Загальний курс транспорту
РОЗДІЛ 8 ВИДИ ТРАНСПОРТУ ТА ЙОГО ОСОБЛИВОСТІ В ЄДИНІЙ СИСТЕМІ МІСТА
8.4. МЕТРОПОЛІТЕН
Технічні пристрої і споруди в метрополітенах
На наземних і підземних лініях метрополітену, а також у місцях розташування стрілкових переводів застосовують колії на баластовій основі; на підземних же лініях – на бетонній основі. На головних коліях застосовують рейки типів Р50 і Р65, на інших коліях – Р43. На 1 км головної колії укладається на прямих дільницях у тунелях 1680 і на наземних дільницях – 1840 шпал, а на кривих
Рухомий склад метрополітенів складається із суцільнометалевих моторних вагонів. Гальмування у вагонах автоматичне. Головні вагони мають додаткове устаткування: пристрої автоматичного і резервного управління поїздом, систему автоматичного
Живлення контактної рейки електричним струмом здійснюється по кабелях, що йдуть від шин постійного струму тягової підстанції (куди надходить трифазний струм напругою 6-10 кВ від електростанції). Зворотним проводом служать ходові рейки, від яких струм по кабелю повертається на тягову підстанцію. Струм від контактної рейки через струмоприймач вагона надходить до тягових двигунів, що перетворюють електричну енергію в механічну, яка через передачу рухає колісні пари вагонів. Контактна рейка повинна бути електрично ізольована від ходової рейки і конструкцій тунелей.
Основними видами СЦБ на метрополітені є автоблокування, електрична централізація стрілок і сигналів, диспетчерська централізація, системи автоведення та автоматичного регулювання швидкості руху. Застосовуються двоколійна одностороння та одноколійна двостороння системи автоблокування з нормально палаючими вогнями. Встановлювані біля світлофорів автостопи мають колійні скоби, розташовувані з правої сторони колії.
У метрополітенах за основні сигнальні показання світлофорів прийняті:
– один зелений, що дозволяє рух з установленою швидкістю;
– один жовтий, що дозволяє рух з можливістю зупинитися, наступний сигнал закритий;
– один жовтий і один зелений, що дозволяють рух зі зменшеною швидкістю (не більш як 60 км/год.);
– два жовті вогні, що дозволяють проїхати світлофор зі зменшеною швидкістю (не більш як 40 км/год.), поїзд прямує з відхиленням по стрілковому переводу;
– один червоний вогонь, що вимагає зупинки і забороняє проїзд сигналу тощо.
На всіх лініях метрополітену повинні бути такі види зв’язку: поїзний диспетчерський, залізничний, ескалаторний, санітарно-технічний, тунельно-стрілковий, поїзний радіозв’язок, оперативний, місцевий і адміністративно-господарський, також радіозв’язок з відбудовними бригадами і зв’язок оперативних нарад.