортні перевезення застосовують “Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом” (Збірник).

Введення в дію з 1 січня 2000 р. Збірника стало значним кроком на

шляху створення національної тарифної системи на залізничному транспорті.

Слід зазначити, що під час розробки цього Збірника використано ряд основоположних принципів Прейскуранта №10-01 “Тарифи на вантажні залізничні перевезення” (Прейскурант), який втратив силу.

В основу тарифної системи Збірника, як і раніше діючого Прейскуранта, покладена двоставочна модель тарифних схем щодо початково кінцевих і рухових операцій.

До складу рухових операцій входять витрати, пов’язані з рухом потягів, включаючи їх переформування на сортувальних станціях, змістом, обслуговуванням і ремонтом основних засобів залізниць, необхідних для здійснення перевізного процесу тощо.

У початково-кінцеві операції включаються витрати, пов’язані з відправленням і прибуттям вантажів, у тому числі на оформлення перевізних документів, прийом і видачу вантажу, підготовку вагонів під навантаження, подачу (прибирання) вагонів до фронтів навантаження й вивантаження на місцях загального користування станцій, формування й розформування потягів, зміст, ремонт і амортизацію будинків, споруджень і пристроїв залізничного транспорту та ін. на станціях відправлення і призначення.

Зазначені тарифи розраховано за транспортно-технологічним принципами – вони диференційовані за видами відправлень (повагонна, контейнерна, дрібна), типами вагонів, їх завантаження і належністю, особливими умовами перевезень (швидкопсувні, небезпечні, довгомірні, негабаритні вантажі), відстанню і швидкістю перевезень, а також іншими факторами, що впливають на собівартість перевезення.

В умовах державного регулювання вантажних залізничних перевезень у 1997 р. було введено диференціацію тарифів на перевезення вантажів за принципом їх платоспроможності, тобто з урахуванням вартості вантажів і частки транспортної складової за ціною продукції, що перевозиться. У новому Збірнику збережена діюча диференціація вантажів за класами. До них можуть застосовуватися коефіцієнти. Перерозподіл вантажів за класами і, так званою позакласною групою може проводитися у зв’язку зі зміною їх платоспроможності, а також виходячи з державних економічних інтересів.

Порівняно з раніше діючим Прейскурантом у Збірнику подано значно менше тарифних схем – 27, у Прейскуранті – 110. Вартість перевезення при цьому для більшості вантажів залишилася на попередньому рівні (з обліком середнього коефіцієнта індексації). Окремі відхилення у напрямі зниження вартості перевезення і незначного підвищення тарифів обумовлені в основному об’єднанням схем.

Мінімальна відстань, за яку стягується плата за перевезення складає 10 км; при цьому вартість перевезення вантажів на відстань до 50 км знизилася приблизно на 13%.

Без змін у вартісному вираженні залишилася схема 1, відповідно до якої стягується плата за перевезення вантажів в універсальному рухомому складі (криті вагони, піввагони, платформи). До 73% усіх вантажів перевозиться в універсальному рухомому складі.

Тарифи на перевезення вантажів у спеціалізованому рухомому складі (хопери-цементовози, зерновози, котуновози, мінераловози, борошновози та ін.) розраховують по одній схемі – 3, у Прейскуранті для цієї мети слугували схеми 3-6. Таке скорочення привело до зменшення вартості перевезень у спеціалізованих вагонах загального парку залізниць: зерна, котунів у середньому на 3%; кальцинованої соди, мінеральних добрив, рулонної сталі, бітуму та інших вантажів на 8%; борошна, лісу на 30%. У той же час вартість перевезення цементу, автомобілів на двоярусних платформах підвищилася в середньому на 5%.

Тарифи на перевезення швидкопсувних продовольчих вантажів у груповому рефрижераторному рухомому складі розраховують за схемою 4, раніше за схемами 9-11, що відбилося на зменшенні вартості перевезення овочів, картоплі, свіжих фруктів, ягід. Не змінилася вартість перевезення соків, мінеральної води, консервів. На 5% збільшилася вартість перевезення м’яса, риби, молока, яєць.

Новим у Збірнику є і те, що перевезення вантажів в автономних рефрижераторних вагонах (АРВ) буде проводитися за однією схемою з вагонами-термосами, при цьому вартість перевезення в АРВ зменшиться до 40% за вагон, для вагонів-термосів збільшиться до 2% за вагон і зменшиться на 2% за 1 тонну при завантаженні вагона понад 60т. Згідно з наказом Міністерства транспорту від 17.12.99 р. №602 протягом першого півріччя 2000 р. розрахунок платежів за перевезення швидкопсувних вантажів і вантажів, що вимагають підтримки температурного режиму, у рефрижераторних секціях Укррефтрансу проводиться за тарифами Збірника із застосуванням додаткової знижки – 40%.

Без змін у вартісному вираженні залишилися схеми 6-10 (раніше 19, 21, 23, 25, 27), за якими здійснюється перевезення наливних вантажів у цистернах загального парку залізних доріг.

Перевезення вантажів у контейнерах проводяться відповідно до схем 11-16 (раніше 93-104). Ставки для перевезення вантажів у контейнерах розраховані на основі формул, поданих у Прейскуранті і, таким чином, залишилися на попередньому рівні (без обліку середнього коефіцієнта індексації), за виключенням перевезень у контейнерах масою брутто 24 т, що зменшилася на 16% за рахунок об’єднання схем.

Перевезення вантажів на транспортерах і негабаритних вантажів здійснюються за ставками схем 19-26 (30-82 Прейскуранта). Більшість ставок залишилося без змін, крім перевезень вантажів на 28-осних зчленованих транспортерах вантажопідйомністю 400т, 24-осних і 32-осних зчіпних транспортерах з окремим локомотивом, на які ставки знижено від 1 до 14% залежно від умов перевезень.

Плату за здійснення нового виду перевезень – трейлерів і контрейлерів розраховують за схемою 20 (габаритний вантаж) Збірника. При здійсненні цього виду перевезень на спеціалізованих власних (приватних) чи орендованих платформах надається знижка 30%.

Істотною особливістю Збірника є встановлення більш пільгових тарифних умов для перевезення вантажів у власних і орендованих вагонах. Так, порівняно з Прейскурантом, вартість перевезення вантажів в універсальних вагонах знижена на 17,6%, у вагонах для котунів і агломерату у внутрішньодержавному сполученні – на 45,5%, у спеціалізованих вагонах (зерновози, мінераловози, бітумовози, борошновози та ін.) – на 12%, у

Цистернах: для нафти – на 29%; для спиртів і фенолів – на 10,6%, інших наливних вантажів – на 12%. Вартість перевезення у власних цистернах зріджених газів, швидкопсувних вантажів залишилася без змін.

У п. 26 розділу 1 Збірника включено Перелік видів перевезень, робіт і послуг, що виконуються залізничним транспортом за вільними тарифами (на підставі окремих договорів). У цей Перелік входить 31 послуга, найчастіше з них застосовуються наступні: оформлення переадресовування вантажів; подача і прибирання вагонів і контейнерів під навантаження чи вивантаження на станції, не відкриті для вантажних операцій, а також роботи, пов’язані з прийманням, видачею, навантаженням і вивантаженням вантажів на цих станціях; зважування і перевірка одержувачем (відправником) маси вантажів під час приймання, видачі й перевантаження у випадках, не передбачених Правилами; вантажно-розвантажувальні роботи і пов’язані з ними додаткові операції й послуги (кріплення вантажів, установлення і зняття щитів, дверних загороджень, пакетування вантажів і тощо.). Орієнтована вартість найбільше найчастіше застосовуваних послуг приведена в Додатку 3 до коментарю.

У п. 27 розділу 1 Збірника приведено тарифи на супровід і охорону вантажів особовим складом і засобами відомчої воєнізованої охорони на залізничному транспорті.

Розділ 2 Збірника містить інформацію про збір за додаткові операції, пов’язані з перевезенням вантажів. На відміну від Прейскуранта збір за подачу і прибирання вагонів стягується за фактичну кількість поданих і прибраних вагонів за звітну добу. У випадку, коли частина залізничної під’їзної колії перебуває на балансі залізниці, а частина – на балансі підприємства, ставка збору за подачу і прибирання вагонів визначається як середньозважена величина між ставками зборів, зазначених у таблицях 1 і 2 розділу 2 Збірника залежно від відстані подачі і прибирання вагонів під’їзної колії, яка перебуває на балансі підприємства і на балансі залізниці, виходячи з фактичної кількості поданих і прибраних вагонів.

У цей самий розділ включено збір за обслуговування орендованих вантажних вагонів.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Тарифні системи на перевезення вантажів – ТАРИФИ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ - Загальний курс транспорту


Тарифні системи на перевезення вантажів – ТАРИФИ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ