Тема: Творення слів із найуживанішими префіксами
Мета: вчити учнів утворювати нові слова за допомогою різних префіксів; розвивати мовлення; мислення; виховувати інтерес до слова.
Тип уроку: урок формування мовної компетенції.
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 77, впр. 176)
– Прочитайте утворені за допомогою
2. Робота над прикметами
– Спишіть народні прикмети. Підкресліть антоніми. Виділіть префікс у цих словах.
– Грак відлетів – чекай снігу.
– Жайворонок прилетів – надійде стійке тепло.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитися утворювати нові слова за допомогою префіксів.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над уривком з казки (с. 77, впр. 177)
– Прочитайте текст. Визначте, з якої казки цей текст. Перекажіть його.
– Спишіть текст. Прочитайте підкреслені слова. Позначте в них префікси.
2.
3. Робота в групах (с. 77, впр. 178)
– Прочитайте фразеологізми, добираючи їх значення з довідки.
Витрішки продавати – вештатися без діла; задерти носа – загордитися; зарубати на носі – запам’ятати; повісити носа – засмутитися; проїхати зайцем – безкоштовно; похилити голову – зажуритися.
– Спишіть за зразком. У підкреслених словах позначте префікс.
– Підкресліть слово, у якому 8 букв, 9 звуків.
– Складіть із фразеологізмами два речення (за вибором).
4. Гра “Додай префікс” (с. 78, впр. 179)
– Уставте в словосполученнях замість крапок потрібні префікси. Запишіть.
– Які префікси вам довелось використати? Позначте їх.
Збирати гриби, розказати казку, прочитати в книжці, посадити яблуньку, полити квіти, написати лист, попросити вибачення.
5. Гра “Збери слово”
– Корінь – сел-, префікс за-, слово відповідає на питання що зробити? (Заселити)
– Корінь – сад-, префікс роз-, слово відповідає на питання що? (Розсада)
– Корінь – nuс-, префікс на-, слово відповідає на питання що зробити? (Написати)
6. Словниковий диктант
Дід, прадід, мудрий, премудрий, казав, переказав, бити, розбити.
– Виділіть префікси у словах. Поясніть, якого значення надають префікси поданим словам.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вивчали на уроці?
– Що для вас було новим?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 78, впр. 180. Прочитайте сполучення слів, уставляючи потрібні префікси.
Вийти з хати, сонце заходить, забрів у воду, приїхав до міста, вибігти з під’їзду, заскочити на хвилину.
– Спишіть сполучення слів. Уставте та позначте в них відповідні префікси. Доберіть антоніми до підкреслених слів. Підкресліть прийменники.